پنجشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 9 May 2024
 
۰

ترتیل جزء ۲۳ قرآن کریم/ وسیع‌ترین روزى با قرائت کدام سوره حاصل می‌شود+صوت

پنجشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۶:۱۷
کد مطلب: 303149
امام صادق (ع‏) در فضیلت قرائت سوره صافات می‌فرماید: کسی که سوره صافات را در هر روز جمعه بخواند از هر آفتى محفوظ مى‏ ماند و هر بلایى در زندگى دنیا از او دفع مى ‏شود، همچنین خداوند متعال وسیع‌ترین روزى را در اختیارش مى‏ گذارد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، جزء بیست و سوم قرآن کریم شامل آیات 28 سوره مبارکه یاسین تا آخر، تمام آیات سوره‌های صافات و ص، همچنین آیات یکم تا آیه 31 سوره زمر است.
 
محتواى سوره یس

 
در این سوره چهار بخش عمده به چشم می‌خورد:
 
1 -نخست سخن از رسالت پیامبر اسلام(ص) و قرآن مجید و هدف از نزول این کتاب بزرگ آسمانى و گروندگان به آن است و تا آیه یازده آن را ادامه مى‏دهد.
 
2 -بخش دیگرى از این سوره از رسالت سه نفر از پیامبران الهى و چگونگى دعوت آنها به سوى توحید و مبارزه پى‏گیر و طاقت‏فرساى آنها با شرک سخن مى‏ گوید که در حقیقت یکنوع تسلى و دلدارى به پیامبر (ص) و ارایه طریق در انجام رسالت بزرگ او است.
 
3 -بخشى از این سوره که از آیه 33 شروع مى‏شود و تا آیه 44 ادامه دارد مملو از نکات جالب توحیدى و بیان گویا از آیات و نشانه‏ هاى عظمت پروردگار در عالم هستى است در قسمت‌هاى اخیر سوره نیز مجدداً به همین بحث توحیدى و آیات الهى باز مى‏ گردد.
 
4 -بخش مهم دیگرى از این سوره در مسایل مربوط به معاد و دلایل گوناگون آن و چگونگى حشر و نشر و سؤال و جواب در روز قیامت و پایان جهان و بهشت و دوزخ سخن مى‏ گوید که در این قسمت نکته‏ هاى بسیار مهم و دقیقى نهفته شده است.
 
و در لابلاى این بحث‌هاى چهارگانه آیاتى تکان دهنده براى بیدارى و هشیارى غافلان و بی‌خبران آمده است که اثرى نیرومند در دل‌ها و جان‌ها دارد.
 
خلاصه اینکه: در این سوره انسان با صحنه‏ هاى مختلفى از آفرینش و قیامت و زندگى و مرگ و انذار و بشارت روبرو مى‏شود که مجموعه ‏اى بیدار کننده و نسخه‏اى شفابخش را تشکیل مى ‏دهد.
 
فضیلت سوره یس

 
سوره یس به گواهى احادیث متعددى که در این زمینه وارد شده یکى از مهمترین سوره‏ هاى قرآنى است به گونه‏ اى که در احادیث به عنوان قلب قرآن نامیده شده است.
 
در حدیثى از پیامبر اسلام مى‏خوانیم: ان لکل شى‏ء قلبا و قلب القرآن یس؛ هر چیز قلبى دارد و قلب قرآن یس است!
 
در حدیثى از امام صادق (ع‏) نیز همین معنى آمده است و در ذیل آن مى‏افزاید: هر کس آن را در روز پیش از آنکه غروب شود بخواند در تمام طول روز محفوظ و پر روزى خواهد بود و هر کس آن را در شب پیش از خفتن بخواند خداوند هزار فرشته را بر او مامور مى‏کند که او را از هر شیطان رجیم و هر آفتى حفظ کنند و به دنبال آن فضایل مهم دیگرى نیز بیان مى‏ فرماید.
 
باز در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) مى‏ خوانیم که فرمود: به خاطر اینکه کسى که همدم و همنشین این سوره باشد او را مشمول تمام خیر دنیا و آخرت مى‏ کند.
 
روایات دیگرى نیز در این زمینه در کتب شیعه و اهل سنت آمده است که اگر بخواهیم همه آنها را نقل کنیم سخن به درازا مى‏ کشد. به این ترتیب باید اعتراف کرد که شاید کمتر سوره ‏اى در قرآن مجید داراى این همه فضیلت بوده باشد.
  
ترتیل جزء 23 قرآن کریم با صدای مشاری العفاسی

 
محتواى سوره صافات

 
به طور کلى محتواى سوره صافات در پنج بخش خلاصه مى‏ شود:
 
بخش اول: بحثى پیرامون گروههایى از ملایکه و فرشتگان خداوند و در مقابل آنها گروهى از شیاطین سرکش و سرنوشت آنها مطرح مى‏ سازد.
 
بخش دوم: از کفار و انکارشان نسبت به نبوت و معاد، و عاقبت کار آنها در قیامت سخن مى‏ گوید و در همین رابطه بحث آنها را با یکدیگر در روز قیامت و انداختن گناه به گردن هم و گرفتارى تمام آنها در چنگال عذاب الهى و نیز بخشى از نعمتهاى مهم بهشتى و لذات و زیبایی‌ها و شادکامی‌هاى بهشتیان را شرح مى‏ دهد.
 
بخش سوم: قسمتى از تاریخ انبیاى بزرگى مانند نوح و ابراهیم و اسحاق و موسى و هارون و الیاس و لوط و یونس را به صورت فشرده و در عین حال بسیار مؤثر و نافذ بازگو مى‏ کند ولى در این میان بحث در باره ابراهیم قهرمان بت‏شکن و مواقف مختلف زندگى او مشروح‌تر آمده است و هدف اصلى آن است که بیانات گذشته با ذکر این شواهد عینى از تاریخ انبیاء به صورت محسوس و ملموس مطرح شود و حقایق کلى عقلى در قالبهاى حسى مجسم شود.
 
بخش چهارم: از یکى از انواع شرک که مى‏ توان آن را بدترین نوع شرک دانست؛ یعنى اعتقاد به رابطه خویشاوندى میان خداوند و جن و خداوند و فرشتگان بحث مى ‏کند و در جمله ‏هاى کوتاهى چنان این عقیده پوشالى را در هم مى‏ کوبد که کمترین بهایى براى آن باقى نمى‏ ماند.
 
و سرانجام بخش پنجم که آخرین بخش این سوره است و در چند آیه کوتاه مطرح شده پیروزى لشکر حق را بر لشکر کفر و شرک و نفاق و گرفتار شدن آنها را در چنگال عذاب الهى ضمن تنزیه و تقدیس پروردگار از نسبت‌هاى ناروایى که مشرکان به او مى‏ دهند بیان مى‏دارد و سوره را با حمد و ستایش پروردگار پایان مى‏ دهد.
 
فضیلت تلاوت سوره صافات

 
در حدیثى از پیامبر گرامى اسلام (ص) آمده است: کسى که سوره صافات را بخواند به عدد هر جن و شیطانى ده حسنه به او داده مى‏ شود و شیاطین متمرد از او فاصله مى‏ گیرند و از شرک پاک مى‏شود و دو فرشته‏ اى که مامور حفظ او هستند در قیامت در باره او شهادت مى‏ دهند که به رسولان خداوند ایمان داشته است.
 
و در حدیث دیگرى از امام صادق (ع‏) چنین مى‏ خوانیم: کسى که سوره صافات را در هر روز جمعه بخواند از هر آفتى محفوظ مى‏ ماند و هر بلایى در زندگى دنیا از او دفع مى‏ شود، خداوند وسیع‌ترین روزى را در اختیارش مى‏ گذارد و او را در مال و فرزندان و بدن گرفتار زیان‌هاى شیطان رجیم و گردنکشان عنود نمى‏سازد و اگر در آن روز و شب از دنیا برود خداوند او را شهید مبعوث مى‏ کند و شهید مى‏میراند و او را در بهشت با شهداء هم درجه مى ‏سازد.
 
با توجه به محتواى این سوره که در فصل نخست آمد و شرح آنرا خواهید خواند دلیل اینهمه ثواب‌هاى عظیم براى تلاوت این سوره روشن مى‏شود زیرا مى‏دانیم هدف از تلاوت اندیشه و سپس اعتقاد و بعد از آن عمل است و بدون شک کسى که تلاوت این سوره را با این کیفیت انجام دهد هم از شر شیاطین محفوظ خواهد ماند هم از شرک پاک مى‏ گردد و هم با داشتن اعتقاد صحیح و محکم و اعمال صالح و پند آموختن از سرگذشت انبیاء و اقوام پیشین در زمره شهیدان قرار خواهد گرفت. ضمنا نامگذارى این سوره به نام صافات به مناسبت آیه اول آن است.
 
محتواى سوره:

 
سوره «ص» در حقیقت مکملى براى سوره «صافات» است، و استخوان بندى مطالبش شباهت زیادى با استخوان بندى سوره «صافات» دارد. محتواى این سوره را در پنج بخش مى‏ توان خلاصه کرد:
 
بخش اول: از مسأله توحید و مبارزه با شرک و مسأله نبوت پیامبر اسلام (ص)و سرسختى و لجاجت دشمنان مشرک در برابر این دو امر سخن مى‏ گوید.
 
بخش دوم: گوشه‏ هایى از تاریخ نه نفر از پیامبران خدا را منعکس ساخته، و بالخصوص از «داود» و «سلیمان» و «ایوب» بحث بیشترى دارد.
 
بخش سوم: از سرنوشت کفار طاغى و یاغى در قیامت و تخاصم و جنگ و جدال آنها در دوزخ سخن مى‏ گوید، و به مشرکان و افراد بى‏ ایمان نشان مى‏ دهد که پایان کار آنها به کجا خواهد رسید.
 
چهارمین بخش: از آفرینش انسان و مقام والاى او و سجده کردن فرشتگان براى آدم سخن مى ‏گوید.
 
پنجمین بخش تهدیدى است براى همه دشمنان لجوج، و تسلى خاطرى است براى پیامبر اسلام (ص) و بیان این واقعیت که او در دعوت خود هیچ گونه اجر و مزدى از کسى نمى‏ طلبد.
 
 فضیلت تلاوت سوره «ص»:

 
در فضیلت این سوره- که به خاطر آغازش به نام سوره «ص» نامیده شده- در روایتى از پیامبر گرامى اسلام (ص)مى‏ خوانیم: «کسى که سوره «ص» را بخواند به اندازه هرکوهى که خدا مسخر داود فرموده بود حسنه به او مى‏ دهد و از آلوده شدن و اصرار بر گناه صغیر و کبیر حفظ مى‏ کند».
 
و در حدیث دیگرى از امام باقر (ع) چنین آمده: «کسى که سوره «ص» را در شب جمعه بخواند از خیر دنیا و آخرت آنقدر (از سوى خداوند) به او بخشیده مى‏شود که به هیچ کس داده نشده، جز پیامبران مرسل، و فرشتگان مقرب، و خدا او و تمام کسانى را که از خانواده‏اش مورد علاقه او هستند وارد بهشت مى‏کند، حتّى خدمتگذارى که به او خدمت مى ‏کرده».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *