چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

تردید آمریکا نسبت به آغاز مذاکرات با طالبان

يکشنبه ۲ تير ۱۳۹۲ ساعت ۰۳:۳۳
کد مطلب: 294361
وزیر خارجه آمریکا با اعلام بی‌اطلاعی از تصمیم طالبان برای آغاز مذاکرات، گفت واشنگتن منتظر تصمیم‌گیری طالبان در این مورد است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز شنبه نسبت به آغاز مذاکرات با گروه طالبان ابراز تردید کرد.

راه‌اندازی دفتر طالبان در قطر موضوعی است که بر مذاکرات سایه افکنده و تاکنون از آغاز این گفت‌وگوها جلوگیری کرده است.

وی که در قطر و در حاشیه نشست موسوم به «دوستان سوریه» صحبت می‌کرد، به خبرنگاران حاضر در دوحه گفت: باید ببینیم که آیا امکان بازگشت به مسیر اصلی وجود دارد یا خیر.

با این حال وی اذعان کرد که نمی‌داند آیا این امکان وجود دارد یا خیر. وی آغاز مذاکرات را به پاسخ طالبان مشروط کرد و گفت: منتظریم ببینیم که طالبان پاسخی می‌دهد یا نه.

وی سپس گفت که اگر طالبان در آینده نزدیک تصمیمی برای «پیش رفتن» نگیرد، ممکن است دفتر این گروه در دوحه تعطیل شود.

روز 18 ژوئن بود که  دولت آمریکا از تصمیم خود برای آغاز مذاکرات مستقیم با گروه طالبان در دوحه خبر داد. آمریکا و طالبان در سال 2011 مذاکرات مخفیانه‌ای را در دوحه داشته‌اند، اما مذاکرات اخیر در صورت آغاز اولین دور از مذاکرات رسمی و علنی دو طرف به شمار می‌روند. آمریکا در حالی در تلاش است تا مذاکرات با طالبان را آغاز کند که نیروهای ائتلاف ناتو باید سال 2014 افغانستان را ترک کنند.

دولت افغانستان هم اعلام کرده است که در صورت آغاز مذاکرات، این کشور هم نماینده‌ای را برای مذاکره به دوحه می‌فرستد. با این حال جدال بر سر وضعیت دفتر گروه طالبان در دوحه، که به عقیده دولت افغانستان تلاشی است برای مشروعیت بخشیدن به این گروه، موجب بروز مشکل در روند آغاز مذاکرات شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *