پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰
با 147 رای موافق استیضاح/

بهبهانی با همه وعده هایش سقوط کرد

پنجشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب: 155493
مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز مجلس رای اعتماد خود به وزیر راه را پس گرفت.

حاضران جلسه علنی ۲۴۲ نفر بودند که از این تعداد، آراء ماخوذه ۲۳۴ عدد بود.

از ۲۳۴ رای ماخوذه ؛ ۱۴۷ رای موافق، ۷۸ رای مخالف و ۹ رای ممتنع اعلام شد که بر این اساس مجلس به وزیر راه رای عدم اعتمادش را ارائه کرد.

به گزارش جهان، رئیس جمهور و وزیر راه در جلسه استیضاح خود حضور نیافتند.

ابتدای این جلسه، نمایندگان مخالف استیضاح مباحثی را در خصوص حدنصاب امضا کنندگان مطرح کردند که لاریجانی تذکرات را وارد ندانست.

استیضاح وزیر راه در حالی صورت گرفت که معاون پارلمانی رییس جمهور صبح امروز در نامه ای به رییس مجلس درخواست توقف استیضاح را مطرح کرده بود.

میرتاج الدینی مدعی شده بود با توجه به پس گرفتن ۱۳ امضا توسط نمایندگان، استیضاح فاقد وجاهت قانونی می باشد. اما علی لاریجانی رییس مجلس این ادعا را رد کرد و گفت امضاها برای استیضاح کافی بوده است.

علی لاریجانی در واکنش به تذکر یکی از نمایندگان مبنی بر اینکه چرا عدم حضور رییس جمهور و وزیر راه را "تخلف" عنوان کرده گفت:فقط مجلس است که عنوان می کند استیضاح منتفی باشد یا خیر و اینکه دوستان بگویند ما استیضاح را قبول نداریم و حضور پیدا نمی کنیم، حرف درستی نیست.ما از این حرفها در جمهوری اسلامی ایران نداریم.

با اینهمه وزیر راه در حالی با عدم رای اعتماد نمایندگان مجلس از کار برکنار می شود که در جلسه امروز فقط موافقان استیضاح سخنرانی کردند و کسی به عنوان مخالف در تریبون مجلس حاضر نشد.

در ادامه مشروح سخنان موافقان استیضاح وزیر راه منتشر می شود.

اكبريان: استيضاح وزير راه تقويت دولت است
نماينده مردم كرج گفت: به اعتقاد من استيضاح وزير راه به نوعي تقويت دولت است.

عزيز اكبريان نماينده مردم كرج در مجلس شوراي اسلامي كه به عنوان اولين موافق استيضاح وزير راه و ترابري در جلسه علني مجلس سخن مي‌گفت، ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي راه انقلاب اظهار داشت: به اعتقاد من استيضاح وزير راه به نوعي تقويت دولت است.

وي افزود: اگر احساس تكليف شرعي براي من به وجود نمي‌آمد و اين احساس هر روز بيشتر نمي‌شد، در مقابل اين همه فشار براي پس گرفتن استيضاح و عدول از وظايف نمايندگي سر تعظيم فرود مي‌آوردم.

نماينده مردم كرج ادامه داد: امروز در مقابل هجمه عظيم گردانندگان وزارت راه كه آسايش را از همه نمايندگان استيضاح كننده ربوده و با استفاده از همه امكانات دولتي درصدد جلوگيري از استيضاح هستند، بايد همه مسائل فراموش مي‌شد ولي با توجه به سوگندي كه در روز اول نمايندگي ياد كردم، و بيعتي كه با ولايت و ملت ايران داشتم تصميم گرفتم كه هرگز از ادامه راه پشيمان نشوم.

اكبريان گفت: از نمايندگان مجلس مي‌خواهم كه به وظايف نظارتي و نمايندگي خود را به نحو احسن عمل كنند و تكليف كساني كه هر طوري مي‌خواهند در مسند مسئوليت بمانند، را خاتمه دهند.

وي اظهار داشت: آيا درست است كه يكي از نمايندگان طرفدار وزير به همراه معاون پارلماني يكي از وزارتخانه‌ها بين نمايندگان بگردد و آنها را تهديد كند كه در صورت عدم انصراف حوزه انتخابيه‌اش از امكانات دولتي محروم خواهد شد، در حالي كه همه ما مي‌دانيم اين مسئله برخلاف سياست‌هاي دولت عدالت‌محور است.

نماينده مردم كرج همچنين اظهار داشت: اي كاش بعد از حادثه دلخراش اروميه وزير راه يا رئيس سازمان هواپيمايي كشور به احترام خون اين كشته شدگان و همچنن افكار عمومي استعفا مي‌دادند تا مرهمي بر دل داغداران باشد ولي شاهد بوديم حتي يك عذرخواهي كوچك هم انجام نشد.

وي خطاب به بهبهاني افزود: شما در برنامه رأي اعتماد اعلام كرديد كه فاز اول محور تهران به شهرستانك و فاز چهارم از مرزن‌آباد به چالوس ظرف دو سال به اتمام مي‌رسد، در حالي كه اين مسئله به وقوع نپيوسته است.

نماينده مردم كرج گفت: ‌اتوبان شهيد همت بعد از گذشت ۱۸ ماه كمتر۳۰ درصد پيشرفت داشته است در حالي كه مردم ۱۱ استان كشور و استان البرز منتظر افتتاح اين اتوبان هستند.

اكبريان در خصوص تلفات جاده‌اي نيز خاطرنشان كرد: آقاي وزير اعلام كرده كه تلفات جاده‌اي كم شده است در حالي كه پزشك قانوني اعلام مي‌كند در ۹ماهه امسال تلفات جاده‌اي ۱۷ هزار نفر بوده و ۹/۲ درصد افزايش پيدا كرده است.

دستغيب: بي‌توجهي مديران موجب فرسودگي ‌ناوگان ‌راه‌آهن شده است
نماينده مردم شيراز در مجلس گفت: هيچ تحريمي در بخش راه‌آهن وجود ندارد، اما بي‌مديريتي و عدم توجه مديران موجب فرسودگي اين ناوگان شده كه موجب افزايش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري قطعات شده است.

سيداحمدرضا دستغيب (فخرالدين) نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي كه به عنوان يكي از نمايندگان امضاكننده طرح استيضاح حيمد بهبهاني وزير راه و ترابري در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، اظهار داشت: خدايا تو شاهد باش آنچه مي‌گويم نه سياسي است و نه از روي غرض ورزي و حب و بغض شخصي است.

اين نماينده امضاكننده طرح استيضاح بهبهاني در ادامه يادآور شد: راه‌آهن يك وسيله حمل و نقل عمومي ايمن و نسبتاً ارزان براي همه اقشار به خصوص اقشار كم درآمد است كه اكثريت جامعه را در بر مي‌گيرد و هيچ تحريمي در اين بخش وجود ندارد، اما بي‌مديريتي و عدم توجه مديران موجب فرسودگي اين ناوگان شده كه موجب افزايش هزينه‌هاي تعمير و نگهداري قطعات شده است و مضافاً امكانات و خدمات داخل قطار‌ها در مقايسه با قطارهاي دنيا از وضعيت تأسف‌باري برخوردار است.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس همچنين گفت كه سوانح در حمل و نقل ريلي به خودي خود اتفاق نمي‌افتد بلكه عللي موجب بروز آنها مي‌شود كه در صورت عدم شناخت آنها حوادث دلخراش به وقوع مي‌پيوندند و به عنوان مثال خروج قطار تهران - كرمان در مسير در حوالي يكي از روستاهاي كاشان در سال ۸۸ كه ۱۹ نفر از مسافرين مجروح شدند، يكي از واگي‌هاي قطار مسافربري اهواز تهران به علت نامعلومي در بهمن ماه ۸۸ آتش گرفت، خروج مرگبار قطار اتوبوسي مشهد - تهران به شماره ۳۷۵ از ريل در بهمن ماه ۸۸ كه قربانيان حادثه ۶ زن و يك پسر پچه ۴ ساله بوده است و ۲۲ مجروح بر جاي گذاشت، خروج قطار باري از ريل در استان گلستان در محور تهران جنوب در شهريور ماه ۸۹، خروج ۲ قطار مسافربري تهران مشهد و بالعكس در مهر ۸۹ در ايستگاه دامغان كه به فاصله چند ساعت از خط خارج شدند، خروج لوكوموتيو منفرد از ريل در مسير راه‌آهن جنوب غرب كشور در منطقه لرستان در آذر ۸۹ كه علت همه اين سوانح توسط كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است.

دستغيب بر همين اساس تأكيد كرد: اين اتفاقات همه گوشه‌اي از سوانح ريلي است كه علت سانحه كماكان توسط كميسيون عالي سوانح در دست بررسي است.

وي همچنين گفت: به راستي اگر زن و فرزندان ما مسافرين اين قطارها بودند، همچنان با سكوت از كنار آن مي‌گذشتيم؟

اين نماينده امضاكننده طرح استيضاح وزير راه در خاتمه گفت: آقاي وزير طي چند روز گذشته فشارهاي رواني بسياري از سوي معاونان شما و مقامات دولتي و محلي و پيمانكاران بر بنده تحميل شده است و اگر من از جهت استفاده از حق قانوني نمايندگي گناهكارم، روستاييان و كشاورزان عزيز شهرستان شيراز چه گناهي دارند كه تحت فشار روحي و رواني مديران شما قرار گيرند و به آنان بگويند اگر دستغيب از امضاي خود منصرف شود، ما جاده‌هاي شما را آسفالت مي‌كنيم، جاده‌هايي كه قول و وعده‌هاي شما بوده است، آيا شما اذعان داريد كه اين كار، يك عمل غير اخلاقي است؟

ذاكر: مسائل مالي متعدد و تزلزل در مديريت ‌ضعف‌هاي وزارت راه است
نماينده مردم اروميه گفت: ضعف وزارت راه تنها به تزلزل در مديريت و غيرتخصصي بودن آن خلاصه نمي‌شود بلكه ‌مسائل مالي نيز وجود دارد و مسئولان منتسب به وزير راه سوءاستفاده‌هاي مالي متعددي به وي گزارش دادند.

حجت‌الاسلام سيدسلمان ذاكر نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي طي سخناني در موافقت با استيضاح وزير راه اظهار داشت: استيضاح وزرا‌ بر اساس قانون و آئين‌نامه داخلي مجلس حق يك نماينده است.

وي افزود: سانحه هوايي اخير و وقوع حوادث هوايي پي در پي، انگيزه ورود نمايندگان به بحث صنعت هوايي به عنوان بخش بسيار مهم وزارت راه و ترابري ‌بود تا از وعده‌ها و عملكرد وزير تحقيق شود و در نهايت وي را استيضاح كنيم.

اين نماينده مجلس ادامه داد: آقاي بهبهاني در حين اخذ رأي اعتماد از متحول كردن صنعت هواپيمايي مطابق با شأن مردم ايران سخن گفت و اعلام كرد كه ۵۰ هواپيماي نو با وجود تحريم‌ها وارد ناوگان هوايي كشور خواهد شد و چه بسا رأي اعتماد آقاي بهبهاني هم بر اساس همين ادعا صورت گرفت.

ذاكر در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برابر اسناد و مدارك انتخاب دو مدير غيرمتخصص در رأس مركز آموزش عالي هوانوردي و فرودگاهي كشور كه يكي داراي مدرك پزشكي و ديگري داراي مدرك معارف اسلامي و مديريت است، مي‌تواند باعث افت اين صنعت شود و كمكي به بالندگي آن نخواهد كرد.

وي اظهار داشت: برابر اسناد و مدارك، ضعف وزارتخانه راه تنها به تزلزل در مديريت و غيرتخصصي بودن آن خلاصه نمي‌شود بلكه در مجموعه اين وزارتخانه مسائل مالي نيز وجود دارد و مسئولان منتسب به وزير راه سوءاستفاده‌هاي مالي متعددي به وزير گزارش دادند كه حكايت از ميليون‌ها تومان سوءاستفاده مالي و انعقاد قرارداد با برخي طرف‌هاي خاص داشت.

نماينده مردم اروميه افزود: از مجموع ۵ سانحه هوايي در دوره وزارت آقاي بهبهاني ۲۶۲ نفر كشته و ۱۰۴ نفر زخمي شده‌اند، لذا اين سؤال مطرح است كه ما در صنعت هواپيمايي رشد كرده‌ايم يا اينكه در اين صنعت افت داشتيم.

ذاكر همچنين گفت:‌ امروز سازمان هواپيمايي كشور براي تأمين حقوق پرسنل خود با كمبود نقدينگي مواجه است و آيا اين مسئله ارتقاء است يا اينكه بايد آن را بدبختي ناميد.

وي اظهار داشت: آقاي بهبهاني گفت كه قول شرف مي‌دهد ‌با كوتاهي از سوي مسئولان در هر‌گونه حادثه برخورد شود و حال سؤال اينجاست كه اگر اين كوتاهي از طرف خود وزير باشد، چه طور بايد برخورد شود.

نماينده مردم اروميه ادامه داد: بعد از سقوط توپولف كاسپين در قزوين اعلام شد كه تا پايان سال ۸۸ توپولوف از ناوگان هواپيمايي خارج مي‌شود؛ اگرچه اين وعده عملي نشد ولي با سقوط بوئينگ اين سؤال هم مطرح شد كه در خصوص اين نوع هواپيما چه بايد كرد؟ ‌آيا بايد آنها را از ناوگان خارج كنيم و صورت مسئله را پاك كنيم.

ذاكر در پايان سخنان خود گفت: برابر اسناد و مدارك نگاه تبعيض‌آميز وزير راه در دولت آقاي احمدي‌نژاد كه شعار عدالت‌محوري را سر مي‌دهد، موجب بروز حوادث سنگين به مردم و كشور شده است.

توکلی:حمل و نقلي هزينه‌هاي زيادي به كشور تحميل كرده است
نماينده مردم تهران گفت: بررسي وضعيت پروژه‌هاي عمراني دولت به ويژه بخش حمل و نقل نشان مي‌دهد كه حجم بالاي آنها بدون تناسب با ظرفيت‌هاي مختلف لازم موجب تأخير غير‌معقول دوره احداث شده و به همين دليل هزينه‌هاي زيادي بر كشور تحميل كرده است.

احمد توكلي نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني امروز مجلس در‌خصوص استيضاح وزير راه و ترابري ‌گفت كه ‌وضعيت آقاي دكتر بهبهاني براي اكثر نمايندگان روشن است و احتمالا دوستان با تعمق به نتيجه رسيده‌اند.

وي افزود: در تمامي مدل‌هاي توسعه، دولت مسئول تأمين و عرضه خدمات زير‌بنايي است، چرا‌كه زير‌بناها، پروژه‌هايي با مقايس بزرگ هستند كه اقتصاد بازار بدون آنها شكل نمي‌گيرد و سرمايه‌گذاري دولت شرط بهره‌وري اقتصادي شده است.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه مطالعات علمي مويد آن است كه سرمايه‌گذاري دولت اگر به شكل مولد همراه با بهره‌وري باشد، به شكل مستقيم و غير مستقيم بر نرخ رشد اثر مثبت مي‌گذارد، ادامه داد: اين موضوع علاوه بر رشد، تأثير مثبت سرمايه‌گذاري زير‌بنايي و كاهش نابرابري توزيع درآمد مويدات تجربي دارد، البته تركيب به اندازه هزينه‌هاي دولت و همچنين نحوه سرمايه‌گذاري‌هاي دولتي مي‌تواند نتايج گفته شده را تغيير دهد.

توكلي ادامه داد: نتايج تحقيق علمي حاكي از آن است كه افزايش سهم هزينه‌هاي نگهداري موجب رشد مي‌شود و هزينه‌هاي سرمايه‌هاي اضافي مي‌تواند اثرات منفي بگذارد.

وي خاطرنشان كرد: بررسي وضعيت پروژه‌هاي عمراني دولت به ويژه بخش حمل و نقل نشان مي‌دهد كه حجم بالاي آنها بدون تناسب با ظرفيت‌هاي مختلف لازم موجب تأخير غير‌معقول دوره احداث شده و به همين دليل هزينه‌هاي زيادي از حيث اقتصادي اجتماعي و سياسي بر كشور تحميل كرده است. در اين وضعيت هزينه‌هاي عمراني به جاي كمك به بهره‌وري و رشد، مانع آن و افزايش و نارضايتي اجتماعي از دولت است؛ به ويژه اگر با وعده‌هاي بي اساس و براي جلب رأي و عوام‌فريبي باشد كه بلاي آبروي سياسي و ديني نظام ديني خواهد شد.

اين نماينده مجلس با اشاره وضعيت وزارت راه و ترابري افزود: بررسي اعتبارات بخش راه و ترابري نشان از نقص جدي مديريتي در اين حوزه‌ها دارد. البته سابقه تاريخي اين نقيصه به دهه ۱۳۵۰ باز مي‌گردد كه در سال پاياني دولت اصلاحات براي اولين بار جدولي بدون رعايت موازين براي صد پروژه‌ فقط ۱۰۰ ميليارد تومان گنجانده شد و روش آغاز حساب نشده‌ پروژه در دوره آقاي بهبهاني وضعيت بسيار وسيعي يافت كه براي مثال مي‌توان به طرح حرم تا حرم و خط آهن برقي سريع سير تهران مشهد اشاره كرد.

توكلي با اشاره به خط آهن برقي سريع‌السير تهران - مشهد تصريح كرد: اين طرح كه در تاريخ ۸۹.۷.۱۷ با كار‌سازي آقاي بهبهاني توسط رئيس‌جمهور محترم براي عملياتي شدن اجرا شد، در هيچ جاي بودجه ۸۹ وجود ندارد و اجراي اين طرح هيچ يك از مراحل قانوني خود را طي نكرده‌ است.

" طرح برقي كردن راه‌آهن تهران - مشهد در قانون بودجه ۸۹ وجود دارد كه طبق همين اطلاعات طرح از سال ۸۷ شروع و قرار است در سال ۹۱ پايان يابد. در حالي‌كه اين طرح قبل از اعلام طرح حرم تا حرم آغاز شده و خود با مشكلات اعتباري فراواني روبرو است. به عنوان مثال در سال ۸۹ اعتبار مصوب طرح ۶۵ ميليارد تومان است و اعتبار لازم براي خاتمه آن ۷۲۰ ميليارد تومان برآورد شده است. بدين ترتيب بر مبناي اعتبارات سال ۸۹ اجراي طرح حدود ۱۱ سال طول خواهد كشيد. در حالي كه خاتمه آن سال ۹۱ ذكر شده است.‌ "

وي اظهار داشت: در حالي كه برقي كردن خط تهران - مشهد در دست اجرا است و با توجه به مشكلات اعتباري كه دارد، اعلام طرح حرم تا حرم عمدتا جنبه تبليغي داشته كه نتيجه آن توقعات منطقه‌اي و آسيب‌هاي ۱۲ گانه است.

نماينده تهران در مجلس ‌گفت: در زمينه برآورد هزينه اجراي طرح هزار و يكصد كيلومتري حرم تا حرم با توجه به هزينه‌هاي طرح‌هاي مشابه در قانون بودجه مي‌توان با يك حساب سر انگشتي هزينه اجرا را ۱۷۰۰ تا ۲۲۰۰ ميليارد تومان برآورد كرد. اين رقم يعني نيمي از كل اعتبارات در سال ۸۹ براي بخش حمل و نقل.

توكلي خاطرنشان كرد: اعتبار مورد نياز اجراي عمليات ۲۱۰ پروژه نيمه تمام فصل حمل و نقل است.

وي با بيان اينكه وعده‌هاي لاف و گزاف نمونه‌هاي بسياري دارد، تأكيد كرد: آقاي وزير در برنامه تقديم مجلس از تسريع و آزاد‌‌راه تهران - شمال سخن گفت كه بعد از مدتي كار متوقف شد و ايشان بهانه را پايين بودن مبلغ قرار‌داد چيني عنوان كرد و در ابتداي سال ۸۸ رقم قرار داد را حدودا ۲ برابر افزايش دادند اما اين مشكل حل نشد و همچنان در ركود به سر مي‌برد.

انصاري: رئيس مركز دانشكده هوانوردي يك "پزشك عمومي " است
نماينده سراب در مجلس گفت: فردي كه در سال ۸۸ به عنوان رئيس مركز دانشكده هوانوردي منصوب شد، يك "پزشكي عمومي " است.

جمشيد انصاري نماينده مردم زنجان در مجلس شوراي اسلامي كه صبح امروز (سه‌شنبه) به عنوان يكي از نمايندگان امضاكننده طرح استيضاح حميد بهبهاني وزير راه و ترابري در صحن علني مجلس سخن مي‌گفت، اظهار داشت: با توجه به ارادتي كه مردم شريف اروميه دارند و از محبتي كه مردم آن شهر و استان آذربايجان غربي در دوران خدمتگزاري به بنده حقير داشتند، مقدمه عرايضم را با حادثه تلخ سقوط هواپيما در ماه گذشته در شهرستان اروميه شروع مي‌كنم و ضمن عرض تسليت به بازماندگان آن حادثه و مردم شريف شهرستان اروميه، اين نكته را خدمت دوستان يادآوري مي‌كنم كه ما در سوانح هوايي كه در كشور اتفاق مي‌افتد و يكي از طبيعي‌ترين مسائل آن فوت خدمات پروازي و خلبان است، معمولاً حادثه را به خطاي انساني نسبت مي‌دهيم چراكه ديگر آنها نيستند تا از خودشان دفاع كنند و به بسياري از عيوبي كه در اين صنعت وجود دارد نوعي پرده‌پوشي مي‌كنيم.

اين عضو فراكسيون اقليت مجلس در ادامه يادآور شد: اگر خطاي انساني نيز دليل وقوع اين حوادث باشد، خطاي انساني از انتصاب و انتخاب نادرست افراد و عدم آموزش مستمر آنها به ويژه در صنعت حساسي مانند صنعت هواپيمايي صورت مي‌گيرد و اين به هيچ وجه مسئوليت‌هاي قانوني مديران و مسئولان ذي‌ربط را مخدوش نمي‌كند، يعني حتي اگر خطاي انساني نيز عامل اين حادثه بوده باشد، مسئولان سازمان هواپيمايي كشور به دليل كوتاهي در امر آموزش و تكرار آموزش‌هاي مورد نياز، پاسخگو هستند.

نماينده مردم زنجان در خانه ملت در بخش ديگري از سخنانش عنوان كرد: در سال ۸۸ فردي به عنوان رئيس مركز دانشكده هوانوردي كه مركز تربيت نيروي متخصص براي اين صنعت حساس است، منصوب شد كه در حكم كارگزيني اين فرد نوشته شده "پزشكي هوايي " كه حالا بايد ديد اصلاً چنين رشته‌اي وجود دارد يا خير.

انصاري همچنين گفت: وقتي اين موضوع بررسي مي‌شود، در سربرگ نسخه‌اي كه اين فرد دارد، نسخه اين فرد او را به عنوان "پزشك عمومي " معرفي مي‌كند و يك پزشك عمومي را كه تخصص چنداني در حوزه هوانوردي ندارد، به آنجا برده‌ايم و زماني كه مي‌خواهيم جايگزين كنيم، فردي با مدرك تحصيلي "معارفت اسلامي " مي‌گذاريم كه به نظر مي‌رسد اين موضوعات نكاتي است كه اگر همان موقع دقت مي‌شد، شايد اين سوانح و حوادث كمتر رخ مي‌داد.

اين نماينده مجلس در خاتمه متذكر شد: وقتي چنين وضعيتي وجود دارد، پيمانكاران عملاً نمي‌توانند تعدات مطالبات خود را از وزارت راه دريافت كنند و طبق اطلاعاتي كه ما از دستگاه‌هاي ذي‌ربط گرفته‌ايم، ميزان مطالبات سيستم پيمانكاري كشور از وزارت راه و ترابري با توجه به حجم پروژه‌هاي كه در دست دارند، چيزي در حدود ۴ هزار ميليارد تومان از مجموعه دستگاه‌هاي ستادي وزارت و چيزي در نزديك ۳ هزار ميليارد تومان از دستگاه‌هاي استاني است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *