جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

پاکستان درروابط خود باآمریکا تجدیدنظرمی‌کند

يکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب: 323206
کشته شدن «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان در حمله روز جمعه پهپادهای آمریکایی، واکنش تند مقامات این کشور را در پی داشت و اسلام‌آباد سفیر آمریکا در پاکستان را احضار کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، کشته شدن «حکیم‌الله محسود» رهبر طالبان پاکستان در حمله روز جمعه پهپادهای آمریکایی، واکنش تند مقامات این کشور را در پی داشت.

«چودری نثار علی خان» وزیر کشور پاکستان این حمله را حمله به صلح منطقه‌ای از سوی آمریکا خواند و اعلام کرد که پاکستان در روابط خود با واشنگتن تجدید نظر می کند.

وی در جمع خبرنگاران در اسلام‌آباد گفت که این موضوع را به نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل ارجاع می‌دهد.

حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان روز جمعه بر اثر حمله پهپادهای آمریکایی به منطقه قبایلی «وزیرستان شمالی» کشته شد.

به گزارش سازمان اطلاعات پاکستان، در این حمله علاوه بر حکیم‌الله محسود رهبر طالبان پاکستان، فرمانده «طارق محسود» محافظ و دوست صمیمی وی و «عبدالله بهار» راننده و عموی محسود نیز کشته شدند.

طبق این گزارش، حمله پهپادها درست زمانی صورت گرفت که اجلاس شورای مرکزی طالبان به ریاست حکیم‌الله و با محوریت مذاکره با دولت پاکستان در ساختمانی در این منطقه در حال برگزاری بود.

همچنین قرار بود به‌زودی هیئتی از دولت پاکستان برای انجام مذاکرات صلح با رهبر طالبان دیدار کنند.

وزیر کشور پاکستان تصریح کرد که برای پیگیری این موضوع، با پنج عضو دائمی «شورای امنیت» سازمان ملل تماس‌ گرفته است.

وی همچنین از برگزاری نشست فوری «کمیته امنیت ملی کابینه» برای بررسی روابط و همکاری‌های دو جانبه واشنگتن و اسلام‌آباد خبر داد و عنوان کرد که این جلسه طی ۲ تا ۳ روز آینده و به محض بازگشت «نواز شریف» از لندن برگزار می‌شود.

چودری نثار تأکید کرد که از نظر دولت پاکستان این حمله، حمله به یک فرد نبوده بلکه حمله به روند صلح بوده است.

به گفته وی، قرار بود صبح روز شنبه یک هیئت ۳ نفره از علمای پاکستان برای دیدار با محسود عازم وزیرستان شوند که خود محسود نیز از این جلسه مطلع بوده است.

وی با زیر سئوال بردن زمان این حمله، افزود: چرا آمریکا محسود را درست یک روز قبل از انجام مذاکرات صلح به قتل رساند؟ آیا می‌توان چنین اقدامی را در حمایت از روند صلح دانست؟

این مقام پاکستانی گفت: آمریکایی‌ها خواهان صلح در پاکستان نیستند. ما سیاست عینی را درباره حملات پهپادها تدوین می‌کنیم و از آمریکا درباره اقداماتش توضیح می‌خواهیم.

وزیر کشور پاکستان همچنین از احضار سفیر آمریکا در اسلام‌آباد به وزارت خارجه برای ارائه اعتراض رسمی پاکستان به دولت متبوعش به خاطر آسیب زدن جدی واشنگتن به روند مذاکرات خبر داد.

سفیر آمریکا در پاکستان احضار شد

برهمین اساس، دولت پاکستان در اعتراض به کشته شدن حکیم‌الله محسود در حمله پهپادهای آمریکایی به وزیرستان، سفیر آمریکا در اسلام‌آباد را فراخواند.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان آمده است: حمله روز جمعه تأثیر مخربی بر تلاش‌های اسلام‌آباد برای ایجاد صلح و ثبات در پاکستان و منطقه داشته است.

طبق این بیانیه، دولت پاکستان همچنین از سفرای خود در پنج کشور عضو شورای امنیت خواسته است تا نگرانی دولت پاکستان از این موضوع و نیز اثرات مخرب حمله اخیر را به اطلاع مقامات این کشورها برسانند.

دولت پاکستان اگر چه بارها اعتراض خود را نسبت به ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به مناطق قبایلی این کشور اعلام کرده است اما این بار مقامات این کشور با لحن تند و بی‌محابایی مقامات واشنگتن را آماج انتقادات خود قرار دادند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *