شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 11 May 2024
 
۰

روایت رویترز از طرح «حساب شده» ظریف

جمعه ۵ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۷:۵۹
کد مطلب: 316040
یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید وزیر خارجه ایران طرحی را ارائه کرده است که در صورت اجرا می‌تواند طی یکسال نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را برطرف کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، یک مقام ارشد در وزارت خارجه آمریکا می‌گوید تیم ایرانی در دیدار پنج‌شنبه شب با گروه ۱+۵، اجرای توافقنامه‌ای را پیشنهاد کرده که در صورت اجرا می‌توان طی یکسال نگرانی‌های بین‌المللی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را رفع کرد.

ایران و گروه ۱+۵ شب گذشته برای اولین بار در سطح وزرای خارجه در نیویورک دیدار داشتند. «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران بعد از این نشست، دیداری دوجانبه هم با همتای‌ آمریکایی‌اش «جان کری» داشت. شرکت‌کنندگان در این دور از مذاکرات ایران و ۱+۵، گفت‌وگوها را بسیار مثبت و متفاوت از قبل ارزیابی کرده‌اند.

مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود، با بیان اینکه ظریف در این دیدار طرحی «حساب شده و سنجیده» برای گام‌های احتمالی بعدی ایران و ۱+۵ ارائه کرده، گفت: او ارائه‌ای حساب‌شده داشت. او... علایق ایران را تبیین کرد. آن‌ها مایلند که به توافقی دست یابیم و طی یکسال این توافق را به طور کامل اجرایی کنیم.

وی افزود: نه تنها به توافق برسیم، بلکه آن را به طور کامل در عرض یک سال به اجرا برسانیم. او به همه اطمینان داد که ایران سلاح هسته‌ای نمی‌خواهد و دلایل اینکه چرا داشتن این تسلیحات هیچ توجیهی برای ایران ندارد را تشریح کرد. وی همچنین ایده‌هایی را در مورد اینکه چطور باید پیش رویم، روی میز آورد.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما به آشنایی سودمندی از علایق، طرز فکر، فرآیند و چارچوب زمانی مورد نظر ایرانی‌ها دست یافتیم، اما باید این موارد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم.

ایران و گروه ۱+۵ قرار است در روزهای ۱۵ و ۱۶ اکتبر هم در ژنو دیدار داشته باشند. ۱+۵ ابراز امیدواری کرده است که ایران تا آن زمان یا به پیشنهادهای قبلی پاسخ دهد و یا پیشنهادی با جزئیات به ۱+۵ ارائه دهد.

مقام آمریکایی به خبرگزاری رویترز در مورد دیدار شب گذشته گفته است: در طول دوسالی که در جریان (مذاکرات) هستم، هیچ ایرانی‌ای اینطور ننشسته و به صورت جامع در مورد مباحث صحبت نکرده بود. با این حال، همچنان برای رسیدن به توافق راه طولانی‌ای در پیش داریم.

با این وجود، این مقام آمریکایی می‌گوید دولت «باراک اوباما» مصمم است که فعلا به تحریم‌ها علیه ایران ادامه دهد. وی در این مورد می‌گوید: ما با کنگره در تعامل هستیم. ما می‌خواهیم از وجود انعطاف‌پذیری در مسیر مذاکره اطمینان حاصل کنیم، اما در عین حال ما همواره سیاست دوگانه تعامل و فشار را پیش برده‌ایم و این فشار هم از طریق تحریم‌ها به دست می‌آید.

وی در پاسخ به این سوال که منظورش از «انعطاف‌پذیری» چیست، گفته است که منظور این است که دولت اختیاراتی در مورد نحوه اعمال تحریم‌ها را داشته باشد. وی افزود: ما می‌خواهیم، اگر توانستیم به پیشرفت برسیم، که البته من این «اگر» را بسیار بزرگ و موکد می‌دانم، و در مسیر مذاکرات به پیش برویم و به نتایج واقعی کافی دست پیدا کنیم، و اگر قرار شد تحریم‌ها را تعلیق کنیم یا کاملا لغو کنیم، توان انجام این کار را داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *