چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 1 May 2024
 
۰

«اروپا فقط علیه اسرائیل بیانیه می‌دهد»

شنبه ۲۹ تير ۱۳۹۲ ساعت ۱۱:۱۳
کد مطلب: 300504
پرس تی‌وی در مصاحبه با عبدالستار قاسم، استاد علوم سیاسی دانشگاه «النجاح» در کرانه باختری به بررسی اقدام اتحادیه اروپا در ممنوعیت تجارت با شرکت‌های اسرائیلی که در اراضی اشغالی فلسطین قرار دارند پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از پرس تی‌وی،  جالب است که در حال حاضر با صدور این دستورالعمل از سوی اتحادیه اروپا مواجه شده‌ایم.

به نظر شما چرا اتحادیه اروپا پیش از این در قبال موضوع شهرک سازی اسرائیل اقدامی نکرده بود؟ فکر می‌کنید آیا اتحادیه اروپا در صدور این دستورالعمل صادقانه عمل کرده است؟ و واکنش رژیم اسرائیل به این مساله نیز جالب‌تر است، تل آویو تهدید کرده که این اقدام اتحادیه اروپا بر مذاکرات صلح با تشکیلات خودگردان فلسطین به سرکردگی امریکا تاثیر خواهد گذاشت.

 جدی گرفتن این مساله از سوی اروپایی‌ها بسیار سخت و دشوار است.

اروپایی‌ها معمولا بیانیه‌های خاصی بر ضد فعالیت‌های اسرائیل در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ صادر می‌کنند. اما هیچ اقدامی در این باره انجام نمی‌دهند.

در حال حاضر هم آن‌ها درباره اتخاذ تدابیری در راستای تحریم محصولات شهرک‌های اسرائیلی و یا خودداری از امضای توافقنامه‌ها و قراردادهای خاص با شرکت‌هایی که در اراضی اشغالی سال ۱۹۶۷ قرار دارند سخن می‌گویند. آیا آن‌ها به این سخنان خود پایبند هستند؟ یا این توافقنامه‎‌ها و پیمان‌های خاصی با در نظر گرفتن مسائل و تحولات خاورمیانه با رژیم اسرائیل منعقد می‌شود؟

ممکن است ما اندکی از این اقدام اروپا تقدیر کنیم اما این مساله به وقوع یک تنش خفیف بین اسرائیل و اروپاییان منجر می‌شود.

در حال حاضر آنچنان که از سخنان اروپایی‌ها برمی‌آید گویی آن‌ها در صدد تشکیل یک نهاد و کشور فلسطینی خاص در کرانه باختری هستند و دائما از آن سخن می‌گویند. اما آن‌ها معمولا به سخنان خود بهایی نمی‌دهند؛ آن‌ها بر ضد اسرائیل اقدامی اتخاذ نمی‌کنند تا در راستای منافع فلسطینیان به نوعی بر تل آویو تاثیر بگذارند یا این رژیم را تحت فشار قرار دهند.

بنابراین من شخصا فکر می‌کنم این فقط یک بیانیه دیگر است که در عرصه عمل چیزی به ارمغان نمی‌آورد. ما در این زمینه شاهد وقوع چیزی نخواهیم بود.

خب حالا بپردازیم به این‌که آیا این مساله به تشکیلات خودگردان فلسطین کمکی خواهد کرد یا نه؟ سوالی که مطرح می‌شود این است «آیا تشکیلات خودگردان فلسطین برای بیرون راندن اسرائیلی‌ها از کرانه باختری و تشکیل یک کشور و نهاد مستقل فلسطینی می‌تواند به خودش کمک کند؟»

بررسی این‌که آیا ما در این زمینه در مسیر درستی حرکت می‌کنیم یا نه بسیار دشوار است. نه تشکیلات خودگردان فلسطین در این زمینه جدی است و نه اروپایی‌ها. بنابراین من پیش‌بینی نمی‌کنم که این تصمیم اروپایی‌ها هیچ‌گونه عواقب یا پیامدی برای رژیم اسرائیل در پی داشته باشد.

به نظر من تا زمانی که اروپایی‌ها اقدامات سختگیرانه‌ای بر ضد رژیم اسرائیل اتخاذ نکنند این رژیم پاسخگو نخواهد بود و من شک دارم که اروپایی‌ها قادر به انجام چنین کاری باشند. آن‌ها نمی‌توانند. آن‌ها از نفوذ و تاثیر بسیار شدید اسرائیلی-صهیونیستی در اروپا رنج می‌برند و از طرف امریکا نیز تحت فشار هستند.

تا به این لحظه امریکا و رژیم اسرائیل ایده‌ها و سیاست‌ها در قبال روابط با فلسطینیان و تشکیل کشور مستقل فلسطینی را به طور انحصاری در اختیار خود گرفته‌اند.

امریکا به اروپایی‌ها اجازه نمی‌دهد در این زمینه اقدام جدی انجام دهند و به نظر من خود اروپایی‌ها هم تمایلی به این کار ندارند.

ما می‌توانیم این نکته را هم به بحث اضافه کنیم که اروپایی‌ها به طور کلی در زمینه چگونگی حل و فصل مشکل فلسطین با یکدیگر توافق ندارند. آن‌ها اختلافات خاص خودشان را دارند و این مساله بر توانایی‌شان در اتخاذ تدابیری بر ضد رژیم اسرائیل یا تنبیه و مجازات این رژیم تاثیر می‌گذارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *