جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۵
۱۵
به بهانه یادآوری روزهای تیر ۱۳۷۸؛

انحرافی که دوم‌خرداد در جنبش‌دانشجویی ایجاد‌کرد

پنجشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 369624
با روی کارآمدن دولت اصلاحات و حوادث زنجیره وار پس از آن، نهایتاً در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ جنبش دانشجویی دچار نوعی شیفت پارادایم (تغییر یا انتقال ساختاری-بنیادی) گشته و در نتیجه گفتمان غرب خواهی، حمایت از امپریالیسم و لیبرالیسم غرب تا حد سرسپردگی بر آستان دول غربی جای گفتمان عدالتخواهی، اسلام خواهی و مبارزه با امپریالیسم را در نزد بخش اعظم جنبش دانشجویی گرفت.
انحرافی که دوم‌خرداد در جنبش‌دانشجویی ایجاد‌کرد
سرویس سیاسی جهان نيوز- محسن سلگی: جنبش دانشجویی در اقصی نقاط گیتی، جنبشی آرمانخواهانه، ضد استکبار و ضد امپریالیسم است. در ایران نیز جنبش دانشجویی همواره از روند مزبور پیروی کرده و از این رو هماره در صف اول ضدیت با امپریالیسم و استکبار جهانی بوده است.

جنبش می ۱۹۶۸ فرانسه، مصداق بارز مبارزه جنبش دانشجویی در غرب با امپریالیسم و حتی سرمایه داری بوده است. در ایران نیز وقایعی همچون قیام ۱۶ آذر ۱۳۳۲ که در اعتراض به سفر نیکسون انجام شده بود و نیز سایر رخ دادهای منجر به پیروزی انقلاب اسلامی همه و همه دال بر رویکرد غرب ستیزانه و ضد امپریالیسم است که نوک پیکان حمله خویش را دمادم به سمت امریکا نشانه رفته است.

با پیروزی انقلاب اسلامی نیز دانشجویان چه در جریان تسخیر لانه جاسوسی آرمریکا و چه پس از آن در جریان جنگ تحمیلی و دوران سازندگی، وفارداری به آرمان های جهانی جنبش دانشجویی را حفظ نموده و حتی تعالی دادند. این رویه- خصوصاً در دوران اول سازندگی- همچنان پابرجا بود -البته نه به شدت دوران شروع انقلاب و دفاع مقدس- تا آن که با روی کارآمدن دولت اصلاحات و حوادث زنجیره وار پس از آن، نهایتاً در ۱۸ تیر ۱۳۷۸ جنبش دانشجویی دچار نوعی شیفت پارادایم (تغییر یا انتقال ساختاری-بنیادی) گشته و در نتیجه گفتمان غرب خواهی، حمایت از امپریالیسم و لیبرالیسم غرب تا حد سرسپردگی بر آستان دول غربی جای گفتمان عدالتخواهی، اسلام خواهی و مبارزه با امپریالیسم را در نزد بخش اعظم جنبش دانشجویی گرفت.

حمایت های آشکار و پنهان سران دانشگاهی و علمی جنبش در شق وابسته به اصلاحات از فمینیسم، لیبرالیسم، پلورالیسم و حتی همجنس بازی همگی شواهد روشنی بر این مدعاست؛ مدعایی که می گوید اصلاحات سبب تحریف و نیز شیفت پارادیم موقتی در جنبش دانشجویی و نیز تحریف و تضعیف اصالت مندی آن حتی در قیاس با جنبش دانشجویی در کشورهای پیشرفته غربی گشت. این تحریف و تضعیف، تخریب روحیه دانشجو و سردرگمی او را در پی داشت، به گونه ای که دانشجویان بسیاری در اثر متشنج دیدن سیاست در جنبش دانشجویی، نه تنها از جنبش دانشجویی، که از سیاست نیز ناخودآگاه یا خودآگاه دلزده شدند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


العجب
مگر بر خات...
United States
مگر خاتمی چی؟؟؟
خخخخخخخخخخخ
درست صحبت کن
iiu
نوشتید انحراف
یاد تهمت هایی که به
دکتر احمدی نژاد و مهندس مشایی
...افتادم!
....
مجید مجد
United States
خدا ازشون نگذره
خداوند از شما هم نگذره
اصغری
از کی؟
انحراف تا کجا؟؟؟
اصغری
تا سر خیابون
مجید مجد
United States
تا آمریکا و لس آنجلس و کانادا و تورنتو
اصغری
تا سر کوچه
Iran, Islamic Republic of
این حرفا که گفتی یعنی چه
Iran, Islamic Republic of
متاسفم که جنبش دانشجویی ما حتی باندازه کشورهای غربی آرمانخواه نبوده در دوران اصلاحات. البته به نظر میرسه که بدنه دانشجویی به مراتب وضعیت بهتری داره الان تا دوران دوم خرداد
دشمنان خدا و دین خدا و ارزشها همواره هدفشان نابودی ارزشهاست و باید با عنوان محارب از آنان یاد کرد.