شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

تبلیغات سیاه شبکه‌های ماهواره‌ای

چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۴:۲۳
کد مطلب: 292286
شبکه‌های ضدتبلیغاتی رسانه‌های بیگانه در آستانه حماسه ۲۴ خردادماه بار دیگر رشد قارچ‌گونه یافته و به تعداد برنامه‌های خود افزوده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، با توجه به اینکه استفاده و کابرد از ماهواره در کشور ایران اسلامی به شدت نفی و طرد شده اما به جرات می‌توان گفت امروز در بسیاری از خانه‌ها می‌توان این دستگاه کوچک و جمع‌جور را یافت که به شبکه‌های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و ... مجهز است.

با وجود اینکه تلاش‌های بسیار جدی برای حذف ماهواره و این شبکه‌های بیگانه از زندگی ایرانیان از سوی ارگان‌های نظامی، انتظامی و ... انجام گرفته است اما تاکنون تا حد قابل قبولی نتوانسته‌اند این بخش به اصلاح تفریحی و سرگرمی را از زندگی مردم کشورمان حذف کنند.

امروزه از کوچک و بزرگ گرفته تا جوان و پیرمرد و پیرزن همه و همه به دنبال برنامه‌ها، سریال‌ها، اخبار و اطلاعات شبکه‌های ماهواره‌ای هستند که به نوعی خود را با این برنامه‌ها سرگرم کنند.

شب گذشته در نشست خبری صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران مسئله‌ای مطرح شد که برایم بسیار جالب و جذاب بود که لازم می‌دانم در این بین به تکرار مجدد آن بپردازم، وی در این نشست خبری گفت: « گسترش فضای اطلاعات در ایران به دلیل بسته بودن فضای سیاسی جایگاهی ندارد و جای آن یک سری توهمات و ناباوری‌های کلی گرفته است، بسیاری از مسئولان وقتی می‌خواهند اطلاعات جدید و به‌روز در خصوص موضوعی را کسب کنند شبکه بی.بی.سی را تماشا می‌کنند اما جالب اینجاست که خود آنها این شبکه را نفی می‌کنند!»

به راستی که چنین است و این موضوع تنها به مردم منتهی نمی‌شود بلکه بسیاری از مسئولان نیز بر استفاده از ماهواره و تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای مصر هستند و ...

و اما شبکه‌های سمی و ضدتبلیغاتی انتخابات در آستانه سالروز تکرار حماسه ۲۴ خردادماه بار دیگر و روز به روز به رشد قارچ‌گونه آنها افزوده می‌شود و هیچ راه گریز و فراری برای رهایی از آنها نیست!

تبلیغاتی سوء با رنگ و لعابی تازه و نو و جذاب از خصیصه‌ها و ویژگی‌های اصلی این برنامه‌هاست که نظر هر بیننده‌ و مخاطبی را به خود جلب می‌کند.

برخورداری این شبکه‌ها از مدیر و مجریانی بی‌سواد اما در عین حال خوش‌بیان؛ بسیاری از افکار را به سوی کمرنگی انتخابات سوق می‌دهد.

با رشد فناوری‌های نو و همه‌گیر شدن استفاده از اینترنت و موبایل‌های مجهز به دوربین، فصلی نو در اطلاع رسانی و خبرنگاری به عنوان شهروند خبرنگار ایجاد شده است؛ مردم عادی با گوشی‌های خود عکس و فیلم‌هایی می‌گیرند که گاهی اوقات با استقبال زیادی روبه‌رو می‌شود.

اما عده‌ای از رسانه‌های مخالف نظام، با ساخت گزارش‌هایی جهت‌دار با ظاهری شبیه به محصولات شهروند خبرنگارها، قصد واقعی جلوه دادن دروغ‌های خود را دارند و گزارش خود را به نام مردم عادی معرفی می‌کنند.

موضوع این روند نه نقطه آغاز و نه پایان دارد و رنگ این روند سیاه و تیره است اما کم توجهی به این موضوع همچنان و هر ساله آسیب‌های بسیاری را در آستانه انتخابات در جامعه به بار می‌آورد که از مهمترین آنها می‌توان به سردگرانی جوانان به حضور در پای صندوق‌های رای اشاره کرد.

آگاه‌سازی مردم در این مسیر پرپیچ و خم شرط اصلی برای مقابله و خنثی سازی تبلیغات بی‌هدف این شبکه‌هاست که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولان نظام قرار گیرد.

امروزه این شبکه‌ها با برچسب‌ها و تیزرهای تبلیغاتی « نه» و «انتخابات تقلب است» و جلوه دادن منفی‌گرایی در انتخابات همچنان در تلاشند تا روند رو به رشد حضور مردم در ۲۴ خردادماه را متوقف کنند و در این مسیر هیچ محدودیت و مرز خاصی قائل نیستند و برای رسیدن به اهداف شومشان دست به هر کاری می‌زنند.

و تنها در این میان روشن و آگاه کردن فکر مردم است که می‌توان این روند قارچ‌گونه را از حرکت اصلی‌اش بازدارد و دیگر هیچ!

اگر یک برنامه‌ مثبت انتخاباتی توسط صدا و سیمای کشورمان تولید می‌شود در مقابل ده‌ها شبکه بیگانه به تبلیغات سوء در زمینه انتخابات می‌پردازد و پیشگیری و جلوگیری از این باتلاق و لجن‌زار رسانه‌های بیگانه تنها معطوف به سرمایه‌گذاری در تولید برنامه‌هایی با رنگ و بویی نو جهت روشن سازی افکار عموم مردم و برای بهره مندی اقشار مختلف جامعه است.

شگردهای رسانه‌های غربی برای ایجاد فضای سرد آنگونه آشکار نیست که بسیاری از مردم بتوانند با آن مقابله کنند، اما کارشناسان، سخنرانان و نخبگان برای مقابله باید جنبه‌های تبلیغات سیاه آنها را پیدا و افشا کنند و پس از بررسی آنها موارد کذب و شایعه را کشف کنند و با استفاده از ویژگی‌های مؤثر در زمینه ارتباطات به افشای موارد دروغ و اهداف پنهان آنها بپردازند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *