پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۵
۲

ایران متغیری مهم در انتخابات آتی سنای آمریکا/ وزارت خارجه چه برنامه‌ای برای دموکرات‌ها دارد؟

سه شنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۱۷:۳۶
کد مطلب: 385783
در مناظرات انتخابات ریاست جمهوری دور قبل آمریکا نام ایران به تعداد قابل ملاحظه ای بین اوباما و رقیب جمهوری خواه وی تکرار شد؛ بگونه ای که در ان ایام بسیاری از رسانه ها این موضوع را نشانه اهمیت متغیری به نام جمهوری اسلامی ایران در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان کردند.
ایران متغیری مهم در انتخابات آتی سنای آمریکا/ وزارت خارجه چه برنامه‌ای برای دموکرات‌ها دارد؟
گروه بین الملل جهان نيوز در همین حال تا یک ماه دیگر انتخابات میان دوره ای مجلس سنا در آمریکا برگزار خواهد شد و رقابت سختی میان دموکرات ها و جمهوریخواهان در اینباره وجود دارد. انتخابات آتی سنا از چند لحاظ اهمیت راهبردی دارد که در ادامه مورد اشاره قرار می گیرد:

در حالیکه جمهوریخواهان اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند به دنبال به دست آوردن اکثریت سنا نیز هستند. در صورتی که جمهوری خواهان اکثریت سنا را بدست بیاورند، ادامه کار برای دولت اوباما بسیار سخت خواهد شد. این در حالیست که جمهوریخواهان معتقدند با کاهش محبوبیت اوباما آنها فرصت مناسبی برای کسب اکثریت سنا را پیدا کرده اند.

اصلی ترین دلیل کاهش محبوبیت اوباما در حوزه سیاست خارجه بوده است. اوباما متهم به کوتاهی و عدم قاطعیت در مقابله با گروه های تروریستی همچون داعش هست. در همین زمینه اوباما تلاش کرده با تشکیل یک ائتلاف بین المللی علیه داعش به نوعی این عقب ماندگی خود در سیاست خارجه را جبران کند و از این ائتلاف به عنوان پاسخی در برابر منتقدان خود استفاده کند.

اوباما همچنین در مسئله داعش خود را بی تقصیر اعلام کرده است. وی گفته است که این ضعف دستگاه های اطلاعاتی آمریکا بوده است که خطر داعش را به موقع اعلام نکرده اند. البته در این میان بهبود برخی شرایط اقتصادی و اشتغال و برخی موضوعات در حوزه رفاه اجتماعی از دیگر مسائلی است که دموکرات ها به دنبال استفاده تبلیغی از آن در انتخابات آتی هستند.

با این وجود اوباما معتقد است که اگر بتواند با ایران در پرونده هسته ای به یک توافق دلخواه دست پیدا کند خواهد توانست افکار عمومی را برای رای به دموکرات ها بسیج کند. واقعیت راهبردی این است که اوباما با استفاده از توافق هسته ای ایران به دنبال نشان دادن کارآمدی سیاست خارجه خود در افکار عمومی است.

تعبییر عمیق تر آن است که دموکرات ها معتقدند اگر دوباره اکثریت سنا را بدست بیاورند خواهند توانست ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ را نیز فتح کنند. یعنی ساده تر انکه توافق هسته ای با ایران به شرط شرایط دلخواه علاوه بر تاثیر گذاری در انتخابات مجلس سنا ریاست جمهوری امریکا را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در این میان این سوال مهم پیش می آید که وزارت خارجه برای تاثیر گذاری در انتخابات آمریکا و استفاده از توافق هسته ای به عنوان ابزاری برای امتیاز گرفتن از دموکرات ها چه برنامه ای دارد؟ در حالیکه محمد جواد ظریف از درد دل انتخاباتی و حزبی با آمریکایی ها ابایی ندارد آیا به همان اندازه برای تاثیر گذاری در انتخابات آمریکا برنامه دارد؟ جواب به این سوالات بزودی با عملکرد وزارت خارجه پاسخ داده خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
اوباما هیچ وقت با ما نیست
قابل توجه خیلیییی ها
ناظر
Iran, Islamic Republic of
با این خبر منظور اقای ر...در خصوص اینکه تا 40 روز دیگر مذاکرات به نتیجه می رسد معلوم شد ایشان به فکر نجات اوباما هستند حتی اگر در مذاکرات چیزی عاید ایران نشود