جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

رهبر جوان طالبان، از تولد تا مرگ

شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۰۵
کد مطلب: 322987
رهبر طالبان پاکستان پس از سال‌ها تلاش نیروهای آمریکایی سرانجام در شامگاه نوامبر ۲۰۱۳ در حمله پهپادهای این کشور کشته شد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم؛ حکیم‌الله محسود رهبر جنبش طالبان پاکستان در سال ۱۹۷۹ متولد شد. وی رهبر طالبان پاکستان به شمار می‌رفت که پس از مرگ بیت‌الله محسود در سال ۲۰۰۹ به رهبری این گروه رسید. گفتنی است بیت‌الله مسحود نیز در حمله پهپادهای آمریکایی کشته شده بود. حکیم‌الله محسود در زمان زنده بودن بیت‌الله رهبر گروه شبه‌نظامی موسوم به فدائیان اسلام پاکستان بود.

حکیم‌الله در دوران مدرسه نام ذوالفقار را برای خود برگزیده بود و جالب آنکه در همان زمان نیز با بیت‌الله آشنا شد. وی در ابتدا به عنوان محافظ بیت‌الله به گروه طالبان پیوست. وی به علت تیراندازی با سلاح کلاشینکف و همچنین رانندگی با خودروی پیکاپ شهرت زیادی یافت. یکی از نیروهای طالبان اعلام کرد که فردی با نام نیک محمد در تیراندازی از وی تبحر بیشتری داشت.

وی در سال ۲۰۰۴ به عنوان سخنگوی طالبان انتخاب شد. وی در سال‌های بین ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ حملاتی را علیه نیروهای نظامی آمریکا انجام داد که ۶ بار منجر به بسته شدن تنگه خیبر شد.

وی در ۲۲ آگوست ۲۰۰۹ از سوی ۴۲ عضو شورا به عنوان رهبر تحریک طالبان انتخاب شد. کارشناسان غربی انتخاب یک فرمانده ۲۸ ساله را راهی برای پذیرش مرگ بیت‌الله محسود تعبیر می‌کردند، هرچند سخنگوی گروه با اعلام این مساله که بیت‌الله محسود بیمار است مرگ وی را تکذیب می‌کرد.

یک شبکه خبری پاکستانی در ۸ آگوست ۲۰۰۹ اعلام کرد که حکیم الله محسود در جریان یک تیراندازی میان گروهش و گروه والی الرحمان بر سر جانشینی بیت‌الله محسود کشته شده است. دو روز بعد فردی که خود را حکیم‌الله معرفی کرده بود در تماس با خبرنگار رویترز اعلام کرد که وی و بیت‌الله هنوز زنده هستند.

وی در اول نوامبر سال جاری میلادی در حمله هواپیماهای بدون سرنشین در وزیرستان شمالی کشته شد. اهمیت این فرد برای دولت آمریکا به حدی زیاد بود که پلیس فدرال آمریکا برای سر وی ۵ میلیون دلار جایزه تعیین کرده بود. مقامات پاکستانی نیز در سال ۲۰۰۹ برای هرنوع سرنخ و اطلاعاتی که به وی ختم شود ۶۰۰هزار دلار تعیین کرده بودند.

کشته شدن حکیم‌الله محسود در حالی این بار تایید شد که وی یکبار دیگر در تاریخ ۱۴ ژانویه ۲۰۱۰، از حملات هوایی پهپادهای آمریکا به مناطق قبایلی پاکستان جان سالم بدر برده بود و برخی مدعی شده بودند که وی در جریان این حمله کشته شده است. مقامات طالبان این خبر را تایید نکرده و مدعی شدند هدف از انتشار این شایعه ایجاد اختلاف در میان اعضای این گروه بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *