یادمان باشد که قبحشکنی مراتبی دارد و به یکباره اتفاق نمیافتد بلکه لایه لایه و با گذر از مراحل مختلف گریبان جامعه را میگیرد و تسامح و تساهل در احکام شرعی هم همین روند را طی و اباحهگری خودنمایی میکند.
گل به خودی فرهنگی با پخش فیلم "استراحت مطلق"
25 شهريور 1394 ساعت 7:23
یادمان باشد که قبحشکنی مراتبی دارد و به یکباره اتفاق نمیافتد بلکه لایه لایه و با گذر از مراحل مختلف گریبان جامعه را میگیرد و تسامح و تساهل در احکام شرعی هم همین روند را طی و اباحهگری خودنمایی میکند.
به گزارش جهان، دکتر محمد لطفی زاده در وبلاگ "منبر اینترنتی" نوشت:
به نام خدایی که هنرمند است
سلام علیکم
قصد این بود که درباره فیلم سینمایی (استراحت مطلق) که به تازگی به شبکه نمایش خانگی راه یافته، نقدی نوشته شود اما پس از تماشای این فیلم، بهتر دیدم که نقد را به چند نکته به شرح زیر محدود نمایم تا به فضل الهی شاید مؤثر واقع شود. این فیلم روایت سفر زنی مطلقه (با بازی ترانه علیدوستی) از دامغان به تهران است که با مخالفت همسر سابقش (با بازی بابک حمیدیان) روبرو میشود و در انتها هم در جریان یک تصادف در تهران از دنیا میرود.
1 - این فیلم و مانند آن را باید مصداق (گل به خودی فرهنگی) دانست. در این دنیای وانفسا که دشمن از هر سو در پی آسیبرسانی فرهنگی به ما است وقتی چنین فیلمهایی ساخته و پخش میشود جز (گل به خودی فرهنگی) چه نامی میتوان روی آن گذاشت؟ در این فیلم و چند فیلم دیگر که وجه مشترک آنها حضور (رضا عطاران) هم هست، سکانسهای پر از الفاظ ناشایست یا دوپهلو که گاهی شوخیهای زشت را به ذهن بیننده منتقل میکند وجود دارد که معلوم نیست آیا با نبودن این سکانسها یا جملات امکان ساخت فیلمی آموزنده نیست؟
2 - کارگردان فیلم درباره برخی تصاویر یا سکانسها گفته بود که اینگونه تصاویر مانند (لخت بودن بازیگران که در فیلم فوتبال بازی میکنند یا لخت شدن عطاران در حمام مقابل همسرش (که در فضای واقعی نیز همسر وی است) به واقعی بودن فضای فیلم کمک میکند و از روی عمد جانمایی شده است. سؤال اول این است که نمایش بدن برهنه بازیگران در فیلم با کدام مجوز شرعی انجام شده است؟ سوال دوم این است که نمایش لخت شدن عطاران در حمام چه ارتباطی به داستان فیلم دارد؟ اگر وی مقابل همسر واقعیاش برهنه میشود چه دلیلی دارد که هزاران زن بیننده فیلم هم در این صحنه شریک شوند؟ اگر این منطق درست باشد باید تصاویر خصوصیتر هم نشان داده میشد تا فیلم به فضای واقعی نزدیکتر باشد!!!
3 - در این فیلم حداقل سه بازیگر مشهور با بدن برهنه ظاهر گردیدهاند. به عنوان نمونه یک فتوا از حضرت آیت الله مکارم شیرازی (حفظه الله تعالی) به این شرح و به نقل از سایت ایشان بازخوانی میگردد :
(نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم، خواه با قصد لذّت باشد یا بدون آن، حرام است. و همچنین نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم؛ ... نگاه کردن به بدن مرد نامحرم به آن مقدار که معمولا آن را نمىپوشانند، مانند سر و صورت و گردن و مقدارى از پا و دست، اشکال ندارد.)
یادمان باشد که قبحشکنی مراتبی دارد و به یکباره اتفاق نمیافتد بلکه لایه لایه و با گذر از مراحل مختلف گریبان جامعه را میگیرد و تسامح و تساهل در احکام شرعی هم همین روند را طی و اباحهگری خودنمایی میکند.
4 - در این فیلم (ترانه علیدوستی) به عنوان زنی مطلقه به تهران میآید و با عطاران در خرید و فروش ماهواره شریک میشود و به این سبب در منزل عطاران و همسرش ساکن میشود و با عطاران به تنهایی بیرون میرود و غیره. در نقد این فیلم در سایت خبرآنلاین (9 اردیبهشت 94) یکی از منتقدین بنام اینگونه از کاهانی سؤال میکند:
(در فیلم شکاف، بابک نقش مربی شنا را دارد و نصف فیلم در استخر است. امسال خوشبختانه در جشنواره، این خط قرمزها خیلی جابجا شده بود. شکر خدا امسال فیلمی داشتیم که زن شوهردار رسماً دوست پسر دارد یا مصرف انواع مخدر با جزئیات در نماهای بسته نمایش داده میشود و این خیلی اتفاق فرخنده و مبارکی است اما شامل حال رضا کاهانی نمیشود!)
وقتی ما خدا را به دلیل نمایش خیانت آشکار زن شوهردار شکر میکنیم و آن را اتفاق فرخنده و مبارکی میدانیم معلوم است که نمایش روابط زن و مرد نامحرم در فیلم (استراحت مطلق) عادی جلوه داده و از آن دفاع میشود همانطور که کارگردان فیلم همان جا گفته بود برای جزء به جزء فیلم دفاعیه دارم!
5 - سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی) در فیلم پاکدامن است. این جمله را کارگردان فیلم میگوید اما در این فیلم واکنش همین زن به اصطلاح پاکدامن به لخت کردن عروسک داخل ماشین توسط عطاران (لبخند) است و قرار گذاشتن و سوار ماشین صاحب کارخانه (محل کار قبلی او) شدن آنهم شب هنگام لابد نشانههای پاکدامنی است!
6 - نکات زیاد دیگری هم درباره این فیلم هست از جمله نوع شخصیت سمیرا (با بازی ترانه علیدوستی)، کاری که انتخاب میکند تا پیشرفت کند (خرید و فروش گیرنده ماهواره)، نوع رابطه وی با عطاران و همسرش در فیلم، نوع رابطه عطاران با همسرش (که عصبی است) اما با سمیرا آرام است، نوع رابطه حبیب (با بازی بابک حمیدیان) با همسر مطلقهاش پس از طلاق و غیره که به دلیل رعایت اختصار از آنها میگذریم.
و اما نکته پایانی :
متأسفانه نگاهی به ظاهر متمدن در سینمای ایران نفوذ کرده که با شعار فراهم کردن فضای واقعی (رئال) هرآنچه نباید و نمیشد را به تصویر میکشند و البته دروازهبان فرهنگی کشورمان هم در حال تسامح و تساهل است و نتوانسته ریلگذاری مناسبی برای فیلمسازان داشته باشد. لازم است مسئولین فرهنگی و تصمیمسازان این حوزه نگاهی دوباره به این روند داشته و متوجه باشند که با نمایش این آثار (که شاید فکر کنیم در هجمه رسانهای غرب گم می شود و تأثیر ندارد غافل از آنکه به جای خود به خصوص در لایههای میانی فرهنگی جامعه مؤثر است) چه بلایی بر سر فرهنگ این مملکت میآید.
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
کد مطلب: 444713
آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/sound/444713/گل-خودی-فرهنگی-پخش-فیلم-استراحت-مطلق