يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

برخورد نامناسب قطر با شیعیان لبنان

شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۰۱:۵۱
کد مطلب: 248207
به دنبال تداوم سیاست های مذهبی و طایفه ای برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، منابع خبری از برخورد نامناسب و اهانت آمیز دولت قطر با شیعیان لبنان و تفتیش عقاید آنها خبر دادند.
به گزارش جهان به نقل از ایرنا، سیاست خصمانه قطر علیه شیعیان لبنانی مقیم این کشور کماکان ادامه داشته و مسافران شیعه لبنانی در بدو ورود به فرودگاه بین المللی دوحه قطر مورد بازجویی کامل قرار می گیرند و حتی در مورد گرایش های حزبی شان سئوال می شود.

این مسافران همچنین تحت بازجویی کامل بدنی می گیرند تا مبادا افرادی تیرخورده یا زخمی در میان آنها وجود داشته باشند.

روزنامه لبنانی ˈالدیارˈ روز جمعه در این خصوص نوشت: قطر با سخت گیری بر شیعیان لبنانی مقیم دوحه سعی دارد تا آنها را از زندگی در این کشور منصرف کند.

پلیس قطر همچنین سوری های مقیم در این کشور را تحت بازجویی قرار می دهد تا با شناسایی افراد طرفدار نظام سوریه، آنها را اخراج کند.

قطر در سه ماه گذشته 11هزار لبنانی را از این کشور طرد کرده و از اعطای ویزا به لبنانی ها بویژه شیعیان نیز خودداری می‌کند.

به نوشته الدیار، قطر اعمال سیاست خصمانه علیه شیعیان لبنانی مقیم این کشور را تنها درچارچوب اعمال تدابیر امنیتی در حق خارجی های مقیم قلمداد کرده است.

در همین حال گزارش ها حاکی از آن است که کشورهای عربی امارات، قطر و عربستان از اعطای روادید به شهروندان لبنانی خودداری می کنند و ظرف هفته های اخیر برای هیچ فرد لبنانی روادید صادر نکرده اند.

عربستان حتی عملیات اعطای روادید به شهروندان لبنانی برای حج را تحت شرایط امنیتی خاص و دقیقی قرار داده و اخیرا به درخواست اخذ روادید 29 لبنانی نیز پاسخ منفی داده است.

تحریم غیرعلنی شهروندان لبنانی از سفر به کشورهای عربی خلیج فارس عملا آغاز شده ولی مسئولان لبنانی از بازگو کردن رسمی آن خودداری می کنند.

از اصل مبلغ 7/6 میلیارد دلاری که سالانه از طریق تجارت وارد لبنان می شود، 70 درصد از آن از طریق سرمایه گذاری لبنانی های مقیم در کشورهای عربی تأمین می شود.

ظاهرا سفرهای اخیر ˈمیشل سلیمانˈ رییس جمهور لبنان به پنج کشور عربی منطقه و نیز دیدار ˈعدنان منصورˈ وزیر خارجه و ˈنبیه بریˈ رییس مجلس با سران عربی منطقه تاکنون نتوانسته تأثیری در صرف نظر کشورهای عربی منطقه از تصمیم منع سفر شهروندان خود به لبنان یا جلوگیری از طرد لبنانی های مقیم کشورهای حوزه خلیج فارس داشته باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *