يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

طنین شعار "مرگ بر آل‌سعود" در عربستان

جمعه ۶ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۲۱:۵۵
کد مطلب: 236198
مردم عربستان شب گذشته شعار مرگ بر نظام دیکتاتوری آل سعود را سردادند.
به گزارش جهان به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، ساکنان شهر قطیف در منطقه نفت خیز شرق عربستان تظاهرات کردند.

نیروهای حکومت سعودی به سمت تظاهرکنندگان تیراندازی کردند که بر اثر ان چند نفر زخمی و چند نفر هم دستگیر شدند.

شرکت کنندگان در این تظاهرات ،آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی حکومت سعودی را خواستار شدند که از حمایت آمریکا برخوردار است.

شرکت کنندگان در این تظاهرات ، شعار می دادند «مرگ بر آل سعود». شعار دیگر مردم عربستان این بود که « نباید شرافت ملت لکه دار شود». شرکت کنندگان در این تظاهرات یک صدا فریادمی زدند «ملت خواهان سرنگونی نظام است».

معترضان عربستانی ، چهره های خود را پوشانده بودند تا شناسایی نشوند. شرکت کنندگان در این تظاهرات از دستگیری شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه عربستانی به خشم آمده اند. این روحانی عربستانی که چندی پیش ابتدا زخمی و سپس دستگیر شد هنوز در زندان به سر می برد. وی یکی از هزاران فعال سیاسی است که بدون اتهام در زندانهای عربستان سعودی به سر می برد.

شرکت کنندگان در تظاهرات دیشب هم همین مطلب را شعار می دادند و می گفتند «زندانیان فراموش شده، تروریست نیستند».

در پایان تظاهرات دیشب، نیروهای رژیم آل سعود به محاصره معترضان پرداختند و درگیری ها آغاز شد که به زخمی شدن چند نفر انجامید. مردم عربستان سعودی از فساد و تبعیض گسترده در کشورشان به ستوه آمده اند.

آنها خواهان شروعی جدید در کشورشان هستند. این درحالی است که حکومت سعودی در تلاش است مانع از رسیدن موج انقلاب به این کشور شود. در اقدامات سرکوبگرانه حکومت سعودی در این مدت، دست کم یازده نفر کشته و شمار بسیاری بازداشت و زندانی شده اند.

ریاض نیروهای نظامی خود را در بحرین مستقر کرده است تا انقلاب مردمی در این کشور را سرکوب کنند. اما بسیاری از کارشناسان معتقدند این تلاشها برای نجات پادشاهی در حال سقوط در منطقه، بی فایده است.

کشورهای غربی بویژه آمریکا که متحدان سرسخت رژیم آل سعود هستند تاکنون از توجه به تظاهرات و مطالبات مردم عربستان خودداری کرده اند.

سکوت غرب درباره قیام مردم عربستان سعودی، گویای سیاستهای دوگانه غرب درباره دموکراسی و حقوق بشر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *