سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 7 May 2024
 
۰

پنتاگون، طالبان را به سوريه كيش مي دهد

يکشنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۰۶:۳۰
کد مطلب: 243642
روزنامه تايمز فاش كرد مزدوران عرب طالبان در حال خروج از مناطق قبيله نشين پاكستان براي پيوستن به عناصر مسلح در سوريه هستند.
به گزارش جهان به نقل از العالم، اين روزنامه انگليسي تاكيد كرد: افزايش حملات هواپيماهاي بدون خلبان و كاهش حمايتها، شرايط نامناسبي را براي مزدوران عرب طالبان در مناطق قبيله نشين پاكستان به وجود آورده است.
اين روزنامه افزود: حدود 250 تن از مزدوران كه اكثر آنها از كشورهاي عربي هستند در ماه هاي اخير پاكستان را ترك كرده اند و برخي از آنها به خانواده هايشان وعده بازگشت داده اند؛ برخي نيز سلاح و دارايي هاي خود را فروخته اند.
براساس اين گزارش، خروج مزدوران عرب طالبان از پاكستان براي عزيمت به سوريه، در گذشته نيز به سوي ليبي و مصر تكرار شده بود؛ اين در حالي است كه فرماندهان طالبان تاكيد كرده اند كه اين موضوع تاثير زيادي بر عمليات اين گروه در پاكستان نمي گذارد.
در همين حال امين حطيط كارشناس نظامي و راهبردي انساني با بيان اينكه «ارتش آزاد سوريه دروغي بيش نيست»، گفت: اين عنوان پوششي براي فعاليت تروريست هاي القاعده است و هيچ ارتباطي با مردم يا ارتش سوريه ندارد.
حطيط خاطر نشان كرد: القاعده ضد آمريكا عمل نمي كند؛ و آمريكا تا اين لحظه از روند جنگ سوريه رضايت دارد به همين دليل مانع از گفت وگو در اين كشور مي شود اما هنگامي كه احساس كند اوضاع از كنترلش خارج شده، براي كنترل بحران به مذاكره تن مي دهد.
حطيط تاكيد كرد: آمريكا نمي خواهد بحران سوريه حل شود، بلكه به دنبال آن است كه ارتش سوريه را كه آخرين ارتش عربي ضد رژيم صهيونيستي است نابود كند؛ چرا كه ديگر ارتش هاي عربي را قبلا نابود كرده است.
از سوي ديگر روزنامه فلسطيني المنار از نشست محرمانه مقامات اطلاعاتي آمريكا، تركيه و عربستان در آنكارا خبر داد و نوشت: محور اصلي اين مذاكره، چگونگي اعزام عناصر تكفيري و اعضاي القاعده از كشورهاي ليبي و پاكستان و يمن به سوريه بوده است. در اين نشست بندربن سلطان، رئيس استخبارات سعودي و معاون سازمان سيا حضور داشته و تماس هايي نيز با دوحه و پاريس در حين برگزاري مذاكره گرفته شده است.
روزنامه مذكور از قول منابع مطلع نوشت: شركت كنندگان در اين نشست بر افزايش تجهيز مخالفان نظام سوريه به سلاح و همچنين افزايش پايگاه هاي جاسوسي در مرزهاي تركيه تاكيد كرده اند تا مخالفان كه مجبور مي شوند به دليل ناامني و اقدامات تروريستي كشور را ترك كنند در اين پايگاه ها ساكن و به ارتش آزاد سوريه ملحق شوند.
«بندر بن سلطان» با ارائه طرحي در اين نشست خواسته است تا در عراق نيز عمليات تروريستي افزايش يابد تا از راهبرد اين اقدامات تروريستي به دولت عراق فشار وارد شود تا عليه دولت سوريه موضع گيري كند.
در اين نشست «بندربن سلطان» تصريح كرد دولت سعودي از مقاومت دولت سوريه و موفقيت ارتش اين كشور در پاك سازي شهرهاي اين كشور از تروريست ها نگران است.
يادآور مي شود اندرس فوگ راسموسن دبيركل ناتو اخيرا در اظهاراتي تاكيد كرد: سوريه شبيه ليبي نيست و من مخالف چنين تشبيهي هستم. سوريه نياز به راه حل سياسي دارد. ناتو در ماجراي ليبي حمايت كشورهاي منطقه و شوراي امنيت را با خود داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *