دوشنبه ۱۱ تير ۱۴۰۳ - 1 Jul 2024
 
۱

اصول طراحی داخلی در ویلاهای مدرن

سه شنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۸
کد مطلب: 785910
در دنیای پر هیاهو و آشفته امروزی، انسان ها ناخودآگاه و به طور پیوسته، در جستجوی کوچکترین فرصت هستند تا از شر روزمرگی‌های و استرس‌های زندگی در محیط های شلوغ شهری رهایی پیدا کنند. پناه بردن به یک ويلای مدرن در دل طبیعت، ایده‌آل‌ترین گزینه ممکن است. 

 
در کشور ما با وجود تمامی تغییرات اقلیمی سالهای اخیر هنوز هم مکان های بکر و حیرت انگیزی وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود جلب میکند. طبیعت بکر و شرایط آب و هوایی به ویژه در شمال کشور، برای ساخت و طراحی ویلا به سبک های مدرن و کلاسیک بسیار وسوسه برانگیز است.

طراحی داخلی؛ مهمترین نقطه در معماری ويلاهای مدرن
هرچند که برای ساخت ویلا با هر سبک و قالبی، پلان های خارجی و داخلی هردو حائز اهمیت هستند، ولی در ویلاهای مدرن به دلیل اینکه طرح و نقشه مورد نظر وسیع و باز است، طراحان فضای داخلی را به نحوی طراحی میکنند که تمام نقاط ویلا در عین زیبایی، بیشترین بهره وری و کاربرد را داشته باشند. در ویلاهای مدرن فضای داخلی و نمای خارجی در نهایت سادگی و به دور از هر گونه شلوغی طراحی و پیاده میشوند تا در نهایت اثری خلق شود که با گذر زمان به تکرار نمی‌افتد و تا ابد جذاب باقی میماند.


تکه هایی مجزا در قالب یک کل منسجم!
هنر معمار با توجه به پلان بازی که در اختیار دارد، آن جایی نمایان میشود که بتواند فضاهای عمومی ویلا را از بخش‌های شخصی و خصوصی آن به طور هنرمندانه ای جدا کند. تمام بخش های ویلای در عین انسجام از یکدیگر مجزا هستند تا صاحب آن بدون دغدغه دسترسی به فضاهای شخصی خود، مهمانی‌های رویایی و مجللی را برپا کند!

سقف های بلند ویلاهای مدرن نیز، شکوه وصف ناپذیری به آن می بخشد. شکوهی که انگار کاملا فطری و غریزی است. به این معنی که طراحان با استفاده از رنگ های جیغ و طرحهای شلوغ عمارت را باشکوه نکرده اند بلکه بدون استفاده از تزیینات و تجملات، این خود عمارت است که بدون هیچ گونه ضمیمه و اجزای اضافه شکوهمند تلقی می‌شود.

قالب خاص: سبک و سیاق مشخص
یکی از اصولی که تمام معماران و کارشناسان حوزه طراحی نما و دکوراسیون داخلی رعايت میکنند، انتخاب قالب(Format)طراحیست. در مورد ویلاهای مدرن همانطور که اشاره کردیم، همه چیز باید به دور از شلوغی و آشفتگی باشد. این نکته را باید حتماً در انتخاب وسایل و تجهیزات و مبلمان نیز رعایت کنیم. پیروی از این اصل سبب میشود تا میان تک تک اجزا ویلا و فضاهای داخلی هارمونی برقرار شود. در انتخاب قالب طراحی ویلاهای مدرن باید به چیزهایی از قبیل شرایط جغرافیایی توجه کنیم. وقتی همه چیز متعادل طراحی و خلق شده باشد، معمار و حتی صاحب ویلا میتواند به راحتی در آینده دور یا نزدیک تغییراتی در طرح ویلا به وجود بیاورد و حتی فضاهای مختلف آن را گسترش دهد. در این قالب ساده و مشخص، هیچ قسمت معماگونه ای وجود ندارد و تمام بخش ها به روشنی دیده و درک میشوند. به همین خاطر  است که چنین الگویی به ذهن مخاطب آرامش میدهد.
 

نورپردازی و رنگ؛ خامه های روی کیک
زمانی که به طبیعت پناه می‌بریم، قطعا یکی از دلخوشی ها و سرگرمی های ما بهره بردن از نور خورشید است. به همین خاطر است که پنجره‌ ویلاهای مدرن غالباً ابعاد بزرگتری دارند و دور تا دور ویلا را پوشش میدهند.البته در مواردی که به حریم خصوصی افراد خدشه وارد شود، باید ابعاد برخی از پنجره ها را تغيير دهیم.روشنایی ویلا در شب نیز باید به گونه‌ای باشد که علاوه بر زیبایی،آرامش بخش باشد و بیش از حد جلب توجه نکند.ضمن اینکه پایبندی به اصل صرفه جویی در مصرف انرژی، اجتناب ناپذیر است.با یک جستجوی ساده در خواهید یافت که بسیاری از مطرح ترین طرحان و معماران دنیا، با استفاده از تکنولوژی های مختلف توانسته‌اند، انرژی مورد نیاز پروژه های خود را از نور خورشید تامین کنند.

نور ویلا چه در هنگام شب و چه در طول روز با رنگ های به کار گرفته شده در فضای ویلا تناسبی را ایجاد میکنند که به هیچ وجه چشم مخاطب را آزار نمی‌دهد. به همین خاطر است که در بیشتر موارد در طراحی ویلاهای مدرن از رنگ‌های خنثی استفاده می‌شود.

ویلاهای مدرن و سازگاری با طبیعت
الگوهای طراحی این قبیل ویلاها باید برگرفته از طبیعت باشد. بدون پیچیدگی، یکپارچه و منسجم، جذاب و ساده. علاوه بر این یک معمار حرفه‌ای با دقت در تمامی جزئیات تلاش میکند تا از متریالی استفاده کند که بیشترین سازگاری را با محیط زیست دارند و بدین ترتیب اثری خلق میشود که کمترین آسیب را به طبیعت وارد میکند. با اینکه استفاده از پلان‌هایی به شکل مربع یا مستطیل حق انتخاب‌های زیادی را برای چیدمان وسایل داخل ویلا ایجاد میکند اما توازن و تناسب زمانی میان تمام اجزای ویلا برقرار میشود که از یک قالب ساده و مشخص استفاده کنیم. به عنوان مثال اگر در انتخاب وسایل و مبلمان اصل سادگی را رعایت نکنیم و یا اینکه نسبت به جزییات بی اهمیت باشیم، با فضایی مواجه خواهیم شد که تکلیفش با خودش مشخص نیست و هر چیزی ساز خود را میزند؛ درست مانند یک ارکستر بدون رهبر! برای سفارش طراحی ویلای مدرن و مطابق اصول معماری می توانید با تیم طراحی و معماری استودیو قاف تماس بگیرید.
برچسب ها: رپورتاژ
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *