چهارشنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 8 May 2024
 
۱

بررسی حواشی بازدید آمانو از پارچین+عکس

يکشنبه ۵ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 446798
شماره ۲۵۱ هفته‌نامه پنجره با پرونده‌ای درباره حواشی حضور یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس انرژی اتمی بین‌المللی در تهران و بازدید وی از سایت نظامی پارچین منتشر شد.
به گزارش جهان،  روز یکشنبه، ۲۹ شهریور ۱۳۹۴، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه چهار تن از معاونان خود وارد تهران شد و در نهایت از سایت نظامی پارچین دیدن کرد که این اتفاق عدول دولت از خطوط قرمز در مورد مسئله هسته‌ای تلقی می‌شود. همین امر باعث شد که پنجره‌ای‌ها به کندوکاو ابعاد این اقدام بپردازند و بازتاب اهمیت این موضوع را تصویر جلد شماره ۲۵۱ نشریه نشان می‌دهد.

* سرمقاله

فریدالدین حدادعادل، در مقام جانشین مدیر مسئول هفته‌نامه دست به‌قلم شده تا سرمقاله این هفته را به رشته تحریر درآورد. وی در سرمقاله ۲۵۱ پنجره، به اتفاقات رخ داده برنامه خندوانه اشاره کرده و دست به انتقاد از سیاسی کردن انتخاب کمدین برتر این برنامه زده است. حدادعادل معتقد است که سياسي کردن هنرمندان و بازيگران و ورزشکاران خطايي فاحش است. اين اقشار کلا حياتي غيرسياسي دارند و اقتضائات زندگي فردي و اجتماعي و فعاليت شغلي ايشان ايجاب مي‎کند از هياهوي سياسي دور بمانند. اقبال‎‎هاي کوتاه‌مدت به يک فرد يا جريان سياسي معمولا دوام طولاني ندارد و در بعضي موارد نيز مي‎تواند موجب تاسف فرد حمايت شده از حمايت حامي خويش شود.

* پاورچین تا پارچین

یکشنبه هفته گذشته یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به همراه چهار تن از معاونان خود، سفری یک روزه به تهران داشت و در این سفر علاوه بر دیدار با مقامات ارشد دولت، در یکی از جلسات کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی حضور یافت و به سوالات اعضای کمیسیون پاسخ داد. هم‌چنین وی از سایت نظامی پارچین که ادعاهایی واهی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای در مورد آن می‌شد، دیدن کرد. برای بررسی ابعاد سفر یک روزه آمانو به تهران سیاسی‌نویسان پنجره، پرونده‌ای را تدارک دیدند که در آن علاوه بر تحلیل‌ها و گزارش‌های مبسوط گفت‌وگویی با سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی نیز انجام شده است. البته سفر حسن روحانی، به نیویورک و حضور در مقر سازمان ملل و هم‌چنین مسائل سوریه نیز در مباحث پرداخته شده پرونده سیاسی ۲۵۱ پنجره هم به چشم می‌خورد.


* استرداد خودی‌ها

چندی است که در فضای رسانه‌ای کشور موضوعی تحت عنوان مبادله جاسوسان آمریکایی با زندانیان ایرانی در آمریکا منتشر شده است. این موضوع باعث شد دست‌اندرکاران پنجره پرونده‌ای ویژه باز کنند تا ابعاد این مسئله را بیشتر تفحص کنند. در این پرونده، گفت‌وگوهایی با حسن قشقاوی، معاون وزیر امور خارجه و یک مقام امنیتی سابق که به دلایل امنیتی نامش فاش نشده، صورت گرفته است.

* خنده‌های سیاسی در خندوانه!

بهره‎برداري سياسي گروهي مشخص از برنامه خندوانه و اجراي مسابقه استندآپ کمدي توسط يک بازيگر (امین حیایی) و يک نويسنده طنزپرداز (امیرمهدی ژوله) طی هفته گذشته، باعث شد، گروه اندیشه پنجره با عطف نظر قرار دادن این موضوع، پرونده‌ای را باز کند تا به واکاوی دلایل سیاسی کردن اکثر امور غیرسیاسی توسط اقشاری از مردم بپردازد. در این پرونده علاوه بر گفت‌وگو با قاسم پورحسن، اصغر مهاجری و علی‌اکبر امینی، میزگردی هم با حضور نعمت‌الله فاضلی، سیدجواد میری و بیوک محمدی برگزار شده است.

* سایر بخش‌های نشریه

در بخش باشگاه اهل قلم این هفته، احمد رهدار از وجه متغیر و ثابت انسان در نسبت با تمدن اسلامی نوشته و احمد حسین‌شریفی هم مباحثی را با محوریت تعریفی دقیق و روشن از علوم انسانی به مخاطبان عرضه داشته است. هم‌چنین در این بخش جواد محدثی، کریم مجتهدی و سیدمحمد روحانی هم به قلم‌فرسایی پرداخته‌اند. بخش مجله خبری هم به انعکاس مهم‌ترین وقایع اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی پرداخته است. پنجره مثبت شماره ۲۵۱ طبق معمول با رویکردی فرهنگی چندین کتاب، فیلم و سایر محصولات را معرفی کرده و باشگاه ترجمه هم با ترجمه چند مطلب از رسانه‌های خارجی افقی دیگر فراروی مخاطبان خود قرار داده است.

هفته‌نامه پنجره به مدیرمسئولی علیرضا زاکانی و سردبیری سیدمرتضی فاطمی، در ۸۴ صفحه، شنبه‌ها روی کیوسک‌های مطبوعات قرار می‌گیرد. بهای این هفته‌نامه ۵۰۰۰ تومان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *