شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۴
۲

گل به خودی فرهنگی با پخش فیلم "استراحت مطلق"

چهارشنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۳
کد مطلب: 444713
یادمان باشد که قبح‎شکنی مراتبی دارد و به یکباره اتفاق نمی‌افتد بلکه لایه لایه و با گذر از مراحل مختلف گریبان جامعه را می‎گیرد و تسامح و تساهل در احکام شرعی هم همین روند را طی و اباحه‌گری خودنمایی می‎کند.
گل به خودی فرهنگی با پخش فیلم "استراحت مطلق"
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدایی که هنرمند است
 
سلام علیکم
 
قصد این بود که درباره فیلم سینمایی (استراحت مطلق) که به تازگی به شبکه نمایش خانگی راه یافته، نقدی نوشته شود اما پس از تماشای این فیلم، بهتر دیدم که نقد را به چند نکته به شرح زیر محدود نمایم تا به فضل الهی شاید مؤثر واقع شود. این فیلم روایت سفر زنی مطلقه (با بازی ترانه علیدوستی) از دامغان به تهران است که با مخالفت همسر سابقش (با بازی بابک حمیدیان) روبرو می‎شود و در انتها هم در جریان یک تصادف در تهران از دنیا می‎رود.
 
1 -  این فیلم و مانند آن را باید مصداق (گل به خودی فرهنگی) دانست. در این دنیای وانفسا که دشمن از هر سو در پی آسیب‎رسانی فرهنگی به ما است وقتی چنین فیلم‎هایی ساخته و پخش می‎شود جز (گل به خودی فرهنگی) چه نامی می‎توان روی آن گذاشت؟ در این فیلم و چند فیلم دیگر که وجه مشترک آنها حضور (رضا عطاران) هم هست، سکانس‌های پر از الفاظ ناشایست یا دوپهلو که گاهی شوخی‎های زشت را به ذهن بیننده منتقل می‌کند وجود دارد که معلوم نیست آیا با نبودن این سکانس‌ها یا جملات امکان ساخت فیلمی آموزنده نیست؟
 
2 -  کارگردان فیلم درباره برخی تصاویر یا سکانس‎ها گفته بود که اینگونه تصاویر مانند (لخت بودن بازیگران که در فیلم فوتبال بازی می‎کنند یا لخت شدن عطاران در حمام مقابل همسرش (که در فضای واقعی نیز همسر وی است) به واقعی بودن فضای فیلم کمک می‌کند و از روی عمد جانمایی شده است. سؤال اول این است که نمایش بدن برهنه بازیگران در فیلم با کدام مجوز شرعی انجام شده است؟ سوال دوم این است که نمایش لخت شدن عطاران در حمام چه ارتباطی به داستان فیلم دارد؟ اگر وی مقابل همسر واقعی‌اش برهنه می‌شود چه دلیلی دارد که هزاران زن بیننده فیلم هم در این صحنه شریک شوند؟ اگر این منطق درست باشد باید تصاویر خصوصی‎تر هم نشان داده می‎شد تا فیلم به فضای واقعی نزدیک‎تر باشد!!!
 
3 -  در این فیلم حداقل سه بازیگر مشهور با بدن برهنه ظاهر گردیده‎اند. به عنوان نمونه یک فتوا از حضرت آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی) به این شرح و به نقل از سایت ایشان بازخوانی می‎گردد :
 
(نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم، خواه با قصد لذّت باشد یا بدون آن، حرام است. و همچنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم؛ ... نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولا آن را نمى‌پوشانند، مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست، اشکال ندارد.)
 
یادمان باشد که قبح‎شکنی مراتبی دارد و به یکباره اتفاق نمی‌افتد بلکه لایه لایه و با گذر از مراحل مختلف گریبان جامعه را می‎گیرد و تسامح و تساهل در احکام شرعی هم همین روند را طی و اباحه‌گری خودنمایی می‎کند.
 
4 -  در این فیلم (ترانه علیدوستی) به عنوان زنی مطلقه به تهران می‎آید و با عطاران در خرید و فروش ماهواره شریک می‎شود و به این سبب در منزل عطاران و همسرش ساکن می‎شود و با عطاران به تنهایی بیرون می‎رود و غیره. در نقد این فیلم در سایت خبرآنلاین (9 اردیبهشت 94) یکی از منتقدین بنام اینگونه از کاهانی سؤال می‎کند:

(در فیلم شکاف، بابک نقش مربی شنا را دارد و نصف فیلم در استخر است. امسال خوشبختانه در جشنواره، این خط قرمزها خیلی جابجا شده بود. شکر خدا امسال فیلمی داشتیم که زن شوهردار رسماً دوست پسر دارد یا مصرف انواع مخدر با جزئیات در نماهای بسته نمایش داده‎ می‎شود و این خیلی اتفاق فرخنده و مبارکی است اما شامل حال رضا کاهانی نمی‎شود!)
 
وقتی ما خدا را به دلیل نمایش خیانت آشکار زن شوهردار شکر می‎کنیم و آن را اتفاق فرخنده و مبارکی می‎دانیم معلوم است که نمایش روابط زن و مرد نامحرم در فیلم (استراحت مطلق) عادی جلوه داده و از آن دفاع می‎شود همانطور که کارگردان فیلم همان جا گفته بود برای جزء به جزء فیلم دفاعیه دارم!
 
5 -  سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی) در فیلم پاکدامن است. این جمله را کارگردان فیلم می‎گوید اما در این فیلم واکنش همین زن به اصطلاح پاکدامن به لخت کردن عروسک داخل ماشین توسط عطاران (لبخند) است و قرار گذاشتن و سوار ماشین صاحب کارخانه (محل کار قبلی او) شدن آنهم شب هنگام لابد نشانه‎های پاکدامنی است!
 
6 -  نکات زیاد دیگری هم درباره این فیلم هست از جمله نوع شخصیت سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی)، کاری که انتخاب می‎کند تا پیشرفت کند (خرید و فروش گیرنده ماهواره)، نوع رابطه وی با عطاران و همسرش در فیلم، نوع رابطه عطاران با همسرش (که عصبی است) اما با سمیرا آرام است، نوع رابطه حبیب (با بازی بابک حمیدیان) با همسر مطلقه‎اش پس از طلاق و غیره که به دلیل رعایت اختصار از آنها می‎گذریم.
 
و اما نکته پایانی :
 
متأسفانه نگاهی به ظاهر متمدن در سینمای ایران نفوذ کرده که با شعار فراهم کردن فضای واقعی (رئال) هرآنچه نباید و نمی‎شد را به تصویر می‎کشند و البته دروازه‎بان فرهنگی کشورمان هم در حال تسامح و تساهل است و نتوانسته ریل‎گذاری مناسبی برای فیلم‌‎‎سازان داشته باشد. لازم است مسئولین فرهنگی و تصمیم‎سازان این حوزه نگاهی دوباره به این روند داشته و متوجه باشند که با نمایش این آثار (که شاید فکر کنیم در هجمه رسانه‎ای غرب گم می شود و تأثیر ندارد غافل از آنکه به جای خود به خصوص در لایه‎های میانی فرهنگی جامعه مؤثر است) چه بلایی بر سر فرهنگ این مملکت می‎آید.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


me
مملکت پر از غضنفره...
علی
Iran, Islamic Republic of
فیلم یک واقعیت جامعه است نمی توان واقعیت را لا پوشی کردکشما نبین