سه شنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 14 May 2024
 
۰

تداوم نگرانی آمریکا از فروش طلای ترکیه به ایران

چهارشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب: 266767
مذاکره در خصوص ادامه فروش طلای ترکیه به ایران ظاهرا یکی از مهمترین موضوعات نشست آتی دیپلمات‌های ترک و آمریکایی خواهد بود.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از اوراسیانت نوشت: معاون وزیر خارجه ترکیه در راس هیات بلند پایه به واشنگتن سفر کرده است و قرار است در این سفر با مقام‌های مختلف آمریکایی از جمله "ویلیام برنز" معاون وزیر خارجه این کشور ملاقات کند.

بر اساس این گزارش، ادامه مبادلات تجاری ترکیه با ایران به خصوص صادرات طلای این کشور به بازار ایران یکی از مهمترین موضوعات مورد بررسی در دیدار مقام‌های ترکیه با آمریکا خواهد بود. یک مقام رسمی دولت ترکیه تاکید کرد: آنکارا هیچ علاقه‌ای به بررسی این موضوع در دیدار مقام‌های ترکیه با آمریکا نخواهد داشت.

وی افزود: ما برنامه‌ای برای صحبت در خصوص این مساله نداریم ولی شاید طرف آمریکایی بخواهد در این خصوص مذاکره کند.

اوراسیانت در ادامه گزارش خود چنین ادعا کرده است: در شش ماه نخست 2012 میلادی ترکیه بیش از 6.5 میلیارد دلار طلا به ایران صادر کرده است. پیش‌بینی می شود میزان کل صادرات طلای ترکیه به ایران در سال 2012 میلادی، به بیش از 11 تا 12 میلیارد دلار رسیده باشد.

این پایگاه خبری نوشت: کل صادرات طلا و فلزات گرانبهای ترکیه در سال 2010- 2011 میلادی به کمتر از 4 میلیارد دلار  رسیده بود.صادرات طلای ترکیه به ایران در برابر خرید گاز از این کشور است. بخش زیادی از صادرات طلای ترکیه به ایران، از طریق سوئیس و ابوظبی انجام می شود.

ایران بیش از 18 درصد گاز مورد نیاز ترکیه را تامین می کند و دومین صادر کننده بزرگ گاز به ترکیه پس از روسیه به شمار می‌رود. اکثر موسسه‌های مالی ترکیه در آمریکا شعبه دارند و بنابراین آمریکا می‌تواند از این مساله به عنوان اهرم فشاری در برابر آنکارا، استفاده کند.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اظهارات ماه دسامبر خود ضمن رد تحریم‌های یک جانبه غرب بر ضد ایران، تاکید کرد، ما تنها به تحریم‌های مصوب شورای امنیت بر ضد ایران پایبند خواهیم بود و تحریم‌های یک جانبه از سوی کشورهای دیگر بر ضد ایران، برای ما ارزشی نخواهد داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *