شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

نگرانی عفو بین‌الملل از احتمال اعدام علی‌النمر

شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۰۸
کد مطلب: 479513
سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه ای با اشاره به نگرانی خانواده های عربستانی که عزیزانشان در بند آل سعود هستند بر ضرورت اصلاح سیستم قضایی سعودی تاکید کرد.
به گزارش جهان، مهر به نقل از شبکه المنار خبرداد: سازمان عفو بین الملل با صدور بیانیه ای اعلام کرد که خانواده های ۳ جوان عربستانی زیر ۱۸ سال که در تظاهرات علیه رژیم آل سعود شرکت کرده بودند و بازداشت شده بودند، نگران هستند که فرزندان آنها نیز در میان ۴ فردی که قرار است امروز( شنبه) اعدام شوند، حضور داشته باشند.
 
سازمان عفو بین الملل اعلام کرد: خانواده «علی النمر» بازداشت شده از طریق شبکه های اجتماعی نسبت به اعدام فرزند خود به همراه ۲ جوان دیگر به نام های «حسین المرهون» و «عبدالله حسن الزاهر» ابراز نگرانی کردند.
 
در همین راستا جیمز لینش معاون مدیر امور خاورمیانه سازمان عفو بین الملل تصریح کرد: در صورتی که عربستان اقدام به اعدام این جوانان کند، عدم پایبندی کامل خود را نسبت به قوانین بین المللی نشان می دهد. زیرا بر اساس قوانین بین المللی اعدام افراد زیر ۱۸ سال ممنوع است.
 
در بخشی از سخنان وی عنوان شده که روند محاکمه این افراد دارای معایب بزرگی از جمله گرفتن اعتراف تحت فشار شکنجه است و این نشان دهنده بی ارزش بودن زندگی انسان ها برای سعودی ها است.
 
لینش در ادامه گفت: مقامات سعودی باید روند اعدام این افراد را به صورت فوری متوقف کنند و به صورت رسمی اجرای آن را ممنوع اعلام کنند. وی افزود: باید در خصوص اعترافاتی که تحت شکنجه توسط ماموران امنیتی از این افراد گرفته شده، به صورت بی طرفانه تحقیق شود و همچنین نظام قضائی عربستان به منطور جلوگیری از این گونه اقدامات به صورت ریشه ای اصلاح گردد.
 
در بیانیه سازمان عفو بین الملل گفته شده که اعترافاتی که از این افراد گرفته شده، تحت شکنجه و در حالت بازداشت اخذ شده و از سوی دیگر دادگاه نیز اجازه تحقیق در این خصوص را نداده است.
 
جیمز لینش در رابطه با اعدام های عربستان یادآور شده است که مقامات سعودی از حربه اعدام برای ساکت کردن معترضان به دولت استفاده می کند و از این طریق پیامی از رعب و وحشت به معترضان ارسال می کنند.
 
همچنین سازمان عفو بین الملل اعلام کرده که عربستان که نسبت به اجرای توافق نامه سازمان ملل در خصوص حقوق نوجوانان متعهد است، نباید نوجوانان زیر ۱۸ سال را اعدام کند. از سوی دیگر بر اساس گزارش این سازمان از ابتدای آگوست ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۵ سعودی ها دستکم ۱۷۵ نفر را اعدام کرده اندکه به صورت میانگین هر ۲ روز یک نفر اعدام شده است.
 
شایان ذکر است «علی النمر» برادر زاده شیخ نمر در جریان تظاهرات اعتراض آمیز علیه آل سعود در سال ۲۰۱۱ شرکت کرد و دولت سعودی وی را در سال ۲۰۱۲ دستگیر و روانه زندان کرد. همچنین داود حسین المرهون در روز ۲۲ می ۲۰۱۲ در سن ۱۷ سالگی و عبدالله حسن الزاهر در روز ۳ مارس سال ۲۰۱۲ در سن ۱۶ سالگی توسط نیروهای امنیتی عربستان بازداشت شدند و در اکتوبر ۲۰۱۴ دادگاهی در ریاض حکم اعدام آنها را صادر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *