يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۱
۳
روی دیگر سکه مبارزه با داعش؛

افزایش هزاران کشته و آواره جدید در آستانه تغییر استراتژی جنگی جدید آمریکا در سوریه

سه شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 394410
بنا بر آمار تکان‌دهنده‌ای که سازمان ملل منتشر کرده است، حدود یک چهارم مردم سوریه در حال فرار هستند. بنا به برآورد سازمان ملل تا کنون بیش از ۷۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در ناآرامی‌های سوریه جان باخته‌اند.
افزایش هزاران کشته و آواره جدید در آستانه تغییر استراتژی جنگی جدید آمریکا در سوریه
گروه بین‌الملل جهان‌نیوز: از زمان آغاز حملات هوایی آمریکا و متحدینش علیه داعش در سوریه موج جدیدی از تلفات انسانی و خسارت‌های عظیم اقتصادی مردم سوریه را مورد هدف قرار داده است.

آمریکایی‌ها بخش های عظیمی از زیرساخت های اقتصادی و به خصوص پالایشگاه‌های نفتی و گازی این کشور را به بهانه اینکه امکان سوءاستفاده داعش از این مراکز اقتصادی وجود دارد، از بین بردند.

با این وجود تلفات انسانی و اجتماعی و آوارگی‌ها جدید مردم سوریه نیز پس از حملات آمریکایی‌ها روی دیگر سکه مبارز با داعش است که آمریکایی‌ها و متحدین غربی و عربی‌اش چندان به آن توجهی واقعی نشان نداده اند.

این در حالیست که آمریکایی ها و متحدین عربی و غربی قبل از آغاز جنگ علیه داعش بیش از سه سال با تقویت گروه های همچون داعش، النصره و دیگر گروه های مدعی مسلح در سوریه تاکنون بین ۴ تا ۷ میلیون سوری را از طریق ایجاد جنگ داخلی آواره کرده اند. در همین مدت همچنین بیش از یک میلیون نفر نیز به خارج از سوریه گریخته‌اند.

بر اساس برخی گزارش های دوره‌ای سازمان ملل متحد مخالفان دولت سوریه در جنایات جنگی دخیل و سهیم‌ بوده‌اند. این گزارش‌ها موارد متعددی از شکنجه، قتل، تهدید، آدم‌ربایی و سوءاستفاده از کودکان به عنوان سپر جنگی از سوی گروه‌های مخالف بشار اسد را نیز ثبت کرده است.

همچنین ماریا کالیویس، مدیر منطقه‌ای یونیسف در خاورمیانه و آفریقای شمالی، فقر، کمبود آب و غذا و نبود سرپناه کافی را از عمده‌ترین مشکلاتی خوانده است که پناهجویان و آوارگان در مناطق بحرانی مجبور به دست و پنجه نرم کردن با آنان هستند.

به گفته سازمان‌های امدادرسانی وضعیت کودکان در این میان بسیار نگران‌کننده و بحرانی است. سه میلیون کودک سوری در حال حاضر امکان تحصیل در مدرسه را ندارند.

از سوی دیگر والری آموس، هماهنگ‌کننده‌ی برنامه‌های امدادی سازمان ملل، در این راستا گفت که شمار سوری‌های نیازمند به کمک در ماه ژوئیه سال جاری بالغ بر ۸ / ۱۰ میلیون نفر شده و حال به بیش از ۱۲ میلیون نفر رسیده است.

با این وجود توجه به ادامه درگیری‌ها، همسایگان سوریه از افزایش شمار پناهجویان ابراز نگرانی و ناتوانی می کنند. به عنوان نمونه ترکیه از پذیرش پناهجویان بیشتر سرباز می‌زند. وجود بیش از ۵ / ۱ میلیون آواره‌ی جنگ داخلی سوریه که بیشترشان با دست خالی به ترکیه پناه آورده‌اند در گذشته هم باعث بروز اعتراض‌هایی در این کشور شده بود. عفو بین‌الملل نیز از اقدام ترکیه در مسدود کردن برخی از گذرگاه‌های مرزی این کشور با سوریه انتقاد کرده است.

بنا بر آمار تکان‌دهنده‌ای که سازمان ملل منتشر کرده است، حدود یک چهارم مردم سوریه در حال فرار هستند. بنا به برآورد سازمان ملل تا کنون بیش از ۷۰ تا ۳۰۰ هزار نفر در ناآرامی‌های سوریه جان باخته‌اند.

در همین حال پس از حملات هوایی آمریکا به داعش به اذهان "کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در هفته‌های اخیر وضعیت در سراسر کشور به مراتب بدتر شده است.

این در حالیست که در ماه نوامبر حملات هوایی آمریکا به «دولت اسلامی» بیش از پیش بر مواضع این گروه تروریستی در شهر رقه متمرکز بود. بر اساس گزارش‌‌های سازمان‌های حقوق بشری، تنها در آخر هفته گذشته نیروی هوایی ایالات متحده ظرف ۲۴ ساعت بیش از ۳۰ بار به مواضع گروه تروریستی "دولت اسلامی" (داعش) حمله کرده است. در این حمله‌ها موشک‌های «توماهاوک» نیز به‌کار برده شده است.

به گزارش خبرگزاری آلمان تاکنون هیچ کدام از مناطقی که تحت کنترل این گروه هستند، با این شدت مورد حمله نیروهای بین‌المللی به رهبری ایالات متحده آمریکا قرار نگرفته‌اند. حتی کوبانی که در راس اخبار مربوط به حمله‌های "دولت اسلامی" قرار دارد، شاهد این گونه حمله‌های هوایی نبوده است.

به گفته کارشناسان، علت اصلی تغییر استراتژی جنگی آمریکا در سوریه این است که رقه مرکز فرمانروایی تروریست‌های "دولت اسلامی" به شمار می‌رود.

اما به اعتقاد کارشناسان با شدت بخشیدن حملات هوایی بزودی فاجعه انسانی در سوریه به شدت افزایش خواهد یافت و بسیاری از شهروندان سوری در آستانه تلفات انسانی و جانی بیشتری قرار خواهند گرفت.

تغییر استراتژی جنگی آمریکا که با ملاحظی گی بیشتر در بمباران مناطق شهرنشین در سوریه را دارد از هم اکنون سبب نگرانی فعالین حقوق بشری شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
یانکی های کفتار صفت همه جا دنبال آدمکشی هستن
مرگ بر آمریکا
فاطمه
چشم آقای روحانی روشن کدخدا بی ادب و بی عفل شده
United States
یک منفی زن حامی یانکی ها