شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 18 May 2024
 
۰

آهنگ رشد اقتصاد جهانی سرعت می‌گیرد

دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب: 315091
مجموعه نظرسنجی‌هایی که هفته جاری منتشر می‌شوند، احتمالا نشان خواهند داد که اقتصاد جهانی با وجود ابهامات جدید و قدیمی که بر اعتماد تجاری و مصرفی تاثیرگذار بوده‌اند، به تدریج رونق می‌گیرد.
به جهان به نقل از ایسنا، انتظار می‌رود شاخص‌های مدیران خرید برای منطقه یورو، چین و آمریکا همگی صعود کرده و از سطح ۵۰ واحد فراتر روند. شاخص اعتماد تجاری IFO آلمان نیز احتمالا رشد نشان خواهد داد.

به گفته اقتصاددانان شرکت تحقیقاتی "کنفرانس بورد"، تولید ناخالص داخلی در منطقه یورو سه درصد کمتر از نرخ مشاهده شده در سال ۲۰۰۸ باقی مانده و میزان بیکاری در این بلوک ارزی واحد نیز در رکورد بالایی قرار دارد اما منطقه یورو پس از ۱۸ ماه رکود، برای دومین سه ماهه پیاپی توسعه خواهد یافت. حتی صنعت ساخت و ساز که با وقوع بحران مالی، دچار رکود شد نیز در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد. دورنمای اروپا به صورت کلی رو به بهبود است و این ترقی، نشانه مثبتی در حال حاضر به شمار می‌رود.

جیم اونیل، رئیس سابق "گولدمن ساکس اَست منیجمنت" نیز به شاخص‌های مدیران خرید کشورهای صنعتی توسعه یافته گروه هفت اشاره کرده که همگی برای نخستین بار از سال ۲۰۰۸ افزایش یافته اند.

اما متاسفانه بانک مرکزی آمریکا با تصمیم برای شروع نکردن کاهش میزان خرید ماهانه اوراق قرضه، باعث شکل گیری ابهامات جدیدی شده است. بن برنانکه، رئیس این بانک در ژوئن گفته بود که احتمالا کاهش تدابیر محرک مالی از امسال آغاز می‌شود و با رسیدن نرخ بیکاری به حدود هفت درصد، تا اواسط سال ۲۰۱۴ اجرای این تدابیر پایان پیدا می‌کند. اما چهارشنبه گذشته با اتخاذ موضع محتاطانه ای، تاکید کرد که هیچ تاریخ مشخصی را در سر ندارد.

اگرچه تاخیر در تعدیل تدابیر محرک مالی، دلگرمی بازارها را به دنبال داشت اما اقتصاددانان در نظرسنجی رویترز گفتند: بانک مرکزی آمریکا موفق نشده نظرات خود را به صورت شفاف بیان کند.

منبع دیگر ابهام، شکل دولت جدید آلمان پس از انتخابات عمومی یکشنبه هفته جاری و سیاست این کشور در خصوص یورو و موضعش در قبال تشکیل اتحادیه بانکی در اروپا خواهد بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *