جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۱۰
۷
"جهان نیوز" بررسی می‌کند:

کلاف سردرگم پرسپولیس و اسپانسرهایش/ مشکل کار کجاست؟! هیئت مدیره یا وزارت ورزش؟

چرا هیچ اسپانسری به حمایت از پرسپولیس تن نمی‌دهد؟!
چهارشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۲
کد مطلب: 442287
نکته مهم این که باشگاه پرسپولیس هنوز مدیر عامل ندارد ! و طاهری دوست قدیمی وزیر ورزش به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس است !؟
کلاف سردرگم پرسپولیس و اسپانسرهایش/ مشکل کار کجاست؟! هیئت مدیره یا وزارت ورزش؟
گروه ورزش جهان نيوز-مسعود پاشنا: این روزها بحران مالی در تیم فوتبال پرسپولیس حرف اول را می زند تا جایی که بازیکنان به اعتصاب خود ادامه داده و حتی فریاد برانکو را هم در پی داشت.

مشکلات به حدی است که بازی دوستانه این تیم مقابل تیم نیروی زمینی لغو شد! و برانکوی خونسرد هم ناخواسته در حال تسلیم شدن برابر اتفاقاتی است که هرگز تصورش را هم در بدو ورود به پرسپولیس نداشت. کارشناسان و هواداران این تیم پرطرفدار به درستی وزارت ورزش را مسئول اصلی مشکلات تیم پرسپولیس می دانند.

در حالی که اسپانسرهای زیادی درخواست همکاری با باشگاه پرسپولیس را دارند ولی حامیان مالی توسط هیأت‌مدیره وتو می شوند!؟ هیأت‌مدیره‌ای که از سوی وزارت ورزش به این باشگاه تحمیل شد .

نکته مهمتر این که باشگاه پرسپولیس هنوز مدیر عامل ندارد ! و طاهری دوست قدیمی وزیر ورزش به عنوان سرپرست باشگاه پرسپولیس است !؟

موضوع دیگری که موجب تردید اسپانسرها برای همکاری با پرسپولیس می شود، تجربه تلخی است که برای حامیان مالی در سال‌های گذشته رقم خورد. در چند سال پیش، تقریباً هر شرکتی که با پرسپولیس همکاری خود را آغاز کرد، دچار مشکل شد. مهم‌ترین مشکل نیز همین قضیه لغو یک‌طرفه قراردادها بود که از زمان مدیریتی محمد رویانیان در پرسپولیس آغاز شد و در زمان سیاسی به اوج رسید.

حامیان مالی مانند بانک شهر، شهرداری تهران، یک شرکت تولید محصولات بهداشتی، شرکت اس‌ای‌اس، شرکت بهنام پیشروی کیش، یک شرکت تعویض خودرو کهنه با اتومبیل‌های لوکس، یک شرکت تبلیغاتی، یک شرکت مخابراتی و یک شرکت اتومبیل‌سازی، در چند سال پیش مجبور شدند بابت فسخ یک‌طرفه قراردادشان از پرسپولیس به نهادهای قضایی شکایت کنند. برخی از آنها حتی توانستند برای مدیران پرسپولیس مانند سیاسی، حکم بازداشت بگیرند .

هر چند شنیده می شود شاید مشکل شرکت بهنام پیشروی کیش اسپانسر فصل پیش این تیم که با یکی از مدیران وزارت ورزش ارتباط نزدیکی دارد و قضیه سه میلیارد تومانی که مشخص نشد به کجا رفت! شاید در این ارتباط بی تاثیر نباشد...

روشن نبودن وضعیت هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس از یک سو، اداره باشگاه با حضور یک سرپرست از سوی دیگر، موجب سردرگمی هر اسپانسری می شود.

جالب این که جعفر کاشانی، رئیس هیأت‌مدیره باشگاه پرسپولیس اعتقاد دارد او با مسئولیت‌های کامل مدیرعامل مشغول کار است! اما محمود خوردبین سرپرست تیم در مصاحبه‌ای اعلام کرد کاشانی نمی‌تواند به عنوان مدیرعامل، اسناد مهم را امضا کند. همین بلاتکلیفی‌ها باعث شده همه با ترس از پرسپولیس و حمایت مالی از این باشگاه صحبت کنند. هر روز گفته می‌شود فردی از هیأت‌مدیره رفتنی است و ‌فرد دیگری مدیرعامل می‌شود.

اسپانسرهای پرسپولیس در ۲۰ سال اخیر به این شرح بودند:

۱۳۷۶ : شکاری شرکت ملی فولاد ایران
۱۳۷۷-۷۸ : نهنگی آیوا
۱۳۷۸-۷۹
۱۳۷۹-۸۰ : جورابان
۱۳۸۰-۸۱ : ان‌ای‌سی تیدی
۱۳۸۱-۸۲ : شرکت سامسونگ
۱۳۸۲-۸۳ : شرکت جورابان دایی تلویزیون پارس
۱۳۸۳-۸۴ : نهنگی پرس پاور جگوار
۱۳۸۴-۸۵ : بمبا هتل داریوش شهر آفتاب جیوردانو
۱۳۸۵-۸۶ : حصاری ایرتویا ایکات ایرانسل
۱۳۸۶-۸۷ : اول‌اشپورت تعاونی اعتباری شهر شهروند
۱۳۸۷-۸۸ : ماری براون
۱۳۸۸-۸۹ :حصاری اول‌اشپورت بهگل شهرداری تهران
۱۳۸۹-۹۰ :اول‌اشپورت بانک شهر
۱۳۹۰-۹۱ :بانک شهر اوپل

سپس شرکت خودروسازی اپل، تامین خودروی صدرا و هواپیمایی آسمان حامیان مالی باشگاه شدند.

در دو سال پیش حامیان مالی مانند بانک شهر، شهرداری تهران، یک شرکت تولید محصولات بهداشتی، شرکت اس‌ای‌اس، شرکت بهنام پیشروی کیش، یک شرکت تعویض خودرو کهنه با اتومبیل‌های لوکس، یک شرکت تبلیغاتی، یک شرکت مخابراتی و یک شرکت اتومبیل‌سازی، در چند سال پیش مجبور شدند بابت فسخ یک‌طرفه قراردادشان از پرسپولیس به نهادهای قضایی شکایت کنند. برخی از آنها حتی توانستند برای مدیران پرسپولیس مانند سیاسی، حکم بازداشت بگیرند .

جالب این که باشگاه پرسپولیس نخستین باشگاه فوتبال ایرانی است که پای حامیان مالی را به فوتبال ایران باز کرد! اولین بار در اواخر دهه ۶۰ کارخانه‌های الکترونیکی خارجی مانند گلدستار، ال‌جی و تویوتا قراردادهای کوتاه‌مدتی با پرسپولیس بستند. مبلیران نیز به عنوان یکی از نخستین حامیان ایرانی پرسپولیس، در میانه دهه ۷۰ تنها برای دو بازی ۵ میلیون تومان به پرسپولیس پرداخت. در دهه ۸۰، پیراهن پرسپولیس حامیان متعددی به خود دید که بیشترشان مدت کوتاهی حامی باشگاه بودند.

به هر روی موجب تاسف است که پرطرفدارترین باشگاه کشورمان توسط کسانی اداره می شود که در حد این تیم نیستند و مشخص نیست وقتی آقایان نمی توانند این چنین مسئولیتی داشته باشند چرا به میدان می آیند؟ از یک سو کاسه گدایی به سوی هواداران دراز می کنند و دنبال مسکن می گردند. مديراني كه با جيب خالي و پز عالي سر دادند و با قراردادهاي خارج از توان مالي باشگاه، تنها زمينه دردسر را براي طرفداران فراهم كردند .

امیدواریم وزارت ورزش که این باشگاه را به این رسانده پاسخی قانع کننده برای این ابهامات پرشمار داشته باشد .
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مراد
کاش هواداران پرسپولیس بجای وزارت ورزش مدیریت این تیم را بر عهده داشتند
خلیلی
چرا وزارت ورزش مدیران استقلال را تغییر نمی دهد ولی پشت سرهم برای پرسپولیس مدیر می آورد ؟
Iran, Islamic Republic of
چون تو تاریخ پرسپولیس فردی وجود نداره که جرات کار داشته باشه, مثلا دادکان پیشنهادو رد کرد اما استقلالیا اینجوری نیستن
قرمز بی پناه
پرسپولیس گوشت قربانی وزارت ورزش شد
masoomi
با سلام
ان شا الله که حل بشه
با تشکر
....
United States
با اين مدير ... مي خواهيد اسپانسر هم جذب كنه؟
علی زاده
هواداران خیالشان راحت باشد وزارت ورزش هرگز به فکر ورزش و این باشگاه نیست چون واقعا" از خصوصی شدنش میترسد . بابا وزارت از اختلاصهای آقازاده ها بترس نه از مردم