پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۲
بذرپاش:

فقط مجلس هم‌رای خود را راس‌امور می‌دانند

يکشنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۴۰
کد مطلب: 442980
عضو کمیسیون ویژه برجام گفت: اگر رئیس‌جمهور به عنوان مجری قانون، لایحه‌ برجام را ندهد از هیچ کس نمی‌توان اجرای آن را انتظار داشت.
به گزارش جهان، مهرداد بذرپاش، عضو کمیسیون برجام مجلس در گفتگو با «نسیم» در خصوص اینکه "مجلس در بررسی برجام نباید کنار گذاشته شود"، خاطرنشان کرد: این فرمایشات رهبری نشان داد که مجلس در رأس امور است و بر این تصویری که برخی‌ها مجلسی که خودشان در آن باشند فقط در رأس امور می‌بینند خط بطلان کشیده شد.

وی در همین راستا، تاکید کرد: نمی‌شود اگر انتخاباتی با مزاج ما سازگار است آن انتخابات را انتخاباتی خوب و در تراز ملت معرفی کنیم و اگر انتخاباتی با مزاج ما سازگار نبود و فرد مورد نظر ما در آن رأی نیاورد یا در آن انتخابات حاضر نبود، آن انتخابات را بی ارزش و همراه با تقلب و از این جنس امور معرفی کنیم.

بذرپاش تصربح کرد: مجلس هم در رأس امور است چه بنده و امثال بنده باشیم و چه نباشیم و فرمایشات اخیر رهبری در زمینه لزوم ورود مجلس به "برجام" تأکید بر همان جمله معروف حضرت امام (ره) بود که مجلس در رأس امور است.

عضو کمیسیون ویژه برجام در مجلس در ادامه اظهار داشت: خانه ملت به عنوان نهاد برخاسته از جمهوریت نظام و نمایندگان مردم از اقصی نقاط کشور که سلایق مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و تفاوت‌های مذهبی و دینی و قومیتی در آن حضور دارند یک نمادی از مردم‌سالاری دینی است پس باید نظر آن ارجح نهاده شود.

بذرپاش متذکر شد: فارغ از این توصیه کلی حداقل اگر می‌خواهیم مجلس را کنار بگذاریم لااقل شکل آن را رعایت کنیم نه اینکه اساس بالاترین سند اداره کشور که همان قانون اساسی است را زیر سوال ببریم.

وی خطاب به مسئولین دولتی، گفت: دوستان دولت که علاقه‌ای به مطرح کردن برجام در مجلس ندارند لااقل پیشنهادی برای نادیده گرفته شدن این اصول قانون اساسی بدهند چرا که اگر مجری قانون اساسی که ریاست محترم جمهور است خود ناقض این سند بالادستی کشور و اداره کشور باشد دیگر از هیچ کسی در این کشور نمی‌توان توقع داشت که قانون اساسی را رعایت کند پس باید به قانون اساسی حرمت نهیم و همه مباحثمان و مصلحت‌سنجی‌مان را هم ذیل این سند مادر در نظر بگیریم؛ برجام هم از این مستثنی نیست.

بذرپاش با بیان اینکه تعهد بین المللی ایجاد شده در برجام برای کشور ما در دهه‌های آینده تقریباً بی نظیر است، اذعان داشت: عضویت ایران در انجمن‌های بسیار کم اهمیت با لایحه توسط دولت به مجلس داده می‌شود آنوقت این میزان تعهد در صحنه بین الملل چه اقتصادی، چه امنیتی و چه سیاسی که بعضا بیش از دو دهه کشور را درگیر این تعهدات خواهد کرد، چطور می‌تواند در آن اصول قانون اساسی را نادیده گرفت.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نحوه مواجهه غربی‌ها با متن برجام، اظهار داشت: بالاخره این میزان خوشحالی دشمنان این کشور از انعقاد برجام با طرف ایرانی باید قدری ما را نسبت به این امر که چه زوایایی توسط غربی‌ها دیده شده که اینچنین سرمست برجام شده اند، به تأمل وادارد.

عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام مجلس با بیان اینکه آنچه باعث خوشحالی غربی‌ها از برجام شده، نباید از دید ما مغفول بماند، گفت: باید توجه کرد، اوباما که به این میزان خوشحال از انعقاد توافق است و برای هم حزبی‌های خود در داخل آمریکا پاسخ‌های محکمی در دست دارد از چه زاویه‌ای به برجام نگاه و احساس می‌کند.

بذرپاش با تاکید بر اینکه با نگاه به برجام باید دید چه منافعی از ملت ایران دریغ شده و چه منافعی نصیب دولت آمریکا شده است، افزود: اینها همان نقاطی است که هر دلسوز و حتی ملی‌گرایی که ملیت کشور و ملت بزرگ ایران برایش مهم باشد را به شک و تردید وا می‌دارد که چه بخشی از برجام آنها (آمریکائی‌ها) را به این میزان خوشحال کرده است و احساس می‌کنند که پیروزی بزرگی به دست آورده‌اند.

وی همچنین گفت: اخیراً دفاع جانانه آل سعود هم بر تردیدها می‌افزاید البته این به منزله بی اعتمادی به تیم خودمان نیست بلکه به منزله بی اعتمادی به قسی القلب ترین انسان‌های روزگار این زمان است .

بذرپاش در همین زمینه ادامه داد: رژیم آل سعود رژیمی است که کشتن مردم توسط گروه‌های تروریستی که خود ایجاد کرده است را با افتخار دنبال می‌کند و از بین رفتن مردم و آواره شدن و بی خانمان شدن آنها را به چشم می‌بیند که نمونه اخیرش هم کودک سه ساله سوری است، کودکی که انتشار تصویر غرق شدنش در آب‌های مدیترانه دنیا الا رژیم و سران آل سعود و این جنس آدم‌ها را تکان داد حال اگر این طیف به جمع طرفداران توافق بپیوندند جای خنده دارد.

وی در پایان تاکید کرد: بنابراین این برجام باید بررسی موشکافانه‌ای شود تا آنچه در نهایت رقم می‌خورد به نفع منافع ملی و کشور باشد نه اینکه خدا ناکرده با نگاه های سیاسی و انتخاباتی یک کاری را برای کوتاه مدت انجام بدهیم که در آن کشور نه سالیان سال بلکه ده‌ها سال دچار مشکل ناشی از تعهداتی شود که باید زوایای آن بیشتر دیده می‌شد و از طرف دیگر عقب نگهداشتن ما در حوزه تکنولوژی و آن هم تکنولوژی پیشرویی چون هسته‌ای هم جزء نکات اساسی است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *