شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱

نظر سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا درباره برنامه هسته ای ایران

دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب: 274000
در حالی که آمریکا از تمام امکانات لازم برای تحت فشار قرار دادن ملت ایران حتی در زمینه تحریم دارو برای بیماران خاص و تحریم واردات هواپیماهای مسافربری استفاده کرده، سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه در تازه‌ترین اظهارات خود گفته: این حق ایرانیهاست که برنامه هسته ای خود را داشته باشند.
به گزارش جهان به نقل از باراک اوباما دات آی آر، «الن ایر» سخنگوی فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا، در گفت و گو با بخش فارسی بی بی سی اظهار داشت: کشورم «بسته ای پیشنهادی برای ایران» در قراقستان دارد و البته من حاضر نیستم جزئیات بسته پیشنهادی مان را توضیح بدهم.
«ایر» که در سیستم اداری خود، موظف به ارائه چهره‌ای مهربان از خود در برابر ایرانیان است و با هدف افزایش دیپلماسی عمومی علیه جمهوری اسلامی نیز انتخاب شده، هر زمان که با بی بی سی فارسی مصاحبه میکند، بدین معنی است که قرار است ترفندی برای فریب افکار عمومی ایرانی دنبال کننده شبکه های ماهواره ای زده شود.

آمریکا: ایرانی‌ها که «تشریف بیاورند»..!

وی در همین راستا، در اظهارات مودبانه‌ای خاطرنشان کرد: [نماینده] ایران که به قزاقستان تشریف بیاورند با احترام متقابل و حسن نیت به دنبال آن هستیم که ببینیم می توانیم راه حلی پیدا کنیم. رهبر ایران و رئیس جمهور ایران فرمودند داشتن بمب اتمی قابل قبول نیست و این [نشان می دهد] جای مذاکره هست.
قابل توجه است که الفاظ «تشریف بیاورند»، «احترام متقابل»، «حسن نیت» و «فرمودند» از زبان وزیر خارجه کشوری در حال صادر شدن است که تمام امکانات و توان خود را برای روحی- فشار اقتصادی بر مردم ایران وارد آورده و حتی از تحریم داروهای بیماران خاص و تحریم فروش هواپیمای مسافربری به ایران نیز دریغ نکرده است.  
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به اینکه آمریکا در ازای آمادگی ایران حاضر است چه چیزی ارائه کند؟ اظهارداشت: ما آماده مذاکره با ایران هستیم. ما باید در قزاقستان با ایران مذاکره کنیم. ایران با انجام و اجرای تعهدات بین المللی اش باید بتواند تحریم ها را لغو کند.
وی افزود: اصل مطلب این است اگر ایران تعهد را درباره برنامه صرفا صلح آمیز انجام دهد تحریم ها لغو خواهد شد. ایران می تواند یک برنامه ای هسته ای داشته باشد ولی باید تعهدات و الزاماتی را که قبلا عهده گرفته بود باید اجرا کند.
حمید محمدی کارشناس مسائل هسته ای در این زمینه یادآور شد: اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی است که حتی اگر هم رئیس جمهور امریکا بخواهد تحریم های ایران را لغو کند نمی تواند. چون مصوبه سنا و مجلس نمایندگان مبتنی بر افزایش تحریمهاست و قرار نیست تحریمی از روی ایران برداشته شود چرا که طرف آمریکایی همانگونه که در سالهای اخیر نشان داده، فقط به تعطیلی کامل برنامه هسته ای ایران و سپس به افزایش توقعات دیگر و یا حمله به ایران هماهنگونه که در عراق و لیبی اتفاق افتاد، فکر میکند. اول آمریکا از طریق "بازرس – جاسوسها" مطمئن شد این کشورها سلاحی ندارند و سپس به آنها حمله کرد.
وی افزود: به علاوه آمریکا در طرح جدید خود برای خاورمیانه، دیگر کشورهای مستقل بزرگ را تحمل نخواهد کرد و به فکر به آشوب کشاندن این کشورها و یا تجزیه آنها به بخشهای کوچکتر، و آنگاه استفاده از منابع انرژی آنهاست. همانگونه که در عراق، لیبی، مصر، تونس، سوریه، مالی، و دیگر کشورهایی که دچار ناآرامی هستند شاهدیم.

بروجردی: جدید نیست!

علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پارلمان ایران در توضیح چرایی اظهارات سخنگوی وزیر خارجه آمریکا گفت: طرح اینگونه موضوعات از جمله مذاکره آمریکا و ایران در آستانه مذاکرات با 5+1«چیز جدیدی نیست» و تقریبا در تمام مذاکرات گروه 1+5 ما شاهد درخواست مذاکره از طرف هیات آمریکایی هستیم. ما با ملت آمریکا مخالفتی نداریم ما با سیاست‌های ظالمانه‌ای که دولت‌های آمریکا از گذشته‌های دور تاکنون علیه ایران در پیش گرفته اند، مخالف هستیم.
اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر لزوم همکاری ایران با ان پی تی در حالی است که ایران ضمن انجام تمام تعهدات خود در ان پی تی، حتی همکاری هایی خارج از پادمان نیز داشته و میزان همکاری های ایران بیش از هر کشور دیگری است.
این درحالی که است اسرائیل ضمن نپیوستن به ان پی تی، بالای 200 سلاح هسته ای در اختیار دارد و از پیگیریهای جامعه جهانی مبراست.
 سعید جلیلی مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 روز شنبه گفت: مردم ایران قبول نمی‌کنند ایران در دنیا یک استثنا باشد. ما نه حقوق کمتر می‌خواهیم و نه تکالیف بیشتر.

زبان‌هایی که سخنگو باید یاد بگیرد

گرچه آمریکا ممکن است با سخنگوی فارسی زبان خود، کشورش را در موضوع هسته ای ایران یک مصلح بی‌گناه و مهربان جلوه دهد اما جای زخم قربانیان هیروشیما و ناکازاکی هنوز بر بدن‌های تغییر ماهیت داده آنها همچنان باقی است و شاید بهتر باشد سخنگو، برای ابراز همدردی، کمی ژاپنی فرا بگیرد.
با توجه به اقدامات دهه‌های اخیر آمریکا در منطقه، پیشنهاد شما به سخنگوی وزیر خارجه آمریکا، یادگیری چه زبانهایی است؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *