پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۲

روایت المانیتور از پیشنهادات ناامیدکننده 1+5/ واکنش ایران

سه شنبه ۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۱۱
کد مطلب: 274110
خبرگزاری رویترز به نقل از یک مقام آمریکا مدعی شده است که اعضای گروه 1+5 قصد دارند در دور جدید مذاکرات با ایران، پیشنهاد لغو برخی تحریم‌ها را در مقابل کاهش فعالیت‌های هسته‌ای این کشور ارائه دهند. این دور از مذاکرات از امروز در آلماتی قزاقستان آغاز می‌شود.
روایت المانیتور از پیشنهادات ناامیدکننده 1+5/ واکنش ایران
به گزارش جهان، این مقام آمریکایی که خواسته نام وی منتشر نشود، می‌گوید در صورتی که ایران این پیشنهاد را نپذیرد، ممکن است با تحریم‌های بیشتری مواجه شود.

رویترز به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داده است که احتمالا 6 کشور عضو 1+5 (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) به ایران پیشنهاد لغو تحریم طلا و فلزات گرانبها در مقابل تعطیلی تأسیسات فردو را ارائه می‌دهند.

براساس ادعای رویترز، مذاکرات پیش روی در آلماتی قزاقستان بعید است که به نتیجه قابل توجهی دست یابد چرا که انتخابات ریاست جمهوری ایران در ماه ژوئن در پیش است و این مساله فضا را برای حصول توافق دشوار می‌کند.

جزئیات پیشنهاد ۱+۵ به ایران در آلماتی

در همین حال، یک منبع غربی جزئیات پیشنهاد گروه ۱+۵ به ایران را در مذاکرات آلماتی فاش کرد.  این منبع که به دلیل حساس بودن اطلاعات مایل به فاش شدن نامش نبود، به پایگاه اینترنتی «المانیتور» گفت: پیشنهاد 1+5 در آلماتی در واقع جدید نیست و صرفا برخی تغییرات جزئی نسبت به پیشنهاد بغداد در آن اعمال شده است.

این منبع اضافه کرد: در بسته آلماتی که قرار است روز سه شنبه به ایران ارائه شود، کاهش جزئی برخی تحریم‌ها در حوزه طلا، پتروشیمی و برخی موارد کم اهمیت بانکی پیشنهاد شده است.

واکنش ایران به پیشنهادات کم‌ارزش و درخواست‌ های بزرگ 1+5

این در حالی است که یک منبع آگاه در این باره گفت:  این پیشنهاد راهگشا نخواهد بود و مورد قبول ایران واقع نمی شود.

وی افزود: اصلی ترین علت آن است که در این پیشنهاد تناسبی میان موارد پیشنهادی با درخواست هایی که از ایران به عمل آمده وجود ندارد.

درخواست‌های پیشنهاد 1+5 در آلماتی همان درخواست‌های نشست بغداد است که شامل 3 موضوع تعطیلی تاسیسات غنی سازی فردو، توقف غنی سازی 20 درصد و ارسال تمام ذخیره اورانیوم 20 درصد ایران به خارج می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *