شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۱
۵

تحرکات مشکوک عربستان علیه ایران

چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۶
کد مطلب: 408052
یک وبگاه تحلیلی آمریکایی نوشت: سعودی‌ها خواهان لطمه زدن رابطه ایران با کشورها و گروه‌های سنی جهان اسلام هستند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، وبگاه آمریکایی «کانتر پانچ» طی گزارشی تحلیلی تحت عنوان «عربستان در پی آشتی با اخوان المسلمین» نوشت: عربستان سعودی برای جلوگیری از گسترش روابط بین ایران و سنی‌های منطقه و نیز در اقدامی جهت ضربه زدن به موقعیت ایران در خاورمیانه در پی تحرکاتی است.

بر اساس این گزارش، به دنبال درگذشت «ملک عبدالله» پادشاه عربستان سعودی سئوال‌هایی در زمینه تغییر سیاست خارجی ریاض در قبال ایران، کاهش تولید نفت، باز کردن باب گفت‌وگوها با «بشار اسد» رییس جمهور سوریه در میان آمده است.

در این بین سران ریاض در پی آشتی با اخوان المسلمین مصر برآمده‌اند هرچند که دشمنی بین خاندان آل سعود و اخوان المسلمین شدید است.

* رقابت با ایران، هدف اول سیاست خارجی ریاض

در ادامه این گزارش آمده است: کشمش‌های قومی در دنیای اسلام به بالاترین حد خود رسیده و در این میان عربستان سعودی در پی تضعیف جایگاه ایران در منطقه است. البته با وجود تنش در روابط بین سنی‌ها و شیعیان منطقه، ایران و اخوان المسلمین مواضع مشترکی در قبال عربستان سعودی دارند. ایران به خاطر مواردی درباره جغرافیای، سیاسی و اخوان المسلمین بابت سلطه پادشاهی خاندان آل سعود با ریاض در تضاد هستند. در این میان ایران تا قبل از فعل و انفعالات اخیر مصر از حامیان این گروه بوده و همچنین حامی اخوان المسلمین تونس، غزه و جاهای دیگر نیز می‌باشد.

کانترپانچ در توجیه اقدام آل سعود در آشتی با اخوان المسلمین نوشت: سعودی‌ها خواهان پایان دادن رابطه ایران با کشورها و گروه‌های سنی جهان اسلام هستند. هرچند که خصومت اخوان المسلمین با ریاض نیز به طور نسبی شدید می‌باشد.

به نوشته این وبگاه آمریکایی، عربستان سعودی برای تحکیم موقعیت خود در منطقه کسب حمایت سرمایه گذاری مستقیمی را بر مدارس اسلامی ویژه سلفی‌ها در چند کشور برپا داشته است. مدارسی که در پی ایده‌آل‌ها و امیال وهابی‌ها فعالیت می‌کنند.

در انتهای این گزارش با اشاره به مصائب و مخالفت‌های درونی برخی مقام‌های حکومتی و مذهبی خاندان آل سعود در مسیر بهبود رابطه با اخوان مسلمین مصر آمده است: نفوذ سعودی‌ها در منطقه در دیدگاه بسیاری از کشورها نگران کننده است و همکاری ریاض با اخوان المسلمین موجب افزایش نگرانی‌ها و ترغیب رقبای عربستان سعودی در مانع تراشی در این مسیر خواهد شد که در این میان باید از قطر نام برد. همچنین آشتی بین ریاض و اخوان المسلمین مصر ممکن است موجب بازنگری در سیاست‌های اسرائیل در قبال ایران، به عنوان «اصلی ترین رقیب ریاض در خاورمیانه» منتهی شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرجانی
United States
ال سعود اندازه ی رقابت با ایران نیستن اونها جز پول نفت هیچی ندارن.
هرگز موفق نمیشوند از یک جهت دست در دست صهیونیستها و خوش گذرانی در ویلای صهیونیستی از یک طرف دوستی با دوستان مقاومت!!
Iran, Islamic Republic of
اَللّٰهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ،ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً ، وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِيٰادٍ وَابْنَ مَرْجٰانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْيانَ وَآلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ
Iran, Islamic Republic of
اَللّٰهُمَّ خُصَّ اَنْتَ اَوَّلَ ظالِمٍ بِاللَّعْنِ مِنّى وَابْدَاءْ بِهِ اَوَّلاً ،ثُمَّ الثّانِىَ وَالثّالِثَ وَالرّابِعَ اَللّهُمَّ الْعَنْ يَزيدَ خامِساً ، وَالْعَنْ عُبَيْدَ اللهِ بْنَ زِيٰادٍ وَابْنَ مَرْجٰانَةَ وَعُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَشِمْراً وَآلَ اَبى سُفْيانَ وَآلَ زِيادٍ وَآلَ مَرْوانَ اِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ
محمدی
Romania
احسن کم الله