دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 1 Jul 2024
 
۶
۱۱
نگاهی به چند روز گذشته تا روز انتخابات؛

چند نکته مهم درباره انتخابات هشتم تیر

شنبه ۹ تير ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۳۹
کد مطلب: 886203
وحدت جبهه انقلاب بر دو موضوع لزوم ادامه راه شهید رئیسی و تبیین خدمات دولت سیزدهم و همچنین هشدار خطر بازگشت دولت سوم روحانی و برگشت به دهه پرخسارت ۹۰ از دیگر نقاط برجسته دور اول انتخابات بود.
چند نکته مهم درباره انتخابات هشتم تیر
گروه سیاسی جهان نيوز، حسین خان‌ بابازاده: انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با مشارکت 40 درصدی مردم برگزار شد و هیچکدام از چهار نامزد باقیمانده در عرصه رقابت نتوانستند آرای لازم برای راهی شدن به پاستور را کسب کنند و نتیجه به هفته بعد موکول گردید. اما چند نکته درباره انتخابات دور اول قابل بیان است:

یک: اصلاح طلبان در این دوره با تمام ظرفیت خود در میدان انتخابات حاضر شدند. از خاتمی تا ظریف و کروبی وارد گود رقابت شدند تا ورق را به نفع پزشکیان برگردانند اما نتوانستند. همه رسانه های اصلاحات شبانه روز مشغول به کار بودند؛ حتی خارج نشین هایی نظیر بهنود و مهاجرانی هم به میدان آمدند. منصفانه باید گفت کم هم نگذاشتند؛ برای نمونه ظریف همه اعتبار دیپلمات بودن خود را در این دو هفته با عربده و هتاکی به نیت پیروزی پزشکیان از بین برد.

دو: همه تحریمی‌های انتخابات‌های گذشته با محوریت خاتمی حاضر شدند حرف خود را تلویحا پس بگیرند و به امید پیروزی احتمالی در انتخابات شرکت کنند و حتی سایرین هم تشویق به حضور کنند. فی الواقع همه در پازل جمهوری اسلامی بازی کرده و متوجه شدند راهی جز صندوق رای وجود ندارد.

سه: سبد رای پزشکیان با ترکیبی از عوامل مختلف تشکیل شده و می توان گفت حداقل نیمی از آن مربوط به خاستگاه اصلاح طلبی و حمایت های جبهه اصلاحات و افراد آن نیست. از سوی دیگر مجموع آرای دو کاندیدای جبهه انقلاب حدود 3 میلیون از پزشکیان بیشتر بود که نشانگر اقبال مردم به این نگاه است.

چهار: در جریان دو هفته تبلیغات برای هر مخاطب منصفی مشخص شد که هر چهار نامزد جبهه انقلاب علاوه بر کارنامه برای ریاست جمهوری برنامه جدی و قابل دفاع دارند. در مقابل اما نامزد اصلاح طلبان به کلی گویی، ناتوانی، بهانه‌ گیری سیاست خارجی، خواندن حدیث و تکرار عبارت کارشناس کفایت می کرد.

پنج: پزشکیان در دو هفته برای همه جا انداخت که قرار است دولت سوم روحانی را تشکیل بدهد. بانیان مشکلات کنونی کشور که همه جزو دولتمردان روحانی بودند از ساعت اول تائید صلاحیت به ستاد پزشکیان آمدند و استقرار پیدا کردند. البته که پزشکیان درباره این موضوع گفته بود که مگر دولت روحانی چه عیبی دارد(!) و در نهایت هم به دیدار روحانی رفت.

شش: وحدت جبهه انقلاب بر دو موضوع لزوم ادامه راه شهید رئیسی و تبیین خدمات دولت سیزدهم و همچنین هشدار خطر بازگشت دولت سوم روحانی و برگشت به دهه پرخسارت 90 از دیگر نقاط برجسته دور اول انتخابات بود.

هفت: قطعا میزان مشارکت 40 درصدی دور اول می تواند از جوانب مختلفی تحلیل شود. نقش اخبار تخریبی در سال های گذشته، ضعف برنامه‌های تبلیغی صداوسیما، گلایه های مردم به وضع سفره و مسکن، دیده نشدن دستاوردهای عدیده، توجه کمتر به نیازهای نسل نو، تصور عدم کارایی صندوق رای و... همه می تواند از عوامل این میزان مشارکت نامطلوب باشد؛ هرچند که روز گذشته انتخابات خوب و پرشوری با حضور 25 میلیون نفر برگزار شد.

هشت: هرچند نادرست اما اصلاح طلبان در سال های گذشته دلیل کاهش مشارکت را به عدم حضورشان در میدان و نداشتن کاندیدا ارتباط می دادند. نتیجه مشارکت دور اول انتخابات هشتم تیر تئوریسن های اصلاح طلبان را به شوک فرو برده؛ چرا که هم نامزد مطلوب داشتند و هم با تمام قوا به میدان آمده بودند که این می تواند پایان رسمی دروغ‌پردازی چندساله آنها باشد.
https://jahannews.com/vdce7p8vxjh8vwi.b9bj.html
jahannews.com/vdce7p8vxjh8vwi.b9bj.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
امروز نهم تیرماه یک روز پس از برگزاری انتخابات و اعلان نتایج، دلار در بازار آزاد ۶۱ هزار و ۱۵۰ هزار تومان معامله شد.این در حالی است که در آخرین روز کاری یعنی چهارشنبه ۶ تیر ماه هر دلار با قیمت ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان معامله شد.
Iran, Islamic Republic of
الان دیگه خوب شد حالا ببینیم کی برنامه داره و کی به امید کارشناسان میخواد کشور رو اداره کنه .. با روش آزمایش و خطا؟
Iran, Islamic Republic of
استاد جان کمی دقت کن :
اتفاقا نظر کارشناسهاست که مدیر ارشد را به موفقیت میرسانه الان مدیر عامل خودرو سازی مدرک حقوق داره چه ربطی به خودرو سازی داره ولی کارشناسهایش کمک میکند همین مدیر عامل، مدیر عامل خوبی در میاد
Iran, Islamic Republic of
کارشناسان دولت احتمالی پزشکیان امثال جهانگیری و آخوندی و زنگنه و غیره هستن که سابقه سوء مدیریت و ته بردن اقتصاد مملکت را دارند.
Iran, Islamic Republic of
کارشناس از هر طیفی می تونه باشه خودش هم گفت من از تمام ظرفیتها برای ایران آباد استفاده می کنم ایرای نداره اگر کارشناس کار بلدی بود و مربوط به آن دوره بوده هم استفاده کردن مگر جرم و یا ایراد داره در همین کابینه قعلی نفر داریم معاون رئیس جمهور تو دولت قبلی روحانی بود پس چرا داره کاره میکنه این تفکرات منسوخ را بیاندازید بیرون کارشناسی که به نظام اعتقاد داشته باشه و تمام هم و غمش مردم باشد برای هر دولتی می خواهد باشه ایرادی نداره
Iran, Islamic Republic of
واقعا این موارد از ذهن یک تحلیل گر خارج شده نشان میدهد چرا مشارکت ۴۰ درصد است
Iran, Islamic Republic of
سبد رای شما چرا به میزان رای رئیس جمهور شهید هم نرسید
Iran, Islamic Republic of
آیت الله شهید رئیسی قدرت اقناع افکار عمومی را داشت زیرا شخصیتی مردمی و محبوب بود
Iran, Islamic Republic of
مساله این است افرادی که رای نداده اند اگر درصدی از انها بخواهند شرکت کنند به پزشکیان رای میدهند چون افراد انقلابی و مذهبی همه رای دادند که مجموع ارای جلیلی و قالیباف هست پس پزشکیان با حضور درصدی از افراد قهر کرده رئیس جمهور میشود
Iran, Islamic Republic of
بجای تخریب حریف سعی کنیم تمام توانمون رو روی خودمون واهدافمون هزینه کنیم
فقط آقای جلیلی
Iran, Islamic Republic of
مناظره دوشنبه و سه شنبه خیلی مهمه ، آقای جلیلی باید کمی ساده تر حرف بزنه و طوری صحبت کنه که عوام هم متوجه بشن .