يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲

آمریکا چگونه نیمی از مکزیک را اشغال کرد؟

پنجشنبه ۹ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۹:۴۸
کد مطلب: 322804
"ارتش تا شــهرهای مرکزی مکزیک فعلی به حرکت ادامه داد. بر شهر ساحلی «وراکروز» طی دو روز ،۱۳۰۰ گلوله توپ جنگی سرازیر کرد. هزاران هزار نفر کشــته و زخمی طرفین شدند و بناهای مکزیک ویران شد..."
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مکزیک در ابتدا بســیار وســیع بود. تا حدود نیمه قرن ۱۹، این کشور ،ایالات تگزاس، نیومکزیکو، یوتا، نوادا، آریزوا، کالیفرنیا و بخش‌هایی از کلرادو و وایرمینگ را در برمی‌گرفت.

تگزاس، طی جنگ استقلال ‌طلبانه‌ای، به کمک ایالات متحده از مکزیک جدا شــد و خود را «جمهوری تک ستاره» نامید. کنگره در سال ۱۸۴۵، سرزمین بسیار پهناور تگزاس را به ایالات خود ملحق کرد.

رنیس جمهور «جیمز پولک » یکی از توسعه‌طلبان به سوی سرزمین‌های غنی و وسیع غربی بود. او به وزیرش گفت یکی از هدف‌های اصلی‌اش به عنوان رئیس‌جمهور افزودن کالیفرنیا (آن ســوی رشته کوه‌های راکی و غربی‌ترین قســمت آمریکای شــمالی) به ایالات متحده است. اکثر آمریکائیان در آن زمــان، آنطور که در خطابه‌های رهبران و ژنرال‌ها یا مقالات نویسندگان و روزنامه‌نگاران منعکس می‌شد، این اختیار را برای خود می‌دیدند که تمام آمریکای شمالی را اشغال کنند، زیرا مشیت الاهی این سرزمین را برای آنها مقدر کرده است! درحالیکه، قلمرو این کشور در بدو تشــکیل، به بخش ساحلی اقیانوس اطلس، و مقداری از اراضی نیمه شرقی آمریکای شمالی محدود می‌شد.

رئیس‌جمهور «پولک»، با زیر پا گذاشــتن توافق‌های پیشــین با کشور مکزیک، ارتش را به‌ســوی آن کشور حرکت داد. با جنگ‌های خونین و سرکوب شورش‌های ساکنین بومی، سرزمین‌های متعلق به مکزیک، مغرورانــه، یکی پس از دیگری به ایالت‌های آمریکا تبدیل می‌شــدند. ســربازان مست ارتش، دهکده‌های مکزیک را غارت می‌کردند و موارد متعدد هتک ناموس رو به افزایش بود.

ارتش تا شــهرهای مرکزی مکزیک فعلی به حرکت ادامه داد. بر شهر ساحلی «وراکروز» طی دو روز ،۱۳۰۰ گلوله توپ جنگی سرازیر کرد. هزاران هزار نفر کشــته و زخمی طرفین جنگ، بناهای ویران کشــور مکزیک، از دســت رفتن نیمی از آن که بخش پهنــاوری از آمریکای امروزی را تشکیل می‌دهد از پیامدهای این روحیه امپریالستی بود.

ماخذ: رؤیای آمریکایی، هاوارد زین، فاطمه شــفیعی سروســتانی، تهران: هلال ،۱۳۸۹، ص ۱۳۷-۱۴۷

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *