دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰
سوره‌ای که ما را از فتنه دجال حفظ خواهد کرد

ترتیل جزء پانزدهم قرآن کریم+صوت

چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۲۲
کد مطلب: 301456
پیامبر(ص) فرمود: سوره‏اى به شما معرفى کنم که هفتاد هزار فرشته به نگام نزولش آن را بدرقه کردند و عظمتش آسمان و زمین را پر کرد و آن سوره کهف است هر کس آن را روز جمعه بخواند خداوند به او نورى مى‏ بخشد که از فتنه دجال محفوظ می‌ماند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیات اول تا آخر سوره مبارکه اسراء و آیات یکم تا 74 سوره مبارکه کهف در جزء پانزدهم قرآن مجید قرار دارند.
 
نام‌هاى سوره مبارکه اسرا

 
نام مشهور این سوره بنى اسرائیل است و نام‌هاى دیگرى نیز از قبیل اسراء و سبحان دارد.
 
روشن است که هر یک از این نامها به تناسب مطالبى است که در این سوره در رابطه با آن وجود دارد ، اگر نام بنى اسرائیل بر آن گذارده شده به خاطر آنست که بخش قابل ملاحظه ‏اى در آغاز و پایان این سوره پیرامون بنى اسرائیل است و اگر به آن اسراء گفته مى‏ شود به دلیل نخستین آیه آن که پیرامون اسراء (معراج) پیامبر (ص‏) سخن مى‏گوید و سبحان نیز از نخستین کلمه این سوره گرفته شده است.
 
ولى در روایاتى که فضیلت این سوره را بیان مى‏کند تنها به نام بنى‌اسرائیل برخورد مى‏ کنیم و به همین علت غالب مفسران همین نام را براى سوره برگزیده ‏اند.
 
محتوای کلی سوره

 
به طور کلى مى‏ توان گفت آیات این سوره بر محور امور زیر دور مى ‏زند:
 
دلائل نبوت مخصوصا قرآن و نیز معراج
 
بحث‌هایى مربوط به معاد، مسئله کیفر و پاداش و نامه اعمال و نتائج آن
 
بخشى از تاریخ پر ماجراى بنى اسرائیل که در آغاز سوره و پایان آن آمده است
 
مسئله آزادى اراده و اختیار و اینکه هر گونه عمل نیک و بد، نتیجه ‏اش به خود انسان بازگشت مى ‏کند
 
مسئله حساب و کتاب در زندگى این جهان که نمونه‏ اى است براى جهان دیگر
 
حق‏ شناسى در همه سطوح، مخصوصا درباره خویشاوندان به خصوص پدر و مادر
 
تحریم اسراف و تبذیر و بخل و فرزندکشى و زنا و خوردن مال یتیمان و کم ‏فروشى و تکبر و خونریزى
 
فضیلت سوره اسراء

 
از پیامبر (ص‏) و همچنین از امام صادق (ع‏) اجر و پاداش فراوانى براى کسى که این سوره را بخواند نقل شده است از جمله اینکه: کسى که سوره بنى اسرائیل را هر شب جمعه بخواند از دنیا نخواهد رفت تا اینکه قائم را درک کند و از یارانش خواهد بود.
 
همچنین در یکى روایات مربوط به فضیلت این سوره مى‏ خوانیم: کسى که سوره اسراء را بخواند و به هنگامى که به توصیه‏ هاى خداوند در ارتباط با پدر و مادر در این سوره مى ‏رسد، عواطف او تحریک شود و احساس محبت بیشتری نسبت به پدر و مادر کند داراى چنین پاداشى است.
 
ترتیل جزء پانزدهم قرآن کریم شامل آیات اول تا آخر سوره مبارکه اسراء و آیات یکم تا 74 سوره مبارکه کهف است که در ادامه می‌شنوید:

ترتیل جزء پانزدهم قرآن با صدای مشاری العفاسی     

 
محتواى سوره کهف

 
این سوره با حمد و ستایش خداوند آغاز مى‏ شود و با توحید و ایمان و عمل صالح پایان مى‏ یابد.
 
از جمله داستان‌هاى این سوره، داستان دو نفر است که یکى بسیار ثروتمند و مرفه اما بى‌ایمان و دیگرى فقیر و تهیدست اما مؤمن بود ولى او هرگز عزت و شرف خود را در برابر آن فرد بى‌ایمان از دست نداد و تا آنجا که مى‏ توانست او را نصیحت و ارشاد کرد و سرانجام اعلام بیزارى کرد و پیروزى هم با او بود تا مؤمنان در شرایطى همچون آغاز دعوت پیغمبر (ص‏) بدانند اگر ثروتمندان بى‌ایمان جنب و جوشى دارند موقت است و خاموش شدنى همانند فقر و تنگدستى افراد با ایمان.
 
بخش دیگرى از این سوره به داستان موسى و خضر (هر چند نام خضر در این سوره نیامده است) اشاره مى‏ کند که چگونه موسى (ع‏) در برابر کارهایى که ظاهر آن زننده بود اما باطنش پر مصلحت نتوانست صبر و حوصله به خرج دهد، ولى پس از توضیحات خضر به عمق مسائل کاملاً آگاه شد و از بی‌تابى خود پشیمان شد.
 
بخش دیگرى از این سوره ماجراى ذو القرنین را شرح می‌دهد که چگونه شرق و غرب عالم را پیمود و با اقوام گوناگونى که سنن و آداب بسیار متفاوتى داشتند روبرو شد و سرانجام با کمک گروهى از مردم به مقابله با توطئه یاجوج و ماجوج برخاست و سدى آهنین بر سر راه آنها کشید و نفوذشان را قطع کرد تا مسلمانان با بینش وسیعتر خود را براى نفوذ در شرق و غرب جهان آماده سازند و براى مبارزه با یاجوج‌ها و ماجوج‌ها دست اتحاد بهم دهند!
 
جالب اینکه در این سوره به سه داستان اشاره شده (داستان اصحاب کهف داستان موسى و خضر و داستان ذو القرنین) که بر خلاف غالب داستانهاى قرآن در هیچ جاى دیگر از قرآن سخنى از اینها به میان نیامده است و به هر حال محتوایش از هر نظر پر بار و تربیت کننده است.
 
فضیلت سوره مبارکه کهف

 
در فضیلت این سوره روایات بسیارى از پیامبر (ص‏) و ائمه اهل بیت نقل شده که اهمیت فوق العاده محتواى آن را بیان مى‏ کند از جمله:
 
1 -پیامبر(ص) فرمود: آیا سوره‏اى را به شما معرفى کنم که هفتاد هزار فرشته به هنگام نزولش آن را بدرقه کردند و عظمتش آسمان و زمین را پر کرد یاران عرض کردند آرى؟ فرمود: آن سوره کهف است هر کس آن را روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را مى‏ آمرزد ( و طبق روایتى او را از گناه حفظ مى‏ کند) و به او نورى مى‏ بخشد که به آسمان مى‏ تابد و از فتنه دجال محفوظ خواهد ماند.
 
2 -در حدیث دیگرى از حضرت رسول(ص) می‌خوانیم: هر کس 10 آیه از اول سوره کهف را حفظ کند دجال به او زیانى نمی‌رساند و کسى که آیات آخر سوره را حفظ کند نور و روشنایى براى او در قیامت خواهد بود.
 
3 -از امام صادق (ع‏) روایت شده است: کسى که در هر شب جمعه سوره کهف را بخواند شهید از دنیا مى‏ رود و با شهداء مبعوث خواهد شد و در روز قیامت در صف شهداء قرار مى‏ گیرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *