يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۲
۴
دلایل ادامه فعالیت ناوگان پنجم دریایی آمریکا؛

چرا آمریکا از تصمیمش برای خروج نظامی از بحرین منصرف شد؟

شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب: 489663
وزیر دفاع سابق آمریکا در نامه ای به اوباما پیشنهاد کرده بود مقر ناوگان پنجم به نقطه مطمئن‌تری انتقال یابد. خبرهای بعدی بیان‌گر آن بود که باراک اوباما استدلال‌‌های هیگل را برای جابه‌جایی مقر ناوگان پنجم پذیرفته و دستور مکان‌یابی جدید را صادر کرده است.
چرا آمریکا از تصمیمش برای خروج نظامی از بحرین منصرف شد؟
گروه بین الملل جهان نيوز ـ ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا وظیفه حفظ و حراست از منافع امریکا در خلیج فارس، دریای عمان، خلیج عدن و بخشی از دریای سرخ را بر عهده دارد. بحرین یکی از قدیمی‌ترین کشورهای عربی است که همکاری‌های نظامی را با آمریکا آغاز کرد. بحرین و آمریکا در سال 1971 توافقنامه نظامی مشترکی را امضا کردند که براساس آن زمینی به مساحت 40 کیلومتر مربع در اختیار آمریکایی‌ها قرار گرفت. پایگاه دریایی آمریکا در بحرین شامل 40 ناو جنگی است که حدود 30 هزار نظامی در آن فعالیت می کنند. اسكله این ناوگان معمولا به طور همزمان، پذیرای 2 تا چهار ناوشكن است و حدود 10 ناوچه نیز در آن پهلو می‌گیرند. تعدادی شناور تندرو هم در آن حضور دارند.  

همچنین از سال ۱۹۹۳ نیز فرماندهی منطقه ای نیروی دریایی آمریکا در بحرین مستقر شد و در ژوئیه ۱۹۹۵ هم بحرین میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا شد.

واشنگتن براساس توافقنامه همکاری دفاعی با منامه از امکانات و تسهیلات بسیاری در فرودگاه ها و بنادر بحرین برخوردار شد. ارائه این تسهیلات به آمریکایی ها پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، به ویژه در فرودگاه المحرق، بندر سلمان، پایگاه هوایی شیخ عیسی و پایگاه نظامی الجفیر در نزدیکی منامه افزایش یافت. این ناوگان همچنین به طور مستقیم در حمایت از جنگ های دریایی در عراق و افغانستان ايفای نقش می كند.

اما در حالی که در ماه های گذشته گفته می شد نیروی دریایی آمریكا در حال جستجوی محل جدیدی برای استقرار ناوگان پنجم خود است، ولی سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در اظهاراتی گفت: «تفنگداران دریایی آمریکا مطابق معیارهای حرفه‌ای دریانوردی و قوانین بین‌المللی به عملیات خود در خلیج فارس ادامه می‌دهند.»

ناوسروان «ریک چرنیتزر» سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین در بیانیه‌ای که برای خبرگزاری «آسوشیتدپرس»ارسال داشته گفته است: «ما همچون دریانوردان متفکر، هوشیار و مسئولیت‌پذیر در این جا باقی می‌مانیم و عملیات‌مان را انجام می‌دهیم.»

این در حالی است که رسانه های غربی قبلا خبر داده بودند که چاک هیگل وزیر دفاع سابق آمریکا، قبل از برکناری طی نامه محرمانه‌ای به رئیس‌جمهور امریکا جمع‌بندی تیم بازرسی خود را از بحرین به این شرح اعلام کرده بود: روند تحولات بحرین و عدم توانایی دولت آل خلیفه در پایان دادن به اعتراضات رو به افزایش مردمی یا رسیدن به توافق با آنان، محیط منامه را برای سرفرماندهی ناوگان پنجم ناامن کرده و هر گونه تردد نیروها در شهر با مخاطرات و موانع جدی مواجه کرده است.

وی در ادامه نامه‌ی خود نوشته بود: ادامه وضعیت فعلی در بحرین و در حالی که از نظر مردم این کشور، امریکا مدافع دولت بحرین به حساب می‌آید، وقوع اتفاقات حاد علیه نیروها و تجهیزات نظامی ناوگان پنجم نظیر اتفاقاتی که در گذشته در ظهران علیه ما اتفاق افتاد و نمونه‌های دیگری هم در تحولات اخیر منطقه قابل اشاره است، دور از ذهن نیست.

چاک هیگل در نهایت پیشنهاد کرده بود مقر ناوگان پنجم به نقطه مطمئن‌تری انتقال یابد. خبرهای بعدی بیان‌گر آن بود که باراک اوباما استدلال‌‌های هیگل را برای جابه‌جایی مقر ناوگان پنجم پذیرفته و دستور مکان‌یابی جدید را صادر کرده است.

اما چرا علی رغم وعده ها و اخباری که از خروج نیروهای آمریکایی از بحرین در ماه های اخیر منتشر شده ولی این کشور همچنان اصرار بر ماندن در بحرین دارد؟

تغییر تصمیم آمریکا با رشوه خرید نظامی بحرین

دو سال پیش شایعاتی مبنی بر قصد آمریکا جهت خروج ناوگان خود از بحرین منتشر شد اما پس از قراردادهایی میان آمریکا و بحرین از جمله قراردادهای چند میلیارد دلاری فروش اسلحه های آمریکایی به بحرین این تصمیم آمریکا لغو شد. طبق معمول رشوه های کلان در قالب قراردادهای نظامی، یکبار دیگر توانسته آمریکایی ها را از برخی تصمیمات مهم منصرف کند. به نظر می رسد آمریکا بر خلاف سخنان علنی خود مبنی حمایت از اصلاحات در بحرین، اینک به هر طریقی به دنبال حفظ متحد خود آل خلیفه است. این در حالی است که مردم بحرین بارها با برپایی تظاهرات نسبت به حضور آمریکایی ها اعتراض کرده اند و اعتراضات آنها روند ضد آمریکایی نیز به خود گرفته است.

صرف نظر از تهدید صوری دولت بحرین/ آمریکا احساس می کند انقلاب بحرین کنترل شده است

در اوایل اعتراضات مردمی بحرین آمریکایی ها هم به صورت صوری آل خلیفه را تهدید کردند که در صورت عدم انجام اصلاحات در این کشور نیروهای نظامی خود را از بحرین خارج خواهند کرد. همچنانکه حتی سازمان حقوق بشری "هیومن رایتس فرست" (Human Rights First) از ابتدای اعتراضات مردمی در بحرین پیشنهاد بررسی امکان استفاده از تهدید خروج ناوگان پنجم دریایی واشنگتن از بحرین را به عنوان اهرم فشار بر این کشور جهت انجام اصلاحات دموکراتیک داد. اما آمریکایی ها اینک بدون توجه به عدم اصلاحات در بحرین به راحتی از کنار تهدید صوری خود گذشته اند. ظاهرا آمریکایی ها احساس می کنند که انقلاب بحرین کنترل شده و دیگر نیازی به حتی همین تهدیدات صوری هم نیست.

مسأله انتخاب محل جدید، هزینه بالای جابجایی و ترس اوباما از هزینه سازی سیاسی

مقامات آمریکایی درباره محل جایگزین برای این پایگاه نیروی دریایی نیز به قطر و امارات فکر می کردند ولی هیچ یک از آنها شرایط کاملی را برای پذیرش این میزبانی ندارند، لذا این جا به جایی به صورت طبیعی قطعا چندین سال به طول می انجامد. ضمن اینکه نیروی دریایی آمریکا در مقطع کنونی خواهان اجرای این جابه جایی نیست چرا که هزینه بسیار و سختی های لجستیکی زيادی دارد. از سوی دیگر یک پژوهشگر در مرکز بررسی های استراتژیک در لندن هم دراین باره گفته است تصمیم گیری درباره محل استقرار ناوگان پنجم دریایی آمریکا جزو اختیارات وزارت خارجه و نه وزارت دفاع این کشور است. رویکرد وزارت خارجه آمریکا نیز در شرایط فعلی نشان می دهد که آنها تمایلی برای کاهش بار نظامی آمریکا در منطقه ندارند. از طرفی دیگر دولت اوباما متهم به کاهش اقتدار آمریکا در خلیج فارس است و به همین دلیل اوباما نمی خواهد که در اواخر ریاست جمهوری خود با این اقدام هزینه سازی سیاسی را بپذیرد.

صهیونیستها و عربستان، مخالف خروج نظامی آمریکا از بحرین

هم رژیم صهیونیستی و هم عربستان مخالف خروج نظامی آمریکا از بحرین هستند. در همین باره 'گیورا آیلاند' رییس مركز پژوهش‏های امنیت داخلی صهیونیستی، طی گزارشی نوشت: بحرین یكی از كشورهای حامی آمریكا و از پایگاه‏ های مهم این كشور در خلیج فارس است و با توجه به اینكه اكثریت مردم این كشور شیعه هستند، هرگونه انقلابی در این كشور می‏ تواند آثار زیانباری برای واشنگتن داشته باشد.

وی افزود: در صورت پیروزی انقلاب بحرین و نیز با فرض خروج نیروهای آمریكایی از عراق، این مساله می‏ تواند تاثیر بسیار منفی بر اردن بگذارد و این تاثیر در كنار پیروزی انقلاب اردن می‌تواند آینده رژیم صهیونیستی را به مخاطره بیندازد.

این در حالی است که اندکی پس از آنکه مقامات سعودی از موضوع جابه‌جایی مقر ناوگان پنجم دریایی امریکا مطلع شدند، «متعب‌» پسر ملک عبدالله و وزیر گارد ملی وقت، به واشنگتن اعزام شد تا نگرانی عربستان سعودی را از این تصمیم به اطلاع مقامات آمریکایی برساند. سخنان متعب پس از بازگشت از این سفر و اعلام علنی این نکته که عربستان با امریکا درباره بحرین اختلاف‌نظر دارد، نشان داد که مقامات ارشد امریکا در این ملاقات بر حتمی بودن جابجایی مقر ناوگان پنجم خود تأکید کرده‌اند. پس از این مقامات عربستان و بحرین به سمت انگلیس رفتند تا خلأ نظامی امریکا در بحرین که به نوعی مقدمه خروج نظامی امریکا از خلیج فارس نیز به حساب می‌آید، توسط نیروهای نظامی انگلیس پر شود.

«فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس هم در آن زمان در جریان سفر به بحرین قرارداد احداث پایگاه نظامی در بحرین با هزینه 15 میلیارد پوند را با مقامات بحرینی به امضا رساند که بخش اعظم این هزینه توسط پادشاهی بحرین تأمین خواهد شد.

در همین زمینه الوقت نوشت: هم‌زمان با حضور هاموند در منامه، «مایکل فالون» وزیر دفاع انگلیس در بیانیه کوتاهی اعلام کرد:«این پایگاه، حضور ناوگان دریایی سلطنتی را به طور دائمی گسترش داده و بریتانیا را قادر می‌سازد تا کشتی‌های بیشتر و بزرگ‌تری را برای تقویت ثبات خلیج اعزام کند. حالا ما بار دیگر برای مدت طولانی در خلیج مستقر خواهیم شد.»

برپایه این گزارش، در عین حال روزنامه انگلیسی گاردین به طور ضمنی ترس از پیروزی قیام مردم بحرین را دلیل انعقاد این قرارداد نظامی ـ امنیتی بین دو پادشاهی انگلیس و بحرین اعلام کرد و به نوعی بر نامه محرمانه میان پنتاگون و کاخ سفید صحه گذاشت.

گاردین یک روز پس از انعقاد قرارداد مزبور نوشت: هراس از ایران و ناآرامی‌های منطقه دلایل اصلی اتخاذ تصمیم ساخت پایگاه دریایی جدید در بحرین است.

حمایت از بحرین در برابر ایران

تحرکات نظامی اخیر آمریکا نیز بیانگر این است که آمریکایی دیگر قصد ترک بحرین را ندارند. آمریکایی ها علاوه بر سوریه در یمن نیز اخیرا نیروی نظامی پیاده کرده اند. شرایط خاص یمن و همچنین سوریه سبب شده که آمریکایی ها فعلا کاهش پایگاه های نظامی خود را در دستور کار قرار ندهند. استقرار این ناوگان در بحرین، نه تنها در تامین منافع ايالات متحده در تنگه هرمز نقش دارد بلکه کارکرد حمایتی از دولت بحرین در برابر ایران را هم دارد. آمریکایی ها که در دوره پسابرجام تمرکز خود را بر حوزه نظامی ایران معطوف کرده اند فعلا خواهان حفظ پایگاه های نظامی که ایران را محصور کرده به عنوان تداوم اهرم فشار هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


به همان دليلى كه شما در همه جا نيرو داريد
براي اينكه احساس ميكند ايران بجاى اينكه فكر ملتش باشد فكر رفتار حاكمان ديگر كشورها با مردمش است كه اين هم براى قدرت جهانى امريكا قابل تحمل نيست
Iran, Islamic Republic of
مرگ بر آمریکا
Iran, Islamic Republic of
هدفی پلید دارن مثل همیشه