جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱

تکذیب مذاکرات با آمریکا توسط طالبان

جمعه ۱ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۰:۱۵
کد مطلب: 408376
«ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان افغانستان، با صدور بیانیه‌ای رسمی، گزارش‌های منتشر شده مبنی بر آغاز مذاکرات صلح میان این گروه و مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، صبح امروز رویترز به نقل از منابع پاکستانی از آغاز مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و مقامات آمریکایی در قطر خبر داد.

در پی آن نیز رادیو آزادی خبری از تأیید اخبار منتشر شده مبنی بر آغاز مذاکرات صلح توسط «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی رسمی طالبان افغانستان را منتشر کرد.

در گزارش رادیو آزادی آمده بود که هیئت مذاکره‌کننده طالبان افغانستان را «طیب آغا» رهبری می‌کند.

این در حالی است که لحظاتی پیش مجاهد سخنگوی رسمی طالبان افغانستان در سایت رسمی این گروه شبه‌نظامی، اخبار منتشر شده در مورد آغاز مذاکرات صلح میان این گروه و مقامات آمریکایی را تکذیب کرد.

سخنگوی طالبان افزود: گزارش‌های منتشر شده حقیقت ندارد و در دفتر قطر برنامه‌ریزی برگزاری چنین مذاکراتی صورت نگرفته است.

مجاهد اظهار داشت:موضع گروه طالبان در قبال مذاکرات صلح تغییر نکرده زیرا نیروهای خارجی در افغانستان هنوز حضور دارند و در عملیات‌های نظامی در این کشور شرکت می‌کنند.

وی یکی دیگر از عوامل بازدارنده مذاکرات صلح میان طالبان افغانستان و آمریکا را پیمان امنیتی خواند و گفت: دولت کابل با مشکلات زیادی از جمله فساد روبرو است.

این درحالی است که صبح امروز یک مقام ارشد ارتش پاکستان به نقل از راحیل شریف رئیس ستاد ارتش این کشور در نشست روز گذشته با رئیس‌جمهور افغانستان از ابراز تمایل گروه طالبان برای آغاز مذاکرات صلح خبر داد.

نکته قابل توجه این بود که تاکنون هیچ مقام آمریکایی و قطری در خصوص آغاز مذاکرات صلح افغانستان میان طالبان افغانستان و مقامات واشنگتن اظهار نظر نکرده است.

تکذیب آغاز مذاکرات توسط گروه طالبان افغانستان نشان می‌دهد که این گروه هنوز هم بر پنج شرط خود برای مذاکره اصرار دارند و بر مهمترین شرط خود که خروج همه نیروهای خارجی که تحت هر عنوانی در افغانستان حضور دارند،‌ تأکید دارند.

گفته می‌شود که رسانه‌های پاکستانی با انتشار این اخبار به دنبال اهمیت بخشیدن به سفر رئیس ستاد ارتش و رئیس سازمان اطلاعاتی پاکستان به کابل بودند اما به نظر می‌رسد حضور نیروهای خارجی در افغانستان مهمترین سد بر سر راه مذاکرات صلح میان دولت کابل و گروه طالبان افغانستان است و تا زمانی که نیروهای خارجی در افغانستان حضور داشته باشند، این مذاکرات از سر گرفته نخواهد شد.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *