دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 6 May 2024
 
۰

ترتیل جزء ۲۴ قرآن کریم+صوت

جمعه ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ ساعت ۰۷:۳۵
کد مطلب: 303329
در حدیثى از امام صادق (ع) مى ‏خوانیم: سوره‏هاى حامیم گل‌هاى قرآن است، خدا را سپاس گویید و با حفظ و تلاوت این سوره‏ها او را شکرگزار باشید و خداوند خواننده این سوره‏ ها و تمام یاران نزدیک و دور او را مشمول رحمت خویش قرار مى دهد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، آیات 32 سوره زمر تا آخر، کل سوره غافر و آیات یکم تا آیه 46 سوره فصلت در بیست‌و چهارمین جزء از قرآن کریم واقع شده‌اند.
 
محتواى سوره زمر 

 
این سوره از چند بخش مهم تشکیل یافته است:
 
1 -چیزى که بیش از همه در سراسر سوره زمر منعکس است مسئله دعوت به توحید خالص است توصیه در تمام ابعاد و شاخه‏هایش توحید خالقیت توحید ربوبیت و توحید عبادت مخصوصا روى مسئله اخلاص در عبادت و بندگى خدا بارها در آیات مختلف این سوره تکیه شده است و تعبیراتش در این زمینه آنچنان مؤثر است که قلب انسان را به سوى اخلاص مى‏ کشاند و جذب مى‏ کند.
 
2 -مسئله مهم دیگرى که در مقاطع مختلف این سوره و تقریبا از آغاز تا انجام آن مورد توجه است مسئله معاد و دادگاه بزرگ عدالت خدا است مسئله ثواب و جزا غرفه ‏هاى بهشتى و سایبان‌هاى آتشین دوزخى، مسئله ترس و وحشت روز قیامت و آشکار شدن نتایج اعمال و ظاهر شدن خود آنها در آن صحنه بزرگ مسئله سیاه شدن صورت دروغگویان و کسانى که بر خدا افترا بستند رانده شدن کافران به سوى جهنم ملامت و سرزنش فرشتگان عذاب نسبت به آنها و دعوت بهشتیان به سوى بهشت و تبریک و تهنیت فرشتگان رحمت به آنها! این مسائل که بر محور معاد دور مى‏ زند آنچنان با مسائل توحیدى آمیخته است که گویى تار و پود یک پارچه را تشکیل مى ‏دهد.
 
3 -بخش دیگرى از سوره زمر که تنها قسمت کوتاهى از آن را اشغال مى‏کند اهمیت قرآن مجید است ولى این بخش کوتاه ترسیم جالبى از قرآن و تاثیر نیرومند آن در قلوب و جانها در بر دارد.
 
4 -بخش دیگرى که آن هم نسبتا کوتاه است بیان سرنوشت اقوام پیشین و مجازات دردناک الهى نسبت به تکذیب‏ کنندگان آیات حق است.
 
5 -و بالاخره بخشى از سوره زمر نیز پیرامون مسئله توبه و باز بودن درهاى بازگشت به سوى خداست و مؤثرترین آیات توبه و رحمت در این بخش بیان شده که شاید در قرآن آیه ‏اى نویدبخش ‏تر از آن در این زمینه نباشد.
 
این سوره بنام سوره زمر معروف است و این نام از آیه 71 و 73 این سوره گرفته شده و گاه سوره غافر به مناسبت آیه 20 نامیده مى‏ شود اما این نام مشهور نیست.
 
فضیلت تلاوت سوره زمر:

 
در احادیث اسلامى اهمیت فوق ‏العاده ‏اى به تلاوت این سوره داده شده از جمله در حدیثى از پیامبر اکرم(ص) مى‏ خوانیم: کسى که سوره زمر را قرائت کند خداوند امیدش را از رحمت خود قطع نخواهد کرد و پاداش کسانى را که از خدا مى ‏ترسند به او عطا مى‏ کند.
 
در حدیث دیگرى از امام صادق چنین نقل شده: کسى که سوره زمر را تلاوت کند خداوند شرف دنیا و آخرت به او مى‏ دهد و بدون داشتن مال و قبیله قدرت و عزت به او مى‏ بخشد آنچنان که هر کس او را ببیند از او حساب مى‏ برد و بدن او را بر آتش دوزخ حرام مى‏ کند.
 
مقایسه فضیلت‌هاى فوق با محتواى این سوره در زمینه خوف از پروردگار و امید به رحمت او و اخلاص در عبودیت و تسلیم مطلق در برابر ذات پاک حق به خوبى نشان مى ‏دهد که این پاداش‌ها از آن کسانى است که تلاوت را مقدمه‏اى براى اندیشه و اندیشه را وسیله ‏اى براى ایمان و عمل قرار مى ‏دهند و به تعبیر دیگر، محتواى این سوره در درون جان آنها پیاده و تجلى آن در تمام زندگى آنها نمایان مى‏ شود آرى چنین افرادى درخور چنان پاداش عظیم و رحمت وسیع پروردگارند.

ترتیل جزء 24 قرآن کریم با صدای مشاری العفاسی
 
محتواى سوره مؤمن

 
سوره مؤمن نخستین سوره از حوامیم است. محتواى این سوره مجموعه‏ اى است از قهر و لطف انذار و بشارت مبارزه منطقى قاطع و کوبنده با جباران و مستکبران و لطف و مرحمت به مؤمنان حق طلب و حق جو.
 
ویژگى این سوره فرازى است از داستان موسى (ع) و فرعون مربوط به مؤمن آل فرعون که تنها در همین سوره مطرح شده و در جاى دیگر قرآن نیست داستان همان مرد با ایمان و بسیار هوشیار و مدبرى که در زمره شخصیت‌هاى فرعونى بود ولى در باطن به موسى (ع) ایمان آورده و سنگر مطمئنى براى دفاع از موسى (ع) و آیینش بود و در آن لحظاتى که موسى (ع) در خطر مرگ قرار گرفت او با روشى بسیار زیرکانه و ظریف به یارى موسی(ع) شتافت و او را از مرگ نجات داد!
 
نامگذارى این سوره به سوره مؤمن نیز به خاطر همین است که شرح مجاهدت‌هاى او بیش از 20 آیه از این سوره یعنى حدود یک چهارم از مجموع آیات این سوره را فرا گرفته است. البته نامگذارى سوره به مؤمن نیز به دلیل بخشى است که در باره مؤمن آل فرعون بیان مى‏ کند همانطور که نام‏گذارى آن به غافر به دلیل آغاز سومین آیه آن است.
 
فضیلت تلاوت سوره غافر

 
در روایات اسلامى که از پیغمبر اکرم (ص‏) و ائمه اهل بیت علیهم‏السلام نقل شده فضایل بسیارى براى همه سوره ‏هاى «حم» عموماً و سوره مؤمن خصوصاً وارد شده است.
 
در قسمت اول از پیامبر (ص‏) نقل شده که فرمود: الحوامیم تاج القرآن؛ سوره‏ هاى (هفتگانه) حم تاج قرآن است!
 
ابن عباس نیز سخنى دارد که احتمالا آن را از پیامبر (ص‏) یا على (ع) شنیده مى‏ گوید: لکل شى‏ء لباب و لباب القرآن الحوامیم: هر چیزى مغزى دارد و مغز قرآن سوره ‏هاى حامیم است.
 
و در حدیثى از امام صادق (ع) مى‏ خوانیم: سوره‏ هاى حامیم گل‌هاى قرآن است خدا را سپاس گویید و با حفظ و تلاوت این سوره ‏ها او را شکر گذارید هر بنده‏اى که از خواب برخیزد و سوره‏ هاى حامیم بخواند از دهانش (در قیامت) بوى عطر دل ‏انگیزى بهتر از مشک و عنبر خارج مى‏ شود و خداوند خواننده این سوره ‏ها را رحمت مى‏ کند و نیز همسایگان و دوستان و آشنایان و تمام یاران نزدیک و دور او را مشمول رحمت خویش قرار مى ‏دهد و در قیامت عرش و کرسى و فرشتگان مقرب خدا براى او استغفار مى‏ کنند.
 
حدیث دیگرى از پیامبر (ص‏) مى‏خوانیم: سوره‏هاى حامیم هفت سوره ‏اند و درهاى جهنم نیز هفت در است هر یک از حامیم‌ها مى‏ آید و در مقابل یکى از این درها مى‏ ایستد و مى‏ گوید خداوندا کسى را که به من ایمان آورده و مرا خوانده از این در وارد مکن!
 
هر کس سوره حامیم مؤمن را بخواند همه ارواح انبیاء و صدیقان و مؤمنان بر او درود مى فرستند و براى او استغفار مى‏ کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *