جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 10 May 2024
 
۱
در گفت‎وگو با حسین رویوران مطرح شد؛

اهداف توافق ترکیه با پ.ک.ک

شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب: 288639
حضور پ.ک.ک در منطقه خطر‎ساز بوده و ممکن است ناامنی ایجاد کند. این گروه بر اساس چهارچوب تفکر قومی که دارند و گروه پژاک را به عنوان شاخه‎ای در ایران درست کرده‎اند، می‎توانند برای کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق موجب ایجاد ناامنی شوند.
اهداف توافق ترکیه با پ.ک.ک
به گزارش جهان، حضور شبه ‎نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه در اقلیم کردستان عراق واکنش‎های بسیاری را در داخل و خارج عراق برانگیخته است. حتی به عقیده کارشناسان، این حضور، برای جمهوری اسلامی ایران هم به دور از تأثیرات منفی نیست. با حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه، گفت‎وگویی انجام داده‎ایم که از نظرتان می‎گذرد.

هدف ترکیه از انتقال شبه نظامیان حزب کارگران کردستان ترکیه به اقلیم کردستان عراق چیست؟


اولین هدف توافق ترکیه با پ.ک.ک، مدیریت بحران در خاک ترکیه است و از آن‎جا ناشی می‎شود که گروه شبه‎نظامی پ.ک.ک بیش از دو دهه است که علیه دولت مرکزی ترکیه در حال جنگ قرار دارد و با این توافق، چریک‎های این گروه پذیرفته‎اند که موقتاً به داخل خاک عراق عقب نشینی کنند و پس از آن گفت‎وگوهای اصلی درباره صلح انجام شود.

به نظر من تا این‎جا چنین تصمیمی طبیعی به نظر می‎رسد، چون اردوغان به دنبال حل یک مشکل داخل خاک ترکیه است، اما نکته غیرقابل قبول در این طرح این است که می‎خواهند این مشکل را با هزینه دیگران حل کنند. یعنی با پ.ک.ک توافق شده که با سلاح عقب‎نشینی کند و این نقض حاکمیت و استقلال دولت عراق است.

اساسا این‎که با افراد توافق شود که مسلحانه وارد خاک کشور دیگری شوند، یک نوع تجاوز است. در این تصمیم‎گیری، دولت ترکیه هم حضور داشته و شریک است. در حالی‎که چنین تصمیمی قابل توجیه نیست. در مقابل دولت عراق می‎تواند به شورای امنیت شکایت کرده و این را اقدامی کاملا خصمانه قلمداد کند.

نقش اقلیم کردستان عراق در این اقدام چیست و چه را دنبال می‎کند، آیا این موضوع به افزایش شکاف‎های موجود میان اقلیم و دولت عراق می‎افزاید؟

اولا اقلیم کردستان عراق یک منطقه فدرال است. در سیستم فدرال در جهان، دستگاه سیاست خارجی و سیستم دفاعی در اختیار دولت مرکزی است و دولت فدرال در سایر امور خود دارای اختیارات است. اما در عراق ما با یک فدرالیسم متفاوت روبه‎رو هستیم.

دولت اقلیم کردستان در بسیاری از کشورهای دنیا دفتر دارد و این برخلاف سیستم فدرال است. از سوی دیگر امنیت کردستان بر عهده اقلیم است و نه دولت مرکزی. به عبارت دیگر در شرایطی که نیروهای پ.ک.ک در حال ورود به عراق هستند، این اقلیم کردستان است که باید امنیت و تمامیت ارضی منطقه‎ای را که در آن حاکمیت دارد، تاًمین کند.

چون حاکمیت از طریق اقلیم کردستان اعمال می‎شود. این‎که اقلیم کردستان کاری از پیش نمی‎برد، خود یک سوال است و نکته دوم این‎که چرا در مثلث مرزی، کردها دنبال گسترش نفوذ خود نیستند. یعنی این به نوعی سوال‎برانگیز است و اقلیم کردستان در اجرایی کردن این انتقال نقش داشته است.

به عبارتی چون مثلث را رها کرده و اجازه داده پ.ک.ک به آن‎جا نفوذ کند، زمینه پیدایش چنین موضوعی را فراهم کرده است و این قطعا نمی‎تواند بدون هدف باشد. اساسا نگاه اقلیم کردستان، یک نگاه قومی و کردی است و دادن مجال به پ.ک.ک و احزاب کردی که فعالیت کنند، نشان می‎دهد که اقلیم کردستان مخالف ورود آن‎ها به عراق نبوده و نیستند. این اقدام کاملا با اقلیم کردستان هماهنگ شده است.

آیا در استقرار پ.ک.ک محدودیت فعالیت در نظر گرفته شده و اساسا نحوه استقرار آن‎ها چگونه خواهد بود؟ به خصوص این‎که حضور این گروه می‎تواند در ایجاد ناامنی در مرزهای کشورهای همجوار مثل ایران و سوریه هم تأثیر‎گذار باشد؟

در جریان گفت‎وگوهایی که میان دولت ترکیه و سران پ.ک.ک انجام شد، قرار بر این بود که پ.ک.ک سلاح خود را تسلیم کرده و بعد به عراق کوچ کنند. اما پ.ک.ک قبول نکرد که سلاح خود را تحویل دهد. یکی از نمایندگان زن کردها که از دیاربکر است، در مصاحبه با روزنامه حریت اعلام کرد که پ.ک.ک یک ارتش کردی است و اگر در کردستان ترکیه آتش بس اعلام شده، مأموریت‎های دیگری دارد.

این نشان می‎دهد که حضور پ.ک.ک در منطقه خطر‎ساز بوده و ممکن است ناامنی ایجاد کند. این گروه بر اساس چهارچوب تفکر قومی که دارند و گروه پژاک را به عنوان شاخه‎ای در ایران درست کرده‎اند، می‎توانند برای کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق موجب ایجاد ناامنی شوند و آن‎ها احتمالا برنامه‎هایی برای گسترش ناامنی در منطقه دارند.

برخی ناظران تحولات عراق، مطرح می‎کنند که حضور پ.ک.ک می‎تواند تاکتیکی جهت فشار به دولت عراق و تشدید ناامنی‎ها در این کشور باشد. چه بسا امکان دارد گروه‎های تروریستی، از جمله القاعده هم در پوشش شبه نظامیان کرد وارد اقلیم کردستان شوند. به نظر شما این مطلب صحیح است؟

حضور افراد آن هم به صورت مسلحانه در شمال شرقی عراق قطعا نمی‎تواند یک پدیده حفظ امنیت باشد، بلکه یک تهدید امنیتی است. این افراد سال‎ها مبارزه کرده‎اند و چیزی جز جنگ بلد نیستند. در منطقه مثلث مرزی ایران، عراق و ترکیه که کردنشین است، این حضور می‎تواند نقش واگرایانه داشته و تهدیدی برای ایران و عراق باشد. در هر حالت این یک وضعیت نرمال نیست و باعث ناامنی است.

چرا مقامات ارشد ترکیه تاکنون در مورد توافقات خود با مسئولان پ.ک.ک موضع‎گیری روشن و شفافی نداشته‎اند و هر آن‎چه که تاکنون در این زمینه اعلام شده، غیر‎مستقیم از سوی رسانه‎ها بوده است؟

همان‎طور که شما هم گفتید، شفافیت در این زمینه وجود نداشته است. اول آن‎که گفت‎وگوها محرمانه بوده، دیگر این‎که یک توافق مکتوب اعلام شده وجود ندارد و دیگران پس از اجرای توافق به آن پی‎برده‎اند. این برمی‎گردد به نوع سیاست‎گذاری که خود دولت ترکیه و پ.ک.ک انتخاب کرده‎اند.

به‎نظر من شاید در اصل توافق اشکالی وجود نداشته باشد اما در توافق‎ها ایراداتی هست چرا که در کشوری مثل ترکیه برای چنین توافق‎هایی آمادگی سیاسی وجود ندارد. به هر حال حدود یک قرن است که در ترکیه کردها سرکوب می‎شوند و حق صحبت به زبان خود و پوشیدن لباس کردی را نداشتند.

حال این‎که ناگهان توافقی بشود و آقای اردوغان برای آن‎ها حقوقی قائل شود، قابل تحمل نیست و اصلا شاید به همین دلیل هم توافقات محرمانه انجام شده تا زمینه‎های اجرای آن فراهم شود. همچنین احتمال دارد که توافقی این چنین حتی باعث سقوط دولت آقای اردوغان شود. لذا به همین دلیل محرمانه بودن توافقات را شاید بر اساس یک تاکتیک انتخاب کرده‎اند.
مرجع : پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *