شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰
۱
آیا گروه 1+5 به این کلیدواژه پایبند خواهد بود؛

کلیدی ترین موضوع مذاکرات آلماتی که می‌تواند پایه موفقیت یا توقف مذاکرات باشد

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب: 274176
شواهد نشان می دهد کشورهای غربی بویژه امریکا به مذاکرات آلماتی به مثابه نقطه شروع یک فرآیند جدید نگاه می کنند.
کلیدی ترین موضوع مذاکرات آلماتی که می‌تواند پایه موفقیت یا توقف مذاکرات باشد
جهان نيوز - عبدالله الماسی: مهم ترین عاملی که از دید گروه 1+5 مذاکرات آلماتی را به نقطه شروع این فرآیند تبدیل می کند این است که این کشورها ادعا می کنند که برای نخستین بار برخی نگرانی های اصلی ایران را درباره تحریم ها به رسمیت شناخته اند و می خواهند برخی تحریم ها کاهش دهند و در مقابل از ایران چیزی می خواهند که پذیرش یا عدم پذیرش آن نشان می دهد برنامه ایران آنگونه که ادعا می کند صلح آمیز هست یا نه.

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم جاستینا پاولاک و فردریک دال از آلماتی که روز دوشنبه 7 اسفند (25 فوریه) منتشر شده از قول منابع غربی گفته است که پیشنهاد آلماتی صرفا تلاشی برای التیام بخشی به برخی از تحریم هایی است که اخیرا اعمال شده است.

گزارش رویترز به گونه ای است که تلویحا تایید می کند پیشنهاد آلماتی چیزی فراتر از لغو تحریم طلاست.

در عین حال المانیتور گزارش داده است که گروه 1+5 در ازای کاهش تحریم طلا، پتروشیمی و برخی تحریم های کوچک بانکی همان درخواست های پیشنهاد بغداد یعنی توقف غنی سازی 20 درصد، تعطیلی فردو و انتقال مواد 20 درصد به را بیرون از کشور درخواست کرده است.

پیشنهادی که اگر صحیح باشد عمیقا نامتناسب است.

درباره گزارش و گزارش های دیگری از این دست که در روزهای اخیر از جانب منابع غربی منتشر شده دو مسئله مهم وجود دارد.

نخست اینکه صرف اینکه گروه 1+5 پیشنهاد عمیقا نامتوازن بغداد را به گونه ای بازنویسی کرده که کاهش برخی تحریم ها در آن دیده شده، نشان دهنده این است که راهبرد مقاومت ایران موثر بوده و امریکایی ها دریافته اند از طریق پیشنهادهایی مانند پیشنهاد بغداد نمی توانند به نتیجه برسند.

بنابراین اصل بازنویسی پیشنهاد بغداد و حرکت از یک پیشنهاد جامع و چند گامی به سمت یک پیشنهاد تاکتیکی یک گام موفقیت آمیز برای ایران است.

اما مسئله دوم که مهم تر است این است که گروه 1+5 در این پیشنهاد در ازای آنچه ارائه می کند چه چیزی خواهد خواست. در اینجاست که موضوع بسیار کلیدی توازن داده و ستانده وهم وزنی آنها مطرح می شود. حتی اگر پیشنهاد گروه 1+5 پیشنهاد بررسی هم باشد، در صورتی که ما به ازای درخواست شده در آن نا متناسب و زیاده خواهانه باشد، شانسی برای موافقیت نخواهد داشت.

مسئله ما به ازا، مهم ترین موضوعی بود که پیشنهاد بغداد را به شکست کشاند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
با اینکه تحریم ها سخت و تلخند، ولی به نفع کشورند، من که بدم نمیاد همینجوری بمونه