پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۷
۷

پاسخ رسمی کاخ سفید به نرمش دولت/ عزم اروپا برای تحریم مجدد

آمریکا برنامه‌ای برای کاهش تحریم‌های ایران ندارد
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۳۹
کد مطلب: 321414
یک مقام ارشد کاخ سفید با تاکید بر این که آمریکا به دنبال کاهش تحریم ها علیه ایران در آغاز مذاکرات هسته ای نیست گفت: قبل از اینکه واشنگتن بتواند تحریم ها را کاهش دهد ایران باید «گام هایی عملی» در مورد برنامه هسته ای اش بردارد.
پاسخ رسمی کاخ سفید به نرمش دولت/ عزم اروپا برای تحریم مجدد
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از رویترز نوشت: یک مقام ارشد کاخ سفید گفت، آمریکا به دنبال کاهش تحریم ها علیه ایران «در آغاز» مذاکرات هسته ای با این کشور نیست.

بن رودس، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا افزود، قبل از اینکه واشنگتن بتواند تحریم ها را کاهش دهد، جمهوری اسلامی باید «گام هایی عملی» در مورد برنامه هسته ای اش بردارد.

در صورتی که ایران گام هایی عملی برای نشان دادن نیت صلح آمیز برنامه هسته ای اش بردارد، انتظار می رود که تحریم های اقتصادی علیه ایران به تدریج برداشته شوند.

رودس افزود، یکی از راه های کاهش تحریم های ایران، دادن امکان دسترسی به دارایی های بلوکه شده این کشور است. وی در عین حال گفت که این تنها یکی از احتمالات در میان بسیاری از گزینه های موجود است و وی نمی خواهد بگوید که یک مسیر ترجیحی (برای جلب اعتماد ایران) شناسایی شده است.

رودس در ادامه گفت: «ما در فکر هیچ چیزی که این تحریم ها را در ابتدای هرگونه مذاکره یا توافق بردارد نیستیم، زیرا آزمودن مقاصد ایران مهم خواهد بود...قبل از اینکه ما بتوانیم به دنبال کاهش تحریم ها باشیم، باید شاهد گام هایی عملی از سوی ایرانی ها باشیم تا از وضعیت برنامه هسته ای آنها مطلع شویم.»

وی تصریح کرد که دولت اوباما خواستار اندکی انعطاف پذیری از سوی کنگره آمریکا برای بررسی چنین توافقی با ایران است. رودس ادامه داد، کاخ سفید مایل است نمایندگان همزمان با بررسی تحریم های جدید، پیشرفت در مذاکرات را مورد توجه قرار دهند.

وی اضافه کرد: «این بدان معنا نیست که کنگره تحریم های جدید را بررسی نخواهد کرد. بلکه به این معنی است که آنها در عین حالی که تحریم های جدید را بررسی می کنند باید پیشرفتی که ما در دیپلماسی به دست آورده ایم را به حساب بیاورند و اینکه ما نیاز به اندکی انعطاف پذیری برای دستیابی به یک توافق داریم.»

تلاش دوباره برای اعمال تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه کشتیرانی ایران

به گزارش فارس به نقل از رویترز، در همین حال کشورهای اروپایی قدم‌های اولیه برای اعمال مجدد تحریم علیه خط اصلی حمل و نقل دریایی ایران را برداشته‌اند که این اقدام مذاکرات دیپلماتیک رو به جلو در مورد برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده می‌کند.

منابع دیپلماتیک گفتند: دولت‌های اروپایی هفته جاری بر سر ارسال نامه‌هایی به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (IRISL) و برخی از شعبه‌های آن به منظور آگاه کردن آنها از تصمیم این کشورها به توافق رسیده‌اند.

این تصمیم که هنوز نهایی نشده است، بخشی از تلاش های گسترده اتحادیه اروپا در جهت مخالفت با تعدادی از احکام لغو تحریم های علیه ایران توسط دادگاه عمومی اروپا است. پیش از این، این دادگاه تحریم های چند بانک ایرانی را نیز لغو کرده بود.

یک منبع آگاه در اتحادیه اروپا با شرط عدم افشای نامش گفت: ما به این شرکت های اخطار می دهیم که اگر اطلاعاتی دارند که بر این تصمیم تاثیر خواهد گذاشت، باید اطلاعات را ارائه دهند، این یک اخطار است.

وی افزود: اتحادیه اروپا هر پاسخی از سوی شرکت های مورد هدف دریافت کند از آنها برای تنظیم تحریم های جدید استفاده خواهد کرد. این تحریم ها دارایی های این شرکت ها در اتحادیه اروپا را بلوکه خواهد کرد.

اتحادیه اروپا و آمریکا بسیاری از شرکت های ایرانی را مورد تحریم قرار داده اند، اما دادگاه عمومی اروپا دومین جایگاه در این اتحادیه را دارد، برخی از موارد را چالش کشیده است؛ نظیر موردی که به خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران باز می‌گردد. در این مورد اتحادیه اروپا نتوانست مدارک لازم و کافی برای اثبات رابط این شرکت با فعالیت های هسته ای ایران ارائه دهد و دادگاه عمومی اروپا دستور داد، تا این تحریم ها لغو شوند.

ایران هرگونه فعالیت هسته ای برای اهداف نظامی را رد می کند و می گوید که این فعالیت‌ها برای مقاصد صلح آمیز، تولید برق و مواد دارویی صورت می گیرد.

یک دیپلمات اتحادیه اروپا در مورد فرجام خواهی های این اتحادیه علیه احکام لغو تحریم های ایران گفت: هیچ شانسی برای موفقیت در این فرجام خواهی ها وجود ندارد.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ن
Iran, Islamic Republic of
مسئوتین دولت یازدهم ملاحظه فرمایند دولت اعتدال
اگر تحریم برای شما مهم نیست؟؟! چرا اینقدر برای رفع ان دست وپا میزنید؟!! جهان نیوز. طوری حرف بزنید که حداقل مسخره عام وخاص نشوید؟؟!
گام عملی از نظر آمریکایی ها اینه که ما از همه اصولمون، استقلالمون، خودکفایی هامون، تلاش برای بی نیازی از اونها، آرمان هامون و ... دست برداریم اونها از اصول و خواست خودشون کوتاه نمیان ما چرا کوتاه بیایم؟
Italy
مرگ بر آمریکا
خدا شفاشون بده
Iran, Islamic Republic of
این همان چماقه که بالا سر ما نگه می دارند!
مجید مجد
United States
غلط اضافی کردن
ما هم براشون پاسخ داریم حالا