سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - 2 Jul 2024
 
۰

ماجرای نام خلیج فارس و جعل آن +فیلم

شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 855386
در دنیای امروز، نام‌گذاری یکی از مسائل بسیار حساس و مهم است. نام‌ها به عنوان هویت یک کشور، منطقه یا زمینه‌ای خاص از فرهنگ، تاریخ، و جغرافیا نقش مهمی ایفا می‌کنند.
ماجرای نام خلیج فارس و جعل آن +فیلم
در دنیای امروز، نام‌گذاری یکی از مسائل بسیار حساس و مهم است. نام‌ها به عنوان هویت یک کشور، منطقه یا زمینه‌ای خاص از فرهنگ، تاریخ، و جغرافیا نقش مهمی ایفا می‌کنند. یکی از نام‌هایی که همیشه مورد توجه و بحث بوده، نام خلیج فارس است. این مقاله به بررسی ماجرای نام جعلی خلیج فارس، اصل این نام، و اهمیت آن می‌پردازد.  نام خلیج فارس برای اولین بار در نوشتارهای باستانی ذکر شده است. این نام در نقشه‌ها و متون تاریخی از قرن‌های گذشته مشاهده می‌شود.

نام خلیج فارس به عنوان نام اصیل و تاریخی این منطقه در دنیا شناخته می‌شود. این نام به مرور زمان شکل گرفته و جایگاه خود را در نقشه‌های جغرافیایی و متون تاریخی ثابت کرده است. نام "خلیج فارس" به معنای واضحی از نام جغرافیایی این منطقه استفاده می‌شود. این نام به اصول تاریخی و فرهنگی منطقه واقعیت می‌بخشد. البته در سال های اخیر بیگانگان سعی در تحریف تاریخ و جعل نام خلیج فارس به خلیج ع.ر.بی کردند که در ادامه به بررسی شکل گیری این جعل آشکار و تحریف نام می پردازیم.
 

 
تاریخچه خلیج فارس و نام خلیج فارس
خلیج فارس یکی از مناطق جغرافیایی مهم و تاریخی جهان است که در جنوب غربی قاره آسیا و در کنار اقیانوس هند و دریای عرب واقع شده است. این خلیج دارای تاریخچه‌ای باستانی و بزرگی در دنیاست که نام خلیج فارس از دوران‌های باستان تا امروز حفظ شده و به عنوان یک نام جغرافیایی اصیل و تاریخی به شناخته می‌شود. نام خلیج فارس به عنوان نام این منطقه در متون باستانی به خصوص در سفرنامه‌ها و نقشه‌های تاریخی یونانی و رومی ذکر شده است. یونانی‌ها به این خلیج "خلیج پارس" می‌گفتند و رومی‌ها نیز آن را "پارسی خلیج" نامیده‌اند. این نام‌ها تا قرون وسطی و حتی در دوران استعمار اروپاییان در مناطق جنوبی جهان ادامه یافت. 

در دوران اسلامی نیز نام خلیج فارس به عنوان نام رسمی این منطقه استفاده می‌شد و در متون اسلامی از آن به عنوان "خلیج فارس" یاد می‌شود. این نام اصیل تاریخی و فرهنگی از دید اسلامی نیز حفظ شد. بارها در مستند هایی که در شبکه های مستند و یا شبکه های استانی مانند پخش زنده شبکه سمنان و ... اهمیت نام و اصالت این خلیج نمایش داده شده است. به طور کلی، نام خلیج فارس به عنوان نام اصیل و تاریخی این منطقه از هزاره‌ها پیش حفظ شده و تا امروز ادامه دارد.

این نام ارتباط عمیقی با تاریخ، فرهنگ، و جغرافیای منطقه دارد و به عنوان یکی از نمادهای مهم ایران و جهان به شناخته می‌شود. تلاش‌هایی برای تغییر نام این خلیج از طرف برخی افراد یا سیاست‌مداران در گذشته وجود داشته، اما جامعه بین‌المللی و متخصصان جغرافیا همواره اصالت این نام را حفظ کرده و تلاش‌هایی برای تغییر نام را متوقف ساخته‌اند. حتی در صدا و سیمای ایران ، یکی از شبکه ها در راستای حفظ نام خلیج فارس ، پخش زنده شبکه خلیج فارس نامگذاری کردند. 



جعل نام به خلیج ع.ر.بی
تغییر نام یکی از مسائلی است که در تاریخ به م
راتب بحث‌برانگیز بوده و اثرات ژرف و جذابی را بر هویت و معنویت یک منطقه به همراه داشته است. یکی از موارد بسیار بحث برانگیز در این زمینه، تغییر نام خلیج فارس به نام جعلی و تقلبی خلیج ع.ر.بی توسط برخی از کشور ها و حمایت کشور های دیگر از آن می باشد.
تغییر نام تاریخی
بر اساس گزارش‌ها، نام جعلی و تقلبی خلیج ع.ر.بی اولین بار در کشور مصر توسط جنبش ملی گرایان عرب مطرح شد. در آن دوران، جمال عبدالناصر به عنوان رهبر این جنبش شناخته می‌شد و او به دولت‌های مصر دستور داد تا نام تاریخی و اصلی خلیج فارس را از مدارس و دانشگاه‌ها حذف نمایند و نام جعلی و تحریف شده ع.ر.بی را به جای آن بگذارند. این اقدام به منظور جعل تاریخ منطقه و ایجاد هویت مصنوعی برای اعراب بدوی انجام شد. در سال های اخیر نیز بارها از این نام فیک و تقلبی نام برده شده.
صحت ادعاها
با وجود این گفته‌ها، برخی منابع معتبر، از جمله دکتر محمد عجم در کتاب اسناد نام خلیج فارس، میراثی کهن و جاودان، ادعا می‌کنند که در واقعیت، جمال عبدالناصر دستوری برای تغییر نام نداده است. نام جعلی خلیج ع.ر.بی به تدریج در مکتوبات رسمی و ادارات متداول ترسیم شد و افراد دولتی دیگر نیز از این تغییر نام پیروی کردند. بعدها در مقالات رسمی تر و در برخی از نقشه ها برای شیطنت استفاده شد. 

نگرانی‌ها
نکته ای که حائز اهمیت است در اینجا این است که حتی خود عرب‌ها به این تغییر نام اعتقادی نداشتند. در نام گذاری در کتب درسی و یا دیگر مقالات و حتی در نام گذاری میادین و خیابان ها تا چندین سال پیش از نام خلیج فارس استفاده می شد که در سال های بعد کم کم همه نام ها حذف شد و نام خلیج ع.ر.بی جایگزین شد . این تغییر نام در چند سال اخیر شدت بیشتری گرفته و حتی اکنون در نقشه گوگل در صورت زوم روی خلیج فارس میتوان نام جعلی را در پرانتز دید.
با خلاصه‌ای از توضیحات ارائه شده، واضح است که تغییر نام یک منطقه می‌تواند اثرات عمیق و پیچیده‌ای را بر هویت و معنویت آن منطقه ایجاد کند و اهمیت نام‌گذاری جغرافیایی در تاریخ و فرهنگ یک جامعه را نمایان می‌سازد.

عواقب این نام جعلی
همه تلاش ها بر این است تا اصالت این مناطق و نام آنها حفظ شود . نمونه ای از آن را در صدا و سیما در آن شبکه مثال زدیم که البته در پخش زنده شبکه سبلان نیز برای تاکید اصالت نام شبکه اردبیل اینگونه انتخاب شد. لیگ خلیج فارس نیز در لیگ برتر ایران از همین رو انتخاب شد.

تغییر نام یک منطقه می‌تواند اثرات عمیق و گسترده‌ای در معنویت، هویت، و روابط بین‌المللی داشته باشد. تغییر نام خلیج فارس به خلیج ع.ر.بی نیز یکی از این موارد است که به تبعات مختلفی منجر شده است. تغییر نام خلیج فارس به نام جعلی ، منجر به تشدید تنش‌ها و نزاع‌های منطقه‌ای شده است. این تغییر نام به عنوان یک نماد اختلافات میان کشورها و مناطق مختلف در کشور های عربی و جمهوری اسلامی ایران مطرح شده و تاکنون موجب تبادل انتقادات و اتهامات بین کشورهای منطقه شده است.
https://jahannews.com/vdcc4pq4e2bqp18.ala2.html
jahannews.com/vdcc4pq4e2bqp18.ala2.html
برچسب ها: رپوتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *