پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

به چه کسی در رسانه‌های اجتماعی اعتماد می‌کنید؟

سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵
کد مطلب: 886530
مقاله پیش رو به مسئله اعتماد به رسانه ها و رسانه های اجتماعی و تاثیر آن بر نحوه مصرف اطلاعات سیاسی می پردازد
به چه کسی در رسانه‌های اجتماعی اعتماد می‌کنید؟
گروه جامعه جهان نيوز: با وجود اعتماد کم به رسانه ها و رسانه های اجتماعی، برخی از افراد هنوز برای دسترسی به اطلاعات سیاسی و اخبار به این ابزارها تکیه می کنند. تمرکز بر شباهت ها و تفاوت های اعتماد به رسانه ها و تکیه بر نظرسنجی که توسط فرانسوی ها برای شهروندان اینترنتی، رهبران افکار عمومی و پژوهشگران, نظرات دیده می شود که میزان اعتماد بیشتری به رسانه ها نشان داده شده است.

اعتماد به رسانه های اجتماعی به دو صورت است. اطلاعات غلط و کاهش اعتماد. اطلاعات نادرست در سیستم عامل هایی مانند فیس بوک، می تواند اثرات دنیای واقعی داشته باشد و مشارکت اگاهانه دموکراتیک را تهدید کند. کاربران اغلب شایعات را باور می کنند و آنها را بدون تایید آنها پخش می کنند. اتاق های اکو: کاربران فقط اطلاعاتی را می بینند که با اعتقادات انها مطابقت دارد و تعصبات را تقویت می کند. این امر منجر به قطبی شدن و تقویت گسترش اخبار جعلی و دیدگاه های افراطی می شود.

کاهش اعتماد به پلتفرم های ارتباطی و افزایش ترس از اطلاعات غلط و اتاق های اکو تا حد زیادی بر سیستم های سیاسی، به ویژه سیستم های دموکراتیک تاثیر می گذارد، زیرا برخی از سیستم عامل ها مانند(فیس بوک) تحت فشار هستند تا به تهدیدات مربوط به یکپارچگی انتخابات و همه پرسی پاسخ دهند و با وجود کاهش اعتماد، آنها به اعتماد متقابل بین آنها متکی هستند. اعتماد به رسانه ها بسیار مهم است زیرا اعتبار بخش کلی رسانه ها است و این اعتماد به نفس مردم را تحت فشار قرار می دهد تا رسانه های این اخبار را از این وسایل بگیرند.

این مطالعه بر اساس نمونه ای از ۲۰۰۰ کاربر اینترنت فرانسوی است و اخبار جعلی را در طول انتخابات عمومی فرانسه در سال ۲۰۱۷ بررسی می کند، از جمله تحقیقات بی بی سی و کروسشیک درباره اخبار جعلی در مجلس ملی سال ۲۰۱۸ .گزارش خبری دیجی تال موسسه رویترز افرادی را پیدا کرد که اخبار را در رسانه های اجتماعی ىنبال كردند نشان می دهد که این تعداد ۳۶ درصد از مردم فرانسه است. در برزیل ۶۶ درصد ، ایاالت متحده ۴۵ درصد و انگلستان ۳۹ درصد این مقاله اشاره می کند که شیوه های تایید اطالعات سیاسی رهبران افکار در مقایسه با دیگران برای درک نقش انها در رسانه های اجتماعی و شیوه هایی که به انها کمک می کند تا از اتاق های اکو جلوگیری کنند. همچنین ۷۵ درصد از مردم از دولت می خواهند برای مبارزه با اخبار جعلی و کاهش ان مداخله کند. دولت ها و سیستم عامل های رسانه های اجتماعی از طریق قوانین، فن آوری های جدید و تالش های گوگل و فیس بوک برای مبارزه با اخبار جعلی، که برخی از انها فاقد اصالح هستند، به اطلاعات غلط پاسخ می دهند. از طریق فشار اجتماعی و حمایت از رهبران افکار به عنوان کارشناسان تحت تاثیر قرار نظرات پیروان خود را با وجود توسعه و انتقاد از نظریه، نقش رهبران نظر در شکل دادن به تبادل اطالعات سیاسی مهم است. بررسی واقعیت نیاز به درجه خاصی از هوشیاری و اگاهی دارد. اطالعات سیاسی و مصرف اخبار با استفاده از مؤلفه پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایــــج در مقاله نشان می دهد که رهبران افکار در مقایسه با غیر رهبران و محققان کمتر در اتاق های اکو قرار می گیرند و همچنین نشان می دهد که اتاق های اکو در میان اجتناب کنندگان شایع تر و در میان کسانی که به دنبال یک رهبر هستند، کمتر شایع است. و به این نتیجه رسیدند که اگر شما یک رهبر افکار عمومی هستید، ممکن است منجر به اعتماد متوسط بالاتر به رسانه ها در مقایسه با غیر رهبران شود. اما اگر شما یک پژوهشگر هستید، این امر منجر به میانگین اعتماد به نفس بالاتر در مقایسه با غیر محققان می شود. رهبران افکار و پژوهشگر اعتماد زیادی به نتایج دارند. نتایج شامل بالاترین اطمینان از حقایق برای رهبران در مقابل غیر رهبران و همچنین برای محققان در مقایسه با غیر محققان بود.

رهبران نظر و پژوهشگران نظر نقش مهمی در تقویت اعتماد به اطلاعات رسانه‌ای، انجام بررسی حقایق و جلوگیری از گرفتار شدن در اتاق‌های پژواک ایفا می‌کنند، که این امر باعث افزایش جریان اطلاعات سیاسی دقیق‌تر و متعادل‌تر در شبکه‌های اجتماعی می‌شود. رهبران نظر سطوح بالاتری از اعتماد به رسانه‌ها نسبت به دیگران دارند و همچنین سطوح بالاتری از اعتماد به رسانه‌ها نسبت به غیر پژوهشگران دارند. مطالعه نشان داد که رهبران و پژوهشگران نظر بیشتر به بررسی حقایق می‌پردازند، در حالی که افراد اجتناب کننده کمتر این کار را انجام می‌دهند. همچنین، نظر سطوح بالاتری از بررسی حقایق را نسبت به دیگران نشان می‌دهند و تمایل کمتری به گرفتار شدن در اتاق‌های پژواک نسبت به دیگران دارند.


نویسنده: سارا الفهد 
https://jahannews.com/vdchx-n6v23n6md.tft2.html
jahannews.com/vdchx-n6v23n6md.tft2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *