يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 19 May 2024
 
۰
تشریح نقاط قوت و ضعف «برجام» هسته‌ای به روایت فولادگر:

دولت باید «برجام» را ‌به مجلس بیاورد

يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب: 443000
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی گفت: معتقدم برجام به دلیل وجود محدودیت‌های طولانی‌مدت توافق خوبی نیست و جشن و سرور نمی‌خواهد و البته به دلیل ایجاد فضایی بهتر نسبت به قبل توافق بدی نیست و خیانت خواندن آن بی‌معنا است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، حمیدرضا فولادگر امشب در جلسه‌ای که با حضور برخی از اصحاب رسانه در خانه انقلاب و ولایت به همت کانون اندیشه و تمدن اسلامی، برگزار شده بود، در تشریح نقاط قوت و ضعف «برجام» هسته‌ای اظهار کرد: برای بررسی منطقی و در چارچوب انصاف نقاط قوت و ضعف «برجام» هسته‌ای باید بدانیم، منطق مذاکرات بده‌، بستان است و وضعیت مطلوب و آرمانی مطرح نیست.

وی با بیان اینکه در بحث مذاکرات به‌ویژه مذاکرات هسته‌ای داشتن توانمندی‌ها و دستاوردهای طرفین می‌تواند در نتیجه نهایی و توافقات تأثیرگذار باشد، گفت: وقتی بر سر میز مذاکره با دیگر دولت‌ها حاضر می‌شویم، یعنی یک سری اصول را پذیرفته‌ایم و اعتقاد داریم منطق مذاکرات بده، بستان است.

وی ضمن توضیح برخی نقاط ضعف «برجام» هسته‌ای یادآور شد: البته در این توافق نقاط مثبتی همچون از بین نرفتن فناوری هسته‌ای و پذیرش ایران از سوی جامعه جهانی به‌عنوان یک کشور هسته‌ای و ادامه غنی‌سازی اورانیوم، حتی با وجود برخی محدودیت‌های زمانی و لغو همه تحریم‌هاست.

فولادگر خاطرنشان کرد: توسعه فضای اقتصادی، گسترش انقلاب اسلامی در جهان و ارتباط با دیگر کشورها و تسهیل برقراری روابط و همچنین آزاد شدن کشور از یک دوره صبر، انتظار و رکود از دیگر مزایا و نقاط مثبت فضای پس از توافق هسته‌ای است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط پساتحریم، از این منظر که بسیار حائز اهمیت است، گفت: در حال حاضر درباره نحوه ورود مجلس به «برجام» نظرات نمایندگان متفاوت است، عده‌ای معتقدند که مجلس باید ورودی تحت عنوان قانون‌گذاری نسبت به «برجام» هسته‌ای داشته باشد و برخی دیگر مجلس را به‌عنوان یک ارگان نظارتی بر «برجام» هسته‌ای تلقی می‌کنند.

وی تأکید کرد: چنانچه نحوه ورود مجلس از زاویه قانون‌گذاری باشد، دولت باید «برجام» را در قالب لایحه‌ای به مجلس بیاورد و در غیراین‌صورت، نمایندگان «برجام» هسته‌ای را در قالب طرحی با امضای ۱۵ نفر از نمایندگان در صحن علنی مجلس مطرح می‌کنند، ولی چنانچه با بررسی‌های حقوقی به این نتیجه برسیم که نحوه ورود مجلس به‌صورت قانون‌گذاری مصلحت نیست و باید نظارتی باشد، روند به گونه‌ای دیگر می‌شود.

وی متذکر شد: در امر پذیرش محدودیت‌ها، دسترسی‌ها و مصاحبه‌ها با متخصصین هسته‌ای، مبنا بر مصوبات شورای عالی امنیت ملی گذاشته شده است و مجلس این موضوع را قبول کرده است.

فولادگر یادآور شد: رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان به صراحت تأکید کردند، پیرامون نحوه ورود مجلس، برای رد یا تصویب «برجام» هسته‌ای هیچ توصیه‌ای ندارم، بر این اساس باید ابتدا نمایندگان نسبت به نحوه ورود مجلس براساس شرایط موجود تصمیم‌گیری کنند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: من معتقدم «برجام» هسته‌ای، توافقنامه خوبی نیست، چون محدودیت‌های طولانی‌مدتی را در بحث هسته‌ای پذیرفته‌ایم، بنابراین جشن و سرور و فتح‌الفتوح خواندن آن بی‌معناست، البته معتقد نیز هستم که توافق بدی هم نیست، چون فضای بهتری را نسبت به قبل برای نظام فراهم کرده است، بنابراین خیانت خواندن آن کار صحیحی نیست.

وی در توضیح اینکه آیا توافقی فراتر از «برجام» هسته‌ای از سوی دولت‌مردان با ۱+۵، انجام شده است، گفت: آمدن آمانو به ایران و داشتن دیدار با رئیس‌جمهور یا دبیر شورای عالی امنیت ملی، در حین مذاکرات به تعبیری مربوط به این موضوع می‌شود. لازم به ذکر است که این دیدارها پیرامون بحث PMD بوده که ربطی به مذاکرات هسته‌ای نداشته و از مدت‌ها قبل مطرح بود، ولی ملحق کردن آن به مذاکرات و توافقات مخالفانی داشت، ولی در هر صورت انجام شد.

فولادگر ابراز کرد: با وجود همه مخالفت‌ها در نهایت توافقی شده که در زمینه PMD تا پایان سال ۲۰۱۵ و از سوی ایران نیز برنامه توسعه هسته‌ای به آژانس انرژی اتمی ارائه شود.

وی در پایان افزود: معیار قرار دادن سیاست اقتصاد مقاومتی، تولید ملی و سیاست‌های برنامه ششم توسعه بهترین راهکارهای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *