يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱۳
۸۶

تردیدافکنی علی مطهری درباره نامه امام خمینی(ره) در مورد نهضت آزادی

پنجشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۶:۰۵
کد مطلب: 368411
نویسنده سرمقاله روزنامه رسالت در جوابیه خود خطاب به علی مطهری می نویسد: مطهری در مورد اصالت نامه امام در مورد نهضت آزادی تردید کرده است! یک بار این تردید از سوی نهضت آزادی مطرح شد، دفتر نشر آثار حضرت امام(ره) پاسخ آن را داد و در صحیفه امام(ره) هم این نامه به‌آدرس مشخص آمده است.
تردیدافکنی علی مطهری درباره نامه امام خمینی(ره) در مورد نهضت آزادی
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، علی مطهری در واکنش به سرمقاله محمدکاظم انبارلویی در روزنامه رسالت، در ضمن جوابیه ای در اصالت نامه امام خمینی(ره) درباره نهضت آزادی ایجاد تردید کرد. نویسنده سرمقاله روزنامه رسالت نیز به این جوابیه پاسخ داد. متن این دو نامه به شرح زیر است:

مدیر مسئول محترم روزنامه رسالت

با اهداء سلام، در سرمقاله روز دهم تیر ماه آن روزنامه مطلبی در ارتباط با اینجانب درج شده بود که لازم است نکات ذیل به اطلاع خوانندگان محترم آن روزنامه برسد. مستدعی است طبق قانون مطبوعات در اولین شماره و در همان محل عیناً درج شود:

۱. این که بخواهیم اصرار بر ریزش‌های انقلاب داشته باشیم و همه منتقدان را ریزش انقلاب به حساب آوریم حاکی از بی‌مهری و تعلق خاطر نداشتن و بی‌تفاوتی نسبت به آینده انقلاب اسلامی و انحصار طلبی در قدرت است. فقط کسانی و گروه‌هایی که بر ضد انقلاب اسلامی قیام مسلحانه کرده‌اند ریزش انقلاب محسوب می‌شوند.

گروهی مانند گروه سید مهدی هاشمی که قبل از انقلاب مرحوم شمس‌آبادی را به قتل رساند، از ابتدا در دایره انقلاب نبودند که بخواهند بعداً ریزش پیدا کنند.

نهضت آزادی هم اگر پاسخ منسوب به امام خمینی به نامه وزیر کشور وقت درباره این گروه اصالت داشته باشد، این نامه حداکثر می‌رساند که پستهای کلیدی نباید به دست این گروه سپرده شود و الّا خارج از دایره انقلاب نیستند و ریزش محسوب نمی‌شوند. همین‌طور معترضان به انتخابات سال ۸۸ ریزش انقلاب محسوب نمی‌شوند بلکه صرفاً منتقد شمرده می‌شوند چنان‌که هر نظام سیاسی و هر حکومتی منتقدانی دارد. به هر حال ملاک ریزش فقط قیام مسلحانه است.

۲. اگر آیت‌الله منتظری برای تصدی مسئولیت رهبری مناسب نبوده و انتقاداتی نیز به نظام داشته است آیا این امر می‌تواند مجوزی برای رفتارهای خشنی باشد که در حق او انجام شد و مثلاً همه اموال و تجهیزات حسینیه او به غارت رفت. آیا این توصیه امام(ره) که آیت‌الله منتظری گرمی‌بخش حوزه علمیه باشد و از فقاهت ایشان استفاده شود عمل شد؟ مشکل سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت این است که فکر می‌کند اگر کسی انتقادی به نظام داشت باید به‌نحوی حذف شود، به این معنی که یا ساکت بماند یا با حصر خانگی دچار مرگ زودرس تدریجی شود و یا به‌نحوی به دنیای دیگر رخت بربندد، به‌عبارت دیگر مردم باید سه دسته باشند، یا متملق و چاپلوس و مجیزگو یا ساکت و یا منتقدانی که تحت نظر بوده و حق اظهار نظر ندارند و خلاصه همه باید یک حرف بزنند، در غیر این صورت ریزش انقلاب محسوب می‌شوند. این طرز فکر با بیان رهبر انقلاب که در ۱۴ خرداد ۹۲ به رعایت احترام مخالفان توصیه کردند سازگار نیست.

۳. مغالطه سرمقاله‌نویس رسالت جالب است که حصر خانگی فعلی را به محافظت از عایشه پس از جنگ جمل ــ که برای حفظ احترام همسر پیامبر بود ــ تشبیه می‌کند، یعنی اولاً اعتراضات سال ۸۸ به انتخابات را نظیر جنگ جمل یعنی یک قیام مسلحانه می‌داند و ثانیاً حصر فعلی را نظیر آن محافظت احترام آمیز معرفی می‌کند. سستی این استدلال و بغض و کینه سرمقاله‌نویس نسبت به محصوران کاملاً هویداست.

۴. جالب‌تر این است که سرمقاله‌نویس ما قبل از آنکه دفاعیات متهمان مورد نظر را بشنود و نقش و تأثیر طرف دیگر فتنه را نیز در نظر بگیرد، در حالی که صلاحیت قضاوت نیز ندارد حکم قضائی صادر می‌کند که آنها محارب و باغی هستند و حکمشان اعدام است، کاری که حتی پیامبر خدا هم خود را مجاز به انجام آن نمی‌داند. اما این که وی چه لذتی از اعدام منتقد و معترض می‌برد شاید نیاز به یک روانکاوی داشته باشد.

سخن آخر این که تا زمانی که مانند سرمقاله‌نویس رسالت نخواهیم انصاف را رعایت کنیم و تعصب و کوردلی ما را از دیدن حقیقت محروم کرده باشد و تا زمانی که نخواهیم به ریشه‌های حوادث سال ۸۸ و اتهامات طرف مقابل بپردازیم و در واقع تا زمانی که نخواهیم به اشتباهات خود در آن ماجرا اعتراف کنیم و از روشن شدن حقایق برای مردم در هراس باشیم و به همین جهت از محاکمه متهمان وحشت داشته باشیم، این ماجرا به نقطه پایان خود نخواهد رسید و برای انقلاب اسلامی هزینه خواهد داشت.
۹۳.۴.۱۱
علی مطهری


پاسخ رسالت به جوابیه مطهری

با تشکر از جناب آقای علی مطهری در خصوص نقدی که به سرمقاله رسالت داشتند، نکات زیر را از باب خیرخواهی به ایشان می‌آوریم.

۱ ــ در هیچ‌جای مقاله نیامده است: "اصرار بر ریزش‌های انقلاب داریم"، "منتقد" هیچ‌گاه ریزش انقلاب نیست بلکه کمک کننده و حامی انقلاب است. معلوم نیست این پاسخ ناظر به کدام قسمت سرمقاله رسالت است.

۲ ــ این حکم که فقط کسانی که بر ضد انقلاب اسلامی قیام مسلحانه کرده‌اند ریزش انقلاب محسوب می‌شوند مبتنی بر چه حکم قرآن و سیره ائمه معصومین و سیره امام خمینی(ره) است؟ معلوم نیست در ذهن مبارک ایشان چه معنی از ریزش‌های انقلاب وجود دارد.

آقای مطهری می‌فرمایند: "گروه مهدی هاشمی از ابتدا در دایره انقلاب نبودند که بعداً بخواهند ریزش پیدا کنند." ممکن است ایشان بگویند اگر این جماعت از اول در دایره انقلاب نبودند اطراف آقای منتظری چه می‌کردند که امام مجبور شدند با دلی پرخون و قلبی شکسته حاصل عمر خود را کنار بگذارند؟ بی‌تردید هرطور پاسخ بفرمایند با این گفته ایشان جمع نمی‌شود که فرمودند: "رویه‌ای که منتقدان (بخوانید مخالفان نظام) از سیستم حکومتی حذف شدند چه در زمان امام و چه پس از آن اشتباه بوده است".

۳ ــ آقای مطهری در مورد اصالت نامه امام در مورد نهضت آزادی تردید کرده است! یک بار این تردید از سوی نهضت آزادی مطرح شد، دفتر نشر آثار حضرت امام(ره) پاسخ آن را داد و در صحیفه امام(ره) هم این نامه به‌آدرس مشخص آمده است، معلوم نیست تردید ایشان برای چیست؟

آقای مطهری می‌گوید: "این نامه حداکثر می‌رساند که پستهای کلیدی نباید به این گروه سپرده شود والّا خارج از دایره انقلاب نیستند".

اگر آقای مطهری قبول دارد منافقین جزو ریزش‌های انقلاب هستند باید بپذیرد کسانی که به‌تعبیر امام(ره) ضرر آنها (نهضت آزادی) حتی از منافقین بیشتر و بالاتر است هم جزو ریزش‌های انقلاب هستند مگر اینکه بگوید شهادت امام(ره) در مورد نهضت آزادی را قبول ندارم.

۴ ــ در بند ۲ جوابیه آقای مطهری مطالبی ذکر شده که در سرمقاله رسالت نیست. ملاک داوری در مورد آقای منتظری اگر نامه ۶۸.۱.۶ باشد، یک چیز است. اگر نامه ۶۸.۱.۸ باشد، چیز دیگری است. هر دو در صحیفه امام(ره) آمده است. عملکرد آقای منتظری بعد از وفات امام نشان داد که نامه ۶۸.۱.۶ بیشتر می‌تواند ملاک باشد چون وی به توصیه‌های امام(ره) عمل نکرد.

۵ ــ آقای مطهری در جوابیه خود آورده است: "سرمقاله‌نویس رسالت فکر می‌کند اگر کسی انتقادی به نظام داشت باید به‌نحوی حذف شود به این معنی که یا ساکت بماند یا به‌حصر خانگی دچار مرگ زودرس تدریجی شود." این بیان می‌تواند مصداق نشر اکاذیب، ایراد تهمت و تشویش اذهان و اهانت به نویسنده باشد چون در هیچ‌جای سرمقاله چنین بیانی وجود ندارد.

۶ ــ در پاسخ به بند ۳ جوابیه آقای مطهری باید گفت؛ اعتراضات سال ۸۸ به انتخابات نبوده است. هیچ‌یک از شعارهای مخالفان (بخوانید از قول آقای مطهری منتقدان نظام) ناظر به نتیجه انتخابات و یا ناظر به نامزد پیروز نبوده است. آقای مطهری شعور مردم را نادیده می‌گیرد و شعارهای ۱۳ آبان، ۱۶ آذر، روز قدس و از همه مهمتر روز عاشورای مخالفان نظام را در داوری خود سانسور می‌کند تا بر نظر خود که مخالفان همان منتقدان هستند، باقی بماند!

شعار "مرگ بر اصل ولایت فقیه" در روز عاشورای ۸۸ ناظر بر نتایج انتخابات بود یا ناظر به طرح یک دیدگاه انتقادی! کدام‌یک؟ آیا شعار یادشده به‌علاوه خشونت‌های آن علیه عزاداران حسینی ناظر بر اقدام براندازی از طریق ایجاد رعب و آشوب و اغتشاش در ام‌القرای جهان اسلام نبود؟ این تحرکات ضدانقلابی و ضداسلامی از هر فقیهی و قاضی بی‌طرفی سؤال کنید، مصداق براندازی و "محاربه" است!! نه انتقاد به نتایج انتخابات! آقای مطهری مشابهت فتنه ۸۸ با فتنه جمل را برنمی‌تابد و در این فتنه دنبال شمشیر و سپر اهل جمل می‌گردد، باید به این درک سیاسی و فهم تاریخی ایشان تبریک گفت!

۷ ــ آقای مطهری در جوابیه خود آورده است: "سرمقاله‌نویس قبل از آنکه دفاعیات متهمان مورد نظر را بشنود ... در حالی که صلاحیت قضائی ندارد حکم قضائی صادر می‌کند." به نظر می‌رسد دفاعیات متهمان مورد نظر را می‌شود در بیانیه‌های دعوت به آشوب و اغتشاش سران فتنه به‌خوبی شنید. جرم حضرات، جرم مشهود است و در به خطر انداختن اقتدار و امنیت ملی پای در وادی محاربه گذاشته‌اند. این حکم نویسنده مقاله نیست. داوری ملت ایران در قیام تاریخی ۹ دی است. خوب است آقای مطهری قطعنامه ۹ دی سال ۸۸ را که از سوی ملت ایران علیه فتنه‌گران صادر شده است یک بار دیگر بازخوانی کنند.

۸ ــ آقای مطهری در پایان جوابیه سخن از انصاف و پرهیز از تعصب و کوردلی به میان آورده است که مانع از دیدن حقیقت است. این حرف خوبی است و این نصیحت را می‌پذیریم، اما سؤال این است که این انصاف است که مخالفان نظام و محاربان را منتقد بنامیم و نظر امام(ره) در مورد باند مهدی هاشمی و منتظری و نهضت آزادی را تخطئه کنیم و بگوییم امام یک نظر، من هم یک نظر! آیا این نوعی خودشیفتگی در قضاوت و نادیده گرفتن قضاوت دیگران نیست. آیا این عین انصاف و پرهیز از تعصب و کوردلی است؟!

دوستی و علاقه‌مندی آقای مطهری به سران فتنه نباید چشم او را به حقایق تاریخی و جرایم و جنایت‌ها و خیانت‌های آنان ببندد. آقای مطهری بالاخره نگفتند پاسخ خونهای به‌ناحق ریخته ۲۲ شهید فتنه را چه‌کسی باید بدهد.

توصیه می‌کنیم آقای مطهری یک بار دیگر سرمقاله رسالت را بخواند، جوابیه ایشان ناظر به اصل مطالب سرمقاله رسالت نیست.

به آقای مطهری توصیه می‌کنیم به‌هنگام غضب و عصبانیت سخن نگویند و دست به قلم نبرند. درباره مکتوب آقای مطهری گفتنی‌هاست که به بعد موکول می‌کنیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رحیم
کسی که خواب هست رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودش رو به خواب زده بیدار شدنی نیست. نا امیدم از شما آقای مطهری. کاش فرزند شخص دیگری بودید. خدا پدر بزرگوار و مرحومتان را از شما راضی کند.
برادر شما خود را به خواب زده اید ولی امثال مطهری ها از درد مردم و جفایی که بر این انقلاب می رود بیدارند
حاااااامد
فدایی علی مطهری فدایی. درود بر هاشمی
United States
مجیز گو چه ربطی به هاشمی داره ؟
محسن
Iran, Islamic Republic of
ربطش کاملا مشخصه بابا این آقا ایادی اون آقاست دیگه چرا نمی گیرید!
hassan
ــ آقای مطهری در مورد اصالت نامه امام در مورد نهضت آزادی تردید کرده است! یک بار این تردید از سوی نهضت آزادی مطرح شد، دفتر نشر آثار حضرت امام(ره) پاسخ آن را داد و در صحیفه امام(ره) هم این نامه به‌آدرس مشخص آمده است، معلوم نیست تردید ایشان برای چیست؟
حسین ف
اگر واقعا آقای رحمانی بیدار هستند وای به وقتی که خودشان را به خواب زده باشند
جالبه!
جای شاکی و متهم جابجا شده!
میخوای مردم از فتنه گران عذرخواهی کنند؟!
جفا را کسی کرد که در انتخابات ۸۸ گفت تقلب شده ولی در انتخابات ۹۲ گفت هیچ خدشه ای نمیتوانند وارد کنند!!!!
جواب خون شهدای فتنه را اون دنیا باید بدهد
جفای بعد از انتخابات 88 در طول این چند سال اخیر رو کی به مردم کرد؟ آیا خسارت به نظام و اقتصاد کشور در فتنه 88 بیشتر بود یا اختلاس 3هزار میلیاردی و اختلاس بیمه ایران و تامین اجتماعی و...در 8 سال گذشته دولت قبل؟ آیا یکبار شده از مردم رسما عذرخواهی کنند که توقع دارید فتنه گران از مردم عذرخواهی کنند؟!
مرگ بر فتنه گر
كساني كه به أصل ولايت فقيه توهين كردند كساني كه يكي از اصلي ترين شعار هاي انقلاب را يعني جمهوري إسلامي را از شعار شان حذف كردند كساني كه در روز قدس آن بي أبرويي را به بار آوردند و باعث شادي دشمنان انقلاب شديد أيا برخو رد با أين أفراد مصداق جفا به انقلاب است يا خدمت به انقلاب،بنده منكر فشار بر مردم از جهت اقتصادي و فرهنگي نيستم اما أيا راه حل أين مشكلات أين است كه شما أعلام برائت از سران فتنه نكنيد و قدم در مسيري بگذاريد كه تائيد انهاست.اي عزيز بدان اين راه دلسو زي براي انقلاب نيست.
Iran, Islamic Republic of
ای ضد انقلاب حالا دیگه چسبیدی به مطهری ها ....
محسن
Iran, Islamic Republic of
نخیر علی مطهری چسبیده به ضد انقلاب!
مجتبی
اره از درد بیدارند
اگر پسر تو یا مطهری تو فتنه کشته میشدند بازمیگفتید فتنه گرا بیگناهند
عاقبت به خیری خیلی شرطه
قاسم
سال 84، علی مطهری:آقای هاشمی شما نباید نامزد انتخابات ریاست جمهوری شوید چون فرزندان شما در فعالیت های اقتصادی هستند و...
سال 92، علی مطهری: آقای هاشمی شما تنها کسی هستید که می توانید مملکت را نجات دهید باید نامزد انتخابات شوید( نقل به مضمون).
احمد
آقای مطهری سوراخهای غلبیرتان خیلی گشاد است وبه این ترتیب شما قادر به جداسازی انقلابی از ضد انقلاب نخواهید بود
علی
به این اقا بگویید اسمس رو عوض کنه که آبروی باباش را نبره
شما نگران خودت باش اخوی
و ایضا جنابعالی!
غفاری
واقعا برای آقای مطهری متاسف هستم. ای کاش شهید مطهری عمر بیشتری می یافت تا به فهم سیاسی فرزندش کمک بیشتری می کرد.
حااااااااااامد
راس میگه والا مثل این دوست عزیز فهم بالاست! هرکی نظرش مخالفه فهم نداره!؟!؟
محمد
دوست عزیز کمی هم دقت کن
فقیهی
Iran, Islamic Republic of
قلم آقای مطهری همراه با توهین بود ولی قلم آقای انبارلویی محترمانه
عباد
Iran, Islamic Republic of
این آقازاده باید بداند منافقین و نهضت آزادی چشم دیدن پدر بزرگوارش را نداشتند . یا آنها موضع حق داشتند یا پدرشان . این را برای ما روشن کنند؟؟؟
United States
این آقا رو بیخیال فکر میکنه سیاس هست ولی هىچى نیست
با سلام
موندیم این مطهری چه میخواهد،پست میخواد که داره !
شان وشوکت تو نظام به برکت پدر بزرگوارشون میخواد که داره!
نکنه روزی برسه که فرزندان شهید مطهری مارا به یاد فرزندان حضرت نوح برسانه !
فرزندانی که باداشتن پدری نبی عاقبت نشستن با بدان او را بد نمود.
خوزستانی
همه که مثل دوستان شما دنبال پست مقام نیستن واسه دروغ گفتن اخوی! علی آقا حرف دل میلیونها ادم رو میزنه(18 میلیون)
خوزستانی دیگر
United States
خب 18 میلیون چه ارتباطی با شما 7 درصدی ها داره ؟
طبیب
این آقا کلا حالش خوب نیست.
محمد کاظم توفیقی
جناب مطهری خودتان را فریب ندهید : در سال 88 یک گروه منتقد بودند و یک جمعی محارب ، رهبر عزیزمان در آن سال ضمن احترام به منتقدان از آنان خواست که اعتراض خود را از مجاری قانونی بررسی کنند ،با ضمانت رهبر بزرگوار این اتهام ( تقلب )می توانست بدون هزینه جانی و مالی پایان یابد ، لذا بسیاری از منتقدان پس از آن راه خود را از محاربان جدا کردند. سخن اینجاست آیا کسانی که به افراد مومن و محجبه جسارت کردند هم منتقد از نظام بودند ؟ آیا ریخته شدن خون انسان ها حرمت ندارد و فقط انتقاد(!) خوانده می شود ؟ آیا به آتش کشیدن اموال بیت المال انتقاد است؟ و...
بهر حال این اتفاق در دستگاه الهی ثبت است و کسانی که در این ماجرا نقش داشتند و با اطلاعیه های خود محاربه ایجاد می کردند ( مجمع روحانیون گرفته تا عبدالمالک ریگی ) کسانی که با سکوت و یا نیش کلام بر این آتش می افزودند و محاربان را خداجو می نامیدند( خاتمی گرفته تا مهدی هاشمی ) و حتی کسانی که بقول شما طرف مقابل هستند و البته جنابعالی که در مقام نفی و اثبات نقش عاملان این حادثه تلخ هستید باید بفکر پاسخ عملکرد خود باشند و باشیم
مهیار
سلام برخی وازجمله ظاهرا علی مطهری قایلند به اینکه فتنه فتنه گران 88ازمناظرات شروع شد ومیبایست رقیب انتخاباتی این حضرات هم مجازات شود اما سوال 1-کمیته صیانت ازاراء این حضرات چندماه قبل از انتخابات چه معنایی دارد؟ 2- به فرض درمناظرات (که ما هم قبول داریم نقاط ضعفی داشت)به این حضرات توهین شد اما گناه مردم ونظام وکشورومقدسات چه بود که خیلی راحت به بادتمسخروقداست شکنی گرفته شد؟ وکشته شدن 47نفر(باگناه وبی گناه)درفتنه بزرگ 88 چه ربطی به ریشه فتنه(بقول این اقایان "مناظره")دارد؟؟؟؟
یار
Iran, Islamic Republic of
جناب مطهری را جدی نگیرید
با بیاناتشون باعث خنده خلق الله میشن
اینهم نیاز جامعه است
یادتون نیست کروبی چقدر مردم و می خندوند
سوز داره حرفاش وگرنه انقد بوی سوختگی میومد!!!!
مودی
Iran, Islamic Republic of
ببخشید علی مطهری نه خواب است و نه خواب زده.... با موضع گیی های خود نشان داده که فاقد شعور و بینش سیاسی لازم است... تحلیل ها و دیدگاه های او آنقدر فاقد استدلال است که اصلا نیازی به تفکر در مورد آنها نیست و به تنها کاری که می آید سوئ استفاده بعضی نشریات داخلی و بدتر از آن رسانه های دشمن نظام در آنسوی آبهاست....
یک بار دیگر باید از علی مطهری پرسید اگر فرزند آن فاضل اندیشمند و فرزانه نبودی با این سطح فکر و بینش سیاسی شما را به کجا راه میدادند ؟!! حال که تمام شهرت و اعتبارت به خاطر نام فامیلی و وابستگی به آن نام است پس حداقل به خاط حفظ حرمت همان نام که شده یا کمتر حرف بزن و یا حداقل اگر میتوانی کمی تفکر و مشورت با صاحبان تفکر بکن....
ناشناس
به امید رد صلاحیتش در انتخابات بعدی
برای سلامتی و طول عمر آیت الله جنتی صلوات
نکته بین
این صلوات رو خوب اومدی!
بلوط
United Arab Emirates
با سلام احترام خدمت اقای مطهری.از دیار زاگرس به عنوان یک برادر کوچکتر چند توصیه کوجکتر دارم .بردار عزیز بجان دو تاییمان قسم اگه نبود خون پدر شهیدتان اگر وصل اقا زاده نداشتی الان مثل من مشغول شغل چوپانی در کوه ها بودید در این امر تردید نداشته باشید.درست است بنده با اقتضای شغلم نباید از خیلی اتفاقات و گفتارها بی خبر باشم ولی جنابعالی از زمان مقاله نویسی توی کیهان میشناسم. پس الان باید متوجه شده باشی که منظورم چی می باشد.از روی که به پاداش خون شهیدان و به یمن اسم مطهری وارد مجلس شدید خیال می کردم مدرس زنده شد.اما زهی خیال باطل .چون تکیه کلام "پفیوز.بی شعور "بتمرگ خفه شو"همه از دهن نازیبا با صورت نازیبا حکایت داشت. اقای مطهری اشتهار همیشه بر طبل مخالف زدن اعاده نمی شود و استحاله فکری هم نشان شجاعت و نترسی نیست نشان از خودفریفتگی وبه سیم اخر زدن هست..بردارمن خواهش میکنم حتما به [...]
اقای مطهری ما هم به اقای روحانی رای ندادیم ایا ریختیم در خیابان وامنیت کشور عزیزمان را به خطر انداختیم از خواب بلند شوید ومکر حیله دشمنی دشمن راببین.................واقعا متاسفم از ان پدر این پسر
دو صد گفته چون نيم كردار نيست .
براي اينكه ما تدبير را در عمل نشان مي دهيم نه در حرف .
Iran, Islamic Republic of
پسر نوح با بدان بنشست خاندان نبوبتش گم شد
Iran, Islamic Republic of
این علی مطهری اصلا و ابدا تکلیفش با خودش هم معلوم نیست....

آنقدر حرفهای ضد و نقیض میزند که خودش هم نمیفهمد چه میگوید...
به نظر میرسد یک احساس «انا رجل»ی در او وجود دارد به شدت میل مطرح شدن و حرفهای عجیب و غریب زدن دارد....

واقعا آدم احساس تأسف میکند که از آن پدر این پسر اینطور به بیراهه میرود
محمد رضا حکیمیها
جناب آقای مطهری نظر شما را در خصوص سران فتنه نهضت ازادی منافقین و.......داخلی را می دانیم لطفا نظر خودتان را در خصوص گروه داعش اعلام تا از دکترین شما استفاده نماییم
Iran, Islamic Republic of
مطهری - سران فتنه پیوندتان مبارک
درود بر شرف و حریت دکتر علی مطهری که به براستی فرزند خلف شهید مطهری است
کلامی از مادر عروس
محمدجواد
عزیزم فحاشی با حریت فرق می کنه.
Iran, Islamic Republic of
آبرویی برای پدر نگذاشت.
نه موافق نیستم. مطهری همیشه زنده و در قلب همه است و از شان و منزلتش هیچ کاسته نشده است هر چند پسرش بعد از شهادت پدر راهش را ادامه نمیدهد. مگر شان نوح با خطای پسرش کم شد؟
زهیر
پس با این حساب پسر نوح هم برای پدرش ابرو نگذاشت ؟...
شهید مطهری برای ملت ما همواره عزیز است ...فرزندانش هرچه می خواهند باشند
منتظر
برای اینکه علی مطهری را بشناسید در همین متن به ظاهر قشنگش توجه کنید.....
فارض
اى ظاهر بينان بى نوا!
United Arab Emirates
احسنت بر مطهري ازاده و وكيل المله واقعي
جواد
ببخشید وکیل الدوله درست تره.
فعلا که وکیلادوله تشریف دارن والان هم وکیل الوالفتنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
United States
وکیل ال7 درصدی ها !
عباس
علی مطهری مصداق از فضل پدر تورا چه حاصل است .خدا به راست هدایتت کند فرزند....
حامد
البته نباید حرف های علی مطهری رو جدی گرفت.
اما او گفته که ملاک ریزش فقط قیام مسلحانه است.
حالا اگر کسی قیام مسلحانه نکنه ولی بشه سلطنت طلب این هم انقلابی محسوب می شه و ریزش نیست ؟
یا کسی به کل اسلام رو زیر سوال ببره این ریزش نیست؟
یک سوال هم دارم که آیا او مثلا احمدی نژاد رو هم جزو انقلابی ها می دونه یا اعتقاد داره ریزش انقلابه یا کلا از اول جزو انقلاب نبوده !
ali
اگرهمه بندها راکناربگذاریم وفقط بند8 جواب دندان شکنی به آقازاده مطهری است .مخصوصااین جمله که می گویدامام هم یک نظر ومن هم یک نظر داشته باشم که حاکی ازخودشیفتگی این آقازاده می باشد که برای هرچیزی نظر می دهد.
یزدی
Iran, Islamic Republic of
دشمن از طریق منافقین پدر بزگورشان را ترور کرد
و حال نوبت خودش است که تیشه به ریشهه اش بزنند دشمن خوب کار کرده است امام عزیز گفته بودند دشمن برای 30سال شما نقشه ریخته
مطمعنا برای 30سال آینده نیز نقشه گذاشته وبدان عمل می کند
شیعیان امیرالمومنین با ید هوشیار باشند
واز حربه دشمن آگاه باشند
مجید
برای علی مطهری متاسفم ظاهرا او نیاز دارد عده ای از خدا بی خبر برای او کف بزنند تشویق کنند واقعا متاسفم.
مریم
معلوم میشود که سخن مقام معظم رهبری هم شما را بیدار نکرد مگر آقا نفرمودند نظام به اینها لطف کرده و اگر محاکمه شوند خود شما به مجازات اعتراض دارید معلوم میشود که نمی خواهید بیدار شوید
Germany
ای علی مطهری برگرد به خط رهبری
شمس
Iran, Islamic Republic of
حاتم طائی با جودش مشهور شد اما برادرش .... و همینطور علی مطهری
احمد
شما رو به خدا اين بشر رو اينقدر جدي نگيريد اظهار نظر هاي ايشان کاملا در زمان متفاوت است تا دیروز هرکس از دولت حمایت میکرد وکیل الدوله بود امروز درمجلس برای دولت از جان مایه می گذارد وکیل الدولگی فراموش می شود . نردبان این اقا زاده ها که پشت به پشت هم دارند (برخی نوه های امام ،فرزندان هاشمی، پسران شهیدان مطهری و بهشتی و ...) قفسه سینه های ما و پدرانمان بوده است، این آقا از صدر تا ذیل نظام را می شورد ، لام تا کام در مورد ظلم هایی امثال هاشمی به این ملت کردند دم نمی زند ،
زهیر
با سلام
اقای علی مطهری شما راجع به مسائل سیاسی و تاریخ انقلاب اظهار نظر نکنید.همان انتشارات صدرا مشغول باشید و به مباحث علمی خود بپردازید.انتشار محصولات فکری شهید مطهری برای شما عاقبت به خیری دارد.بصیرت خود را افزایش دهید.ابروی شهید مطهری را نبرید.از سیاست کنار بکش .خودت را گنده نبین .از فضل پدر تورا چه حاصل؟برای پدرت باقیات صالحات باش نه عذاب
فارض
چرا دوستان اينقدر زورشان مى آيد كه على مطهرى در مورد مسائل سياسى سخن بگويد؟ درست است كه بصيرت شما سرريز كرده اما براى ديگران هم حقى قائل باشيد
احمد
اگر به حرفهای امثال مطهری گوش کرده بودیم و مملکت را به منتقدین نظام به قول ایشان سپرده بودیم الان ایشان اگر زنده مانده بود میبایستی برای داعشی ها برعلیه نظام صحبت می کرد و در مدح عمو ابوبکربغدادی سخن می گفت
مرتضی
اگرنسبت اقای مطهری نبود ایشان چیز دیگری در چنته دارند اگر ایشان یک مقدار جزیی فکر کنند لااقل به حرمت پدرشان این همه به در ودیوار نمیکوبیدند یک مقدار عاقلانه صحبت میکردند اقای مطهری من در جلسه باصطلاح دوستان اصلاح طلبتان هم بوده ام وبا انها صحبت کرده ام اکثرا به صحبتها وعقاید شما میخندند لطفا حالا که به احترام نام پدرتان نان میخورید حرمت نان را داشته باشید
یکم به خودتان بیایید
علی مطهری و محمد مطهری و ... فرزندان مطهری منحرفند
فرزندان خمینی : حسن خمینی علی خمینی و ..
نعیمه اشراقی و .... منحرفند
همه بزرگان انقلاب نمی فهمند شما دارودسته اتان می فهمید.
خدا شفا دهد انشا الله
110
تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگان به آن ارزسخنان حضرت امام خمینی ره
درضمن به فرمایش امیرالمومنین علی علیه السلام اشخاص میزان حق نیستند ،حق میزان اشخاص است هرکسی که درمدارحق باشداز اهلبیت است همچون سلمان فارسی وهرکس که از مدارحق خارج شود از اهلبیت نیست هرچند زیدالناربرادرامام رضا علیه السلام باشد وهرچند جعفرکذاب عموی امام زمان ارواحنا فدا اگر لازم می دانید فقط یک نگاهی به تاریخ بیندازید متوجه می شوید
United States
آره منافقین و مزدوران آمریکا هم با شما هم عقیده اند ، پس حقانیت با شماست ؟؟؟؟؟؟؟؟
شما خودتان فرمودید بزرگان انقلاب!
بنابراین باید انقلاب برای شما اهمیت داشته باشد.
حالا شما بفرمایید وقتی کسانی می آیند و رسما از ضد انقلاب حمایت می کنند این چه معنایی می دهد؟

آیا معنای آن غیر از این است که این اشخاص از انقلاب فاصله گرفته اند و یا اینکه باید باور کنیم که از اول هم حق با ضد انقلاب بود و آمریکا و اسرائیل بود!
و این بزرگانی که شما از آن ها نام بردید هیجانی شدند و آمدند و انقلاب کردند و ما هم دنبال شان راه افتادیم! کشته دادیم! جنگیدیم! اسارت کشیدیم!
بعد هم این ها متوجه شدند که همه آنچه بر علیه آن انقلاب کرده بودند خوب بوده و حالا دوباره می خواهند به گذشته برگردند و ما هم باید به دنبال آن ها حرکت کنیم و به گذشته برگردیم! چون این ها بزرگان هستند دیگر؟!!

می بینید! روش استدلالی شما یک دور باطل بیش نیست. کما اینکه این ها از ابتدا هم خیلی بزرگ نبودند و امثال علی مطهری و اشراقی هم خودشان عددی نبودند؛ این ها بزرگ زاده هستند نه بزرگ!
Iran, Islamic Republic of
بابا تو دیگه کی هستی ؟!
احمد
Iran, Islamic Republic of
بنده ازفرزندان محترم اقای علی مطهری خواهشمندم درموردنظرمخاطبان باپدرگرامیشان گفتگوکنند.
United Kingdom
جهان خواهشا از این شخص و امثال ایشان مانند زیباکلام اینقدر مطلب نیاورید بگذارید اینها در همان روزنامه های زنجیره ای فتنه و اصلاح طلبان جولان بدهند گرچه انها هم تحویلشان نمیگیرند اینها بمانند ابو موسی اشعری های زمانه هستند که توی جامعه می لولند شما را ارجاع میدهم به گزارش سایت بالاترین: "خاک بر سر اپوزیسیون که قهرمانش زیبا کلام و علی مطهری اند ".
جهان همه چیزش خوبه مگر بغض علی مطهریش

به مطهری بگید فدایی داری
مثل مرحوم پدرش آزاده و مرد است. درود بر شرفت علی آقا مطهری
حامد
اقای مطهری بصیرت داشتن خیلی مهمه که متاسفانه شما نداری
تاسف میخورم که دارید نام پدر بزرگوارتان رو خراب میکنید.
ان شاالله از این خوب غفلت بیدار بشید
نگران دلواپسا ن
United States
هر نظام منطقی سعی بر این دارد که دایره مخالفان را کمتر و مقبولیت خود را بیشتر نماید. عده ای انحصار طلب می خوا هند فقط خودشان باشند. امیدوارم حالتی نشود که فقط علی با شد و حوضش.
Spain
دل آرام جان قرار شد شما دل آرام باشید !
ناشناس
برو عمو با اين جوابيه ات به آقاي مطهري. مردم خودشان قضاوت ميكنند.جواب هاي اقاي مطهري بسيار منطقي و به دور از تعصب است. جهان نيوز اگر جرات داره اين نظر رو نشر بده.
احمد علی جهان بین
آقای مطهری مخالفت می کنی که مشهور شوی از فضل پدر تو را چه حاصل ؟
United States
اقاي مطهري شما يه حرفهايي ميزني انگار كه شما هم مثل اقازادههاي ديگر تو خواب عميقي فرو رفته اي مگر منتظري حرف امام را گوش داد و دست از فتنه برداشت و فقط كارحوزوي كرد كه اونوقت از نظام خرده ميگيريد كه چرا نظام با او مدارا نكرد.راجع به نهضت آزادي كه فقط بايد گفت مخرب ترين خط سياسي كه بالاترين آسيبهارو در داخل كشوربه نظام ما زد بي شك نهضت آزادي بوده و حتي رخنه در افكاربعضي از آقازاده ها كرد و آنها رو خريد و .....بماند بلاخره روزي همه چيز براي مردم اشكار خواهد خدا پدر شهيد بزرگوارتان را با پيامبر محشور كند و دست شما را از اين بيراه رفتن بگيرن و نجاتتان بدهد
عباس عالم!
اگر جناب مطهری ،فرزندشهید مطهری نبودند،الان درچه موقعیتی بسرمیبردند؟گاهی باخودفکرمیکنم اگرشهیدزنده بودند،چه خون دلی که نمی خوردند!نمونه علی اقا داریم!تابحال با ادمهایی روبروشده ایدکه ازسوال وتفکرفوق علمی !انها چنان مات ومبهوت شویدکه حیران بمانید به اوچه جوابی بایدداد؟
Iran, Islamic Republic of
کاش بقیه نمایندگان مثل آقای مطهری بیدار و اگاه و شجاع و حق طلب بودند و ریاکارنمی شدند .
خدا عاقبتشو بخیر کنه