يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۱
۱۳

سناریو جنجال‌سازی برای شهرداری تهران/ هر ۷ روز یک بحران

دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۳۰
کد مطلب: 879325
حاشیه‌های مداومی که برای شهرداری تهران در یک ماه و نیم گذشته از سال ۱۴۰۳ به وجود آمده، این سؤال را ایجاد می‌کند: آیا امسال شهرداری تهران سالی جنجالی را سپری خواهد کرد؟
سناریو جنجال‌سازی برای شهرداری تهران/ هر ۷ روز یک بحران
به گزارش جهان نيوز به نقل از فارس، شهرداری تهران این روزها به طور عجیبی در صدر اخبار برخی رسانه‌های سیاسی از جمله رسانه‌های جریان اصلاحات قرار دارد. این روند خبری از فروردین ماه سال جاری کلید خورده و تا به امروز شامل چند مرحله شده اما به نظر می‌رسد همه این جنجال‌ها یک هدف را دنبال می‌کند حاشیه‌سازی برای یکی از مهمترین سیستم‌های مدیریتی کشور که اگرچه در کلانشهر تهران متمرکز شده اما به سبب وسعت و گستره کار بسیار مهم و حیاتی است.نگاهی به این چالش‌هایی که برای شهرداری تهران دست انداز ایجاد می‌کند، یادآور موضوع جالب توجه هر 9 روز یک بحران است که در دوره اصلاحات مطرح شد و حالا به نظر می‌رسد این مسئله به یک شیوه جنگ روانی چند لایه برای تخریب افراد و سازمان‌ها با رگبار خبری و بحران‌سازی‌های پی در پی تبدیل شده است.

جنجال بر سر ساخت مسجد در پارک قیطریه
ماجرای سال جنجالی شهرداری تهران در فروردین ماه 1403 با موضوع قطع درختان در پارک قیطریه تهران برای ساخت مسجد در این پارک شروع شد. سناریویی که توضیحات مختلفی درباره آن داده شد. طرح مذکور از زمان دوره اصلاحات و شورای شهر دوم در آذرماه سال 1383 با عنوان «مشارکت شهرداری تهران درساماندهی وضعیت مساجد» این شهر با امضای اعضای وقت شورا از جمله رسول خادم، حبیب کاشانی، حمزه شکیب و ... به تصویب رسید. جالب است که در سنت ارائه طرح‌ها در شورای شهر تهران اولین فردی که نامش در طرح‌ها ذکر می‌شود، خود نیز به عنوان بانی اصلی و طراح طرح شناخته می‌شود که با این وجود «رسول خادم» عضو وقت شورای شهر دوم با توجه به اینکه نامش در صدر این طرح آمده به عنوان طراح آن شناخته می‌شود اما در میان منتقدان این طرح نام برادر وی «امیر رضا خادم» خودنمایی می‌کند. از سوی شهرداری تهران نیز برای تنویر افکارعمومی توضیح داده شد که به هیچ وجه قطع درختان در این حوزه انجام نمی‌پذیرد و شهرداری تهران نیز برای ساخت مسجد قطعا پروتکل‌ها و حساسیت‌های لازم را در نظر می‌گیرد.

پارک ستارخان قسمت دوم سریال درخت‌کشی
قطع درختان پارک ستارخان به خاطر مسجد موضوعی بود که در اوائل اردیبهشت ماه سال جاری از سوی برخی رسانه‌ها مطرح شد. خبرهایی که در فضای مجازی منتشر شد قطع درختان را القا می‌کرد درحالی که بیشتر یک محوطه حصارکشیده در این عکس‌های این اخبار نمایان بود تا قطع درختان.پایه اخبار نیز به عنوان گزارش شهروندان روایت می‌شد و در انتهای آن با ابهام این سئوال مطرح می‌شد که بازهم شهرداری به دنبال ساخت مسجد با قطع درختان است!


حاشیه‌سازی برای واردات اتوبوس و تاکسی برقی
ماجرای پارک قیطریه مدت زمانی در صدر اخبار رسانه‌های یک جناح سیاسی بود تا با کمرنگ شدن آن به یکباره حواشی پیرامون قرارداد شهرداری تهران با یک شرکت چینی برای واردات اتوبوس و تاکسی‌های برقی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری آغاز شد. جنجال‌ها با این ادعا صورت گرفت که شهرداری تهران با یک شرکت ساختمان‌سازی بدون گذراندن تشریفات اقدام به انعقاد چنین قراردادی کرده است. نگاهی به این قرارداد نشان می‌دهد که شهرداری با شرکت تابعه این شرکت قراردادی منعقد کرده و این شرکت دارای 11 شرکت زیرمجموعه و 6 شرکت هلدینگی است که محصولات و کارایی آن‌ها نیز متنوع است. سرعت در اجرای قرارداد نیز موضوع ناپسندی نیست و قطعا با توجه به ابعاد قرارداد تشریفات لازم برای اجرای آن انجام شده و هر چه زودتر انجام شود مردم از مواهب استفاده از حمل و نقل پاک بهره‌مند خواهند شد.«لطف‌الله فروزنده»، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران با اشاره به شرایط این قرارداد می‌گوید: «برای ما حتی یک ساعت نیز یک ساعت است. تقاضا داریم این لایحه به تصویب برسد تا بتوانیم از فرصت طلایی ارز، ثبت سفارش و حمایت دستگاه‌های دولتی استفاده کنیم.»


ماجرای اخراج کارکنان برج میلاد
خبری در خصوص اخراج کارکنان برج میلاد نیز در این میان مطرح شد تا پازل جنجال‌سازی علیه شهرداری تهران و مدیریت‌های تابعه آن تکمیل شود. این درحالی بود که مدیریت برج میلاد با صدور اطلاعیه‌ای این موضوع را تکذیب کرد و جذب نیروی انسانی در برج میلاد را پس از اخذ صدور مجوزهای لازم از سوی شهرداری و چهارچوب قوانین طی شدن فرایند جذب مقدور دانست و عنوان کرد: «در ماه‌های اخیر هیچ گونه اخراج یا تعدیلی حتی یک نفر صورت نگرفته است.»
 

پارک لاله سناریویی یکسان با ماجرای پارک قطریه
سریال حواشی که پیرامون شهرداری تهران شکل می‌گیرد به نظر می‌رسد یک سناریو مشترک دارد. در ماجرای پارک قیطره موضوع قطع درختان برای ساخت مسجد مطرح شد و حالا برای پارک لاله نیز موضوع ساخت فرهنگسرا و قطع درختان در این حوزه محل هیاهوی رسانه‌ای شده است. برخی از رسانه‌های جریان اصلاحات با تیتر «درخت کشی» به استقبال این حاشیه‌های جدید رفتند. در ادامه مطرح می‌شود که رسانه منتشر کننده خبر نمی‌توانند صحت آنرا تایید کند و منتظر پاسخ مسئولان شهرداری است. در برخی از عکس‌ها افرادی با در آغوش کشیدن درختان به نام فعال محیط زیست حمایت خود را از درختان نشان می‌دهند. هنوز اتفاقی در خصوص قطع درختان در این پارک خاطره انگیز در شهر تهران گزارش نشده است و تنها شاهد یک حصار در این پارک هستیم.


«مهدی چمران»‌رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به پرسشی در ارتباط با حصارکشی درون پارک لاله گفت: «هنوز مشخص نیست برای چه موضوعی این کار انجام شده است. براساس آنچه که پرسیده شده است پس از جشن‌های ماه رمضان احساس شده که در آنجا نیاز به چنین فضایی وجود دارد.

البته قرار نیست درختی در این محدوده قطع شود و ما هم اجازه چنین کاری نمی دهیم. هنوز طرحی آماده نشده است و به شورا ارائه نشده است.»همین موارد سبب شد تا «محمد آخوندی» عضو شورای شهر تهران نسبت به این حواشی واکنش نشان داده و خطاب به اعضای شورا بیان کند:‌ «نسبت به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای مراقبت کنیم.

برخی که از غارهایشان آمده‌اند سعی در زیرسئوال بردن مواردی که اتفاق نفتاده است و شورا با این حال حساسیت نشان داده،‌ می‌کنند.»هنوز در نیمه دوم ماه اردیبهشت هستیم و یک ماه و اندی از سال 1403 نگذشته که شاهد چند خبرسازی و حاشیه‌سازی بزرگ با موج‌های رسانه‌ای هماهنگ بوده‌ایم. البته نگاهی به سال گذشته نیز نشان از شایعات و خبرسازی‌های مختلف پیرامون شهرداری تهران دارد اما این موارد در سال جدید شدت قابل توجهی به خود گرفته است؛‌ شرایط و فضای خبری که این گمانه‌زنی را بوجود می‌آورد که آیا طرح هر 9 روز یک بحران برای شهرداری تهران با فضای پرحجم خبری در حال اجراست.
 
https://jahannews.com/vdcb59bwsrhbzfp.uiur.html
jahannews.com/vdcb59bwsrhbzfp.uiur.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
هر ۷ روز یک بحران کپی برداری از حرف دولت خاتمی است که؟
Iran, Islamic Republic of

درود بر دکتر زاکانی دلاور و قهرمان
Iran, Islamic Republic of
اگر به سوالات و ابهامات درست پاسخ دهید دچار مشکل نخواهید شد
Iran, Islamic Republic of
چه بحران سازی؟
الفبایی
Iran, Islamic Republic of
از کارکنان شهرداری تهران و شهروندان بپرسید
Iran, Islamic Republic of
شهرداری چرا بابت دروغگویی شکایت نمی کند؟
علی
Iran, Islamic Republic of
شهرداری هم همچین مظلوم نیس برادر
حامد
Iran, Islamic Republic of
شهرداران اصلاح طلب كه شهر رو به ملك شخصي حزب تبديل مي كردند و قتل و همسر كشي يكي از كارهايشان بود در اين دوره چون چيزي پيدا نمي كنند از يك فنس در گوشه از يك پارك در گوشه اي از تهران جنجالي درست مي كنند.
محمد ایوب
Romania
پیروز دوچرخه چی نجفی شیش لول بند وزن کش شورای اسم وفامیل پنجم که رییس آن محسن سلطان خواه بودند چه انتظاری باید داشت ؟!!!!!خخخخ
حیدر
United States
اینها بحران سازی نیست
Iran, Islamic Republic of
باید دید هدف اصلی اینها چیه و اینها پشت پرده چه کار می کنن.
حسن
Iran, Islamic Republic of
این حجمه نشان از درستی مسیر شهرداری است که هم مدیران سابق و هم سیاسیون لیبرال رو هراسان کرده!!
فیروز
United Arab Emirates
من مدتی است که اخبار شهر و شهرداری تهران را دنبال می کنم.
کسی برای زاکانی حاشیه نمی سازد بلکه خود زاکانی است که دنبال حاشیه می گردد. !!!!