پنجشنبه ۱۴ تير ۱۴۰۳ - 4 Jul 2024
 
۰

زیرساخت‌های حیاتی کشورها در برابر جنگ سایبری چگونه عمل میکند؟

سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷
کد مطلب: 886526
جنگ سایبری یک درگیری بین دولتها است اما میتواند بازیگران غیر دولتی را نیز به طرق مختلف درگیر کند. در جنگ سایبری هدایت نیروی دقیق و متناسب بسیار دشوار است. هدف میتواند نظامی صنعتی یا غیرنظامی باشد یا میتواند یک اتاق سرور باشد.
عملکرد زیرساخت‌ حیاتی کشورها در جنگ سایبری
گروه سیاسی جهان نيوز: با افزایش جرایم سایبری در بسیاری از کشورهای جهان، گزارشها حاکی از حمله به زیر ساختهای حیاتی این کشورها است. اما این سوال باقی است که چرا کشورها قبل از ایجاد یک چارچوب قانونی که حفاظت از زیرساختهای حیاتی را تضمین میکند باید منتظر باشند تا از جنگ سایبری تروریسم سایبری و حملات سایبری به زیرساخت های حیاتی آسیب ببینند؟

فقدان یک تعریف پذیرفته شده جهانی از زیرساخت های حیاتی
فقدان یک تعریف پذیرفته شده جهانی از زیرساختهای حیاتی زیرساختهای حیاتی سابقه طولانی دارد که به تمدنهای باستانی مانند روم و یونان باز میگردد . در این راستا امریکا زیر ساختهای حیاتی را چنین تعریف می کند:
سیستمها و دارایی ها اعم از فیزیکی یا مجازی آنقدر برای ایالات متحده حیاتی هستند که ناتوانی یا نابودی چنین سیستمها و داراییهایی تأثیر مخربی بر امنیت، امنیت اقتصادی ملی. سلامت یا ایمنی عمومی ملی یا هر ترکیبی از این موارد خواهد داشت.

تاثیر زیرساخت های حیاتی بر حقوق بشر
زیرساخت های حیاتی بر حقوق بشر تأثیر دارد مانند رشد اقتصادی، توسعه زیرساخت های حیاتی می تواند تأثیر قابل توجهی بر برخورداری و تحقق حقوق بشر در دولت ها با بهبود و گسترش سیستم های زیرساخت حیاتی
مانند حمل و نقل، ارتباطات و انرژی ایفا کند. همچنین می توانند دسترسی بهتر به خدمات ضروری مانند آموزش، مراقبت های بهداشتی، و فرصت های شغلی این می تواند به ترویج و محافظت کمک کند.

انواع حملات سایبری که زیرساخت های حیاتی را هدف قرار می دهند

تروریسم سایبری
در حالی که برخی استدلال میکنند که خطر تروریسم سایبری قریب الوقوع نیست و حملات سایبری کنونی به زیرساخت های حیاتی شبیه حملات سایبری رایج است پیشرفت سریع فناوری نشان میدهد که احتمال بروز حملات سایبری با پیامدهای تهدید کننده زندگی معادل حملات تروریستی ممکن است ظاهر شود. لوئيس با مفهوم تروریسم سایبری مخالف است و میگوید که مواردی مشابه آنچه دیگران به عنوان سناریوهای ترور سایبری توصیف میکنند مانند خرابی سیستم آب قطع برق و اختلال در ترافیک هوایی رویدادهای عادی اختلال در خدمات هستند که بر امنیت ملی تأثیر نمیگذارند.

جنگ سایبری
جنگ سایبری یک درگیری بین دولتها است اما میتواند بازیگران غیر دولتی را نیز به طرق مختلف درگیر کند. در جنگ سایبری هدایت نیروی دقیق و متناسب بسیار دشوار است. هدف میتواند نظامی صنعتی یا غیرنظامی باشد یا میتواند یک اتاق سرور باشد.

مقررات بین المللی جنگ سایبری و تروریسم سایبری
دو کنوانسیون مجمع عمومی سازمان ملل متحد اهمیت حفاظت از زیرساختهای اطلاعاتی حیاتی را به رسمیت شناخته و ابراز نگرانی کرده است که تهدیدات برای عملکرد قابل اعتماد زیر ساختهای اطلاعاتی حیاتی و یکپارچگی اطلاعات منتقل شده از طریق آن شبکه ها در هر دو کشور در حال افزایش است.

تنظیم زیرساخت های حیاتی در برخی کشورها
دستورالعمل برخی کشورها برای حفاظت از زیرساخت های اطلاعاتی حیاتی، امنیت و اطلاعات ملی را فهرست می کند.

 مثل فناوری اطلاعات و ارتباطات، بانکداری و دارایی، انرژی، آب، حمل و نقل، بهداشت، اورژانس خدمات، دولت، غذا و کشاورزی، تولید، معدن و آموزش. همچنین در دسترس نبودن این سیستم ها و ساختار حیاتی می تواند منجر به اختلالات قابل توجهی شود.

وظایف زیرساخت های حیاتی تعیین شده
دستورالعمل زیرساختهای حیاتی برخی کشورها به زیر ساختهای حیاتی تعیین شده برای اتخاذ سیاست های امنیت سایبری مطابق با بهترین شیوه های بین المللی در بخش مربوطه مربوط به بخش تعیین شده خود (DCPII) نیاز دارد. این دستورالعمل همچنین صاحبان زیرساختهای حیاتی را ملزم میکند که سیاستهای امنیت سایبری داخلی را اتخاذ کنند که با دستورالعملهای این سازمان مطابقت دارد و تأیید هیئت مدیره خود (DCPII) را کسب کنند زیر ساخت های حیاتی تعیین شده همچنین باید یک مدیر ارشد برای حاکمیت امنیت سایبری برای نظارت و اجرای برنامه امنیت سایبری (DCPII) منصوب کند.

حفاظت فنی و سازمانی از زیرساختهای حیاتی
 دولتها نگران کفایت مکانیسمهای امنیت سایبری هستند که از زیرساختهای حیاتی محافظت میکنند.

 سازمان امنیت سایبری برخی کشورها همچون کشور افریقایی غنا سازمانهای زیرساختی تعیین شده را موظف میکند تا اقدامات فنی و سازمانی را برای محافظت از سیستمهای خود اتخاذ کنند. در میان این اقدامات برشمرده شده این مقام اتخاذ بهترین شیوه ها چارچوبها و استانداردهای بین المللی مرتبط با امنیت سایبری را توصیه میکند که توسط مرجع امنیت سایبری (DCPII) تأیید شده اند.

از آنجایی که بسیاری از کشورها در زیر ساختهای حیاتی برای پیشبرد پیشرفت اقتصادی بهبود نوآوری و تشویق حرکت کالاها و خدمات در سراسر این قاره سرمایه گذاری میکند ابزارهای قانونی اساسا برای محافظت از زیرساختهای حیاتی مورد نیاز است. سیاستگذاران دولت ها در کشورهای مختلف باید به سرعت فرآیندهای قانونی را برای محافظت از زیرساختهای حیاتی در برابر تروریسم سایبری و جنگ سایبری توسعه دهند.


نویسنده: یوسف الجادری
https://jahannews.com/vdccieq4e2bq4p8.ala2.html
jahannews.com/vdccieq4e2bq4p8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *