يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

نگرانی آمریکا از فروپاشیدن دیوار تحریم ایران

چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب: 319806
بلومبرگ با اشاره به نگرانی آمریکا از فروپاشیدن دیوار تحریم ایران با برداشتن بخشی از آن نوشت: این مشکل موجب شده که برخی در دولت اوباما به فکر مسیر سومی باشند و آن اعطای امتیازاتی به ایران غیر از کاهش دادن تحریم هاست.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از بلومبرگ نوشت: یکی از چند مشکلی که مقامات دولت اوباما در بازی شطرنج خود با ایران با آن مواجه هستند این است که در چه مرحله ای در قبال امتیازات اعطا شده از سوی ایران به صورت واقعی تحریم ها را کاهش دهند؟

اگر ایران به کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده خود تمایل نشان داد و حرکت تعداد قابل توجهی از سانتریفیوژهای خود را متوقف کرد، آیا آمریکا نباید چنین اقدامات اعتماد سازی را با برداشتن تعدادی از تحریم ها پاسخ دهد؟

اینجا یک مشکل پیش می آید؛ بسیاری از آمریکایی های درگیر در این مذاکرات معتقدند که هرگونه کاهش تحریم ها منجر به فروریختن کل برنامه تحریم ها خواهد شد. بارها گفته شده است که برداشتن یک آجر از دیوار تحریم ها منجر به فروریختن کل دیوار خواهد شد. البته احتمالا این موضع اسرائیلی هاست.

بسیاری از کشورها و شرکت های بین المللی تمایل دارند شاهد برداشته شدن تحریم ها باشند. آنها همه حرکات آمریکایی ها را رصد می کنند و منتظر هستند ببینند که کاهشی ولو جزئی در تحریم ها علیه ایران مشاهده می شود تا با استناد به این کاهش به عنوان نشانه ای مبنی بر اتمام بحران، به همکاری تجاری معمول خود با ایران بازگردند.

این گزارش افزود: احتمالا ما اکنون در اوج تحریم ها هستیم و از اینجا به بعد کار برای دولت اوباما در مورد تشدید تحریم ها سخت تر خواهد شد. اما اگر آمریکا نرمش مشاهده شده از سوی ایران را بدون پاسخ بگذارد، آنگاه کل تلاش ها برای حل معضل هسته ای ایران با مشکلی جدی مواجه خواهد شد. ایران این حس را خواهد کرد که هر اقدامی انجام دهد، تفاوتی در موضع آمریکا ایجاد نخواهد شد. بنابراین به خانه باز خواهد گشت و مشغول ساخت سلاح هسته ای خواهد شد.

این مشکل موجب شده که برخی در دولت اوباما به فکر مسیر سومی باشند و آن اعطای امتیازاتی به دولت ایران غیر از کاهش دادن تحریم هاست. بیش از ۵۰ میلیارد دلار از دارایی های ایران در بانک های سراسر جهان در سایه تلاش های کاخ سفید و وزارت خزانه داری آمریکا بلوکه شده است. ایران به شدت به پول نقد نیاز دارد. لطمه وارده به اقتصاد ایران از ناحیه تحریم ها تنها دلیل نشستن ایرانی ها پای میز مذاکره است.

برخی از مقامات آمریکایی گفته اند که مذاکره کنندگان آمریکایی در ژنو آماده ارائه پیشنهاد دسترسی ایران به حداقل بخشی از این دارایی ها در قبال انجام اقدامات اعتماد ساز از جانب تهران هستند. مقامات آمریکایی مراقب اند تا چنین دسترسی ای سخن قبلی آنها در مورد برداشته شدن تحریم ها در دراز مدت را نقض نکند. این اقدام، یعنی دادن پاداش به ایران از دارایی های خود این کشور، وعده مقامات آمریکایی در مورد تداوم تحریم ها تا زمان رسیدن به توافق نهایی را نقض نمی کند.

در مقابل، اگر ایران در این مذاکرات از توافق خودداری کند، آمریکا باید تهدید طرح تحریم های جدید که بررسی آنها تا پس از مذاکرات ژنو به تاخیر افتاده است را مطرح سازد. این تحریم ها همه موسسات مالی ای که امکان دسترسی ایران به دارایی هایش در خارج از کشور با هر هدف به جز اهداف انسان دوستانه فراهم می کند را مورد مجازات قرار می دهد.

بلومبرگ در پایان نوشت: اخیرا بحث های فراوانی در مورد عاقلانه بودن تهدید ایران با تحریم های بیشتر در شرایطی که ظاهرا تهران آماده مذاکرات جدی در مورد برنامه هسته ای اش شده، مطرح شده است. تحریم های جدید ممکن است اقدامات تنبیهی غیر ضروری تلقی شوند، اما این چماقی است که اگر ایرانی ها حاضر به انجام اقدامات اعتماد ساز واقعی باشند، با هویج کاهش فوری تحریم ها همراه خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *