دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 May 2024
 
۴
۱

مستندی از شهید آوینی که مردم ایران را دیوانه کرد!

پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب: 879716
مستند «بشاگرد» مردم ایران را دیوانه کرد! اکنون شاید موضوع خاصی نباشد اما آن زمان جامعه را بسیار تکان داد.
مستندی از شهید آوینی که مردم ایران را دیوانه کرد!
گروه فرهنگی جهان نيوز: مرتضی تابستان ۵۸ فیلم سازی را آغاز کرد و طی مدت کوتاهی فیلم های خوبی ساخت که مشهورترینش «خان گزیده ها» بود. این فیلم بی نظیر نگاه جدیدی داشت و در فضای سیاسی وقت، خیلی اثر گذار بود.

آن زمان بنی صدر حاکم و تلویزیون هم دست او بود و نیروهای انقلاب با او مخالف بودند. این اثر که پخش شد، گفتند این حزب اللهی ها بالاخره راهی پیدا کردند که به بنی صدر ضربه بزنند و حتی بنی صدر و مسئولین تلویزیون شکایت کردند.

بدین ترتیب آوینی پس از ساخت «خان گزیده ها» با نگاه جدیدی در مستندسازی آشنا شد و آن را آموخت و بلافاصله پس از آغاز جنگ، همین کار را در جنگ ادامه داد و در پی آن توانست اثر گرانبهای «حقیقت» را بسازد.

در یکی از مقاطع آقای هاشمی رئیس وقت مجلس چندین بار به تلویزیون توپ و تشر آمد که «در جهت این انقلاب چه کاری می کنید؟ فقط بدبختی، فقر و فلاکت را می گویید!» این حرف ها حاصل چند اثر ساخته شده مرتضی در سال ۶۱ بود مانند «هفت قصه از بلوچستان» و «بشاگرد».

مستند «بشاگرد» مردم ایران را دیوانه کرد! اکنون شاید موضوع خاصی نباشد اما آن زمان جامعه را بسیار تکان داد. اعتقاد مرتضی بر این بود که گفته های آقای هاشمی درست است و باید به نحوی از انقلاب استمالت جست.

فکر می کرد شاید در این مورد کوتاهی شده که درباره فعالیت های مثبتی که برای مستضعفان انجام شده، فیلمی ساخته نشده است. از این رو یک تک قسمتی به نام «بشاگرد دیگر دیار فراموشی نیست» ساخت که توانست تا حدی اثرات منفی آن فیلم تکان دهنده را جبران کند اما دیگر آن اثر، اثر هنری نشد چرا که واقعاً از دل مرتضی برنیامده بود و صرفاً نوعی انجام وظیفه بود.

خاطره ای از «مهدی همایون فر»
برگرفته از کتاب «تکرار یک تنهایی»؛ جستارهای از حیات سید مرتضی آوینی

بیشتر بخوانید:
ماجرای حساسیت شهید آوینی روی کلمه «خالق»
تعبیر عجیب شهید آوینی درباره شخصیت خودش
روایت کمتر شنیده شده از زندگی سخت شهید آوینی
https://jahannews.com/vdcfy1dcvw6deea.igiw.html
jahannews.com/vdcfy1dcvw6deea.igiw.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
روحش شاد ویادش گرامی باد... مردخدا.....