پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

‫انتقاد تند مالکی از ترکیه و هشدار به ناتو‬

پنجشنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۸
کد مطلب: 249155
نخست وزیر عراق در یک گفتگوی مشروح، اتهامات آمریکا علیه ایران مبنی بر ارسال سلاح به سوریه را تکذیب و اعلام کرد که ترکیه رفتار وقیحانه ای در قبال سوریه دارد و سیاست نادرستی را در پیش گرفته است.
به گزارش جهان، مهر به نقل از خبرگزاری براثا نوشت: نوری المالکی شب گذشته در جریان سفر به روسیه در گفتگو با خبرگزاری اینترفکس اظهار داشت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی("ناتو") نباید به بهانه حمایت از ترکیه در بحران سوریه دخالت کند چرا که هیچ چیزی ترکیه را تهدید نمی کند.

وی با بیان این مطلب افزود: سخن گفتن درباره اینکه هواپیماهای سوریه اراضی ترکیه را بمباران کرده اند هزینه های سنگینی دارد حتی اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد.

نخست وزیر عراق تصریح کرد: نباید این موضوع را تا حد و اندازه جنگ بزرگنمایی کرد و نظر ناتو را برای حمایت از ترکیه جلب کرد چرا که هیچ عامل تهدید کننده ای علیه ترکیه وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: دخالت ناتو در اوضاع سوریه، تمام منطقه را به یک جنگ تمام عیار تهدید خواهد کرد. نوری المالکی همچنین از سیاست ترکیه در قبال سوریه انتقاد و اعلام کرد: چنین سیاستی نادرست است و آنکارا با اتخاذ این سیاست به امنیت منطقه آسیب می رساند.

نوری المالکی اظهار داشت : ترکیه رفتار وقیحانه ای در قبال سوریه دارد و به جای اینکه ملت سوریه خود بحران کشورشان را حل و فصل کنند ترکیه می خواهد مسئولیت حل مشکلات سوریه را برعهده بگیرد و سعی دارد راه حل خود را بر سوریه تحمیل کند.

وی در عین حال از جامعه جهانی خواست که مانع دخالت ترکیه در امور سوریه شود. به گفته نخست وزیر عراق، آنکارا تلاش می کند سناریوی لیبی در سوریه تکرار شود.

مالکی افزود: بحران سوریه باید مسالمت آمیز حل و فصل شود و پس از استقرار امنیت و ثبات در این کشور ملت سوریه درباره تغییر نظام یا عدم تغییر آن تصمیم گیری کنند.

نخست وزیر عراق در بخش دیگر سخنان خود، اتهامات آمریکا مبنی بر ارسال سلاح از سوی ایران به سوریه از طریق اراضی عراق را تکذیب و تصریح کرد: عراق هرگز اجازه نخواهد داد از اراضی اش برای اعزام نیرو یا سلاح به کشورهای همسایه استفاده شود.

وی در ادامه گفت: مسئولان عراق بدون هشدار، هواپیماهای عبوری میان دو کشور را بررسی می کنند و تاکنون موردی که حامل سلاح باشد را نیافته اند.

مالکی اظهار داشت: انتقال سلاح از طریق اراضی عراق نه تنها برخلاف قوانین بین الملل است، بلکه نقض آشکار قانون اساسی این کشور محسوب می شود و مشکلات جدی را برای عراق به همراه خواهد داشت.

نخست وزیر عراق افزود: این اتهامات یک بازی سیاسی یا گام سیاسی است چرا که سوریه به سلاح های ارسالی از طریق عراق احتیاجی ندارد و ما به کسانی که این اتهامات را مطرح می کنند گفته ایم اطلاعات و مدارکی که نشان می دهد ایران از طریق عراق به سوریه سلاح ارسال می کند، نشان دهید اما تاکنون مدرکی به ما ارائه نشده است.

وی در ادامه گفت : دولت عراق به ایران و سوریه پیام داده است که اجازه ارسال هر کالایی را غیر از سلاح به سوریه می دهد و در حین انتقال نیز به طور غافلگیر کننده محموله های ارسالی را بازرسی می کند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *