دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 13 May 2024
 
۰

پکن، نفر دوم سفارت آمریکا را احضار کرد

شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۲۱
کد مطلب: 690387
وزارت خارجه چین در اعتراض به مداخله واشنگتن در امور داخلی «هنگ‌کنگ»، نفر دوم سفارت آمریکا در پکن را احضار کرد.
پکن، نفر دوم سفارت آمریکا را احضار کرد
به گزارش جهان نيوز به نقل از العالم، پکن در واکنش به مداخله آمریکا در امور داخلی منطقه «هنگ‌کنگ»، «رابرت فوردن» نفر دوم سفارت آمریکا در پکن را احضار کرد.روزنامه چینی «ساوث چاینا مورنینگ پست» امروز شنبه گزارش کرد، «لی یوچنگ» معاون وزیر خارجه چین، نفر دوم سفارت آمریکا در پکن را برای اعتراض به مداخله واشنگتن در امور داخلی هنگ‌کنگ احضار کرد. وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای اعلام کرد، لی به نماینده آمریکا تأکید کرده است که پکن مداخله نیروهای خارجی در امور هنگ‌کنگ را نمی‌پذیرد.

معاون وزیر خارجه چین تأکید کرد که به نفع آمریکاست که هنگ‌کنگ همچنان در رفاه و ثبات باشد و ادامه داد: «چین از آمریکا می‌خواهد... که خیلی فوری تمامی مداخلات خود را در امور هنگ‌کنگ متوقف کند و دست از اقداماتی بردارد که به رفاه و ثبات هنگ‌کنگ خدشه وارد می‌آورد».

این مقام چینی هشدار داد که «چین بر اساس اقدامات آمریکا، گام بعدی را برمی‌دارد».
آخرین باری که چین یک دیپلمات آمریکایی را احضار کرد، ماه دسامبر 2018 بود که «تری برانستاد» سفیر آمریکا در چین، احضار شد و علت آن اعتراض به دستگیری «منگ وانژو» مدیر شرکت «هوآوی» در کانادا به درخواست آمریکا بود.

طبق این گزارش،‌ احضار نفر دوم سفارت آمریکا بعد از آن صورت گرفت که پکن در خصوص «لایحه استرداد» مجرمان از هنگ‌کنگ به چین، هشدار جدی به آمریکا داد و به واشنگتن یادآوری کرد که بی‌ثباتی در هنگ‌کنگ در راستای منافع آمریکا نیست.

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (جمعه) به واشنگتن هشدار داد که چین قطعاً با اقدام نمایندگان کنگره آمریکا برای ارائه لایحه‌ای مخالف است که وزارت خارجه آمریکا را ملزم می‌کند هرسال خودمختاری هنگ‌کنگ را تأیید کند.

وی تصریح کرد: «تمایل دارم بر عزم و اراده چین برای حمایت از حاکمیت تزلزل‌ناپذیر و منافع توسعه خود تأکید کنم. ما از هیچ‌گونه تهدید و ارعاب هراسی نداریم».سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد: «هرگونه تلاش برای هرج‌ و مرج در هنگ‌کنگ و تضعیف رفاه و ثبات هنگ‌کنگ با تمامی مردم چین از جمله شمار وسیعی از هموطنان هنگ‌کنگ روبرو خواهد شد».

این هشدار پکن بعد از آن مطرح شد که نمایندگان کنگره آمریکا مجدداً لایحه‌ای را ارائه کردند تا تعهد واشنگتن را به خودمختاری هنگ‌کنگ نشان دهند.طبق لایحه استرداد، مجرمان از هنگ‌کنگ برای محاکمه باید به چین فرستاده ‌شوند که به دلیل اعتراض‌های عمومی، تصویب این لایحه متوقف شده است.موضوع لایحه، استرداد مجرمان به چین است که در صورت تصویب، استرداد به چین تسهیل می‌شود اما معترضان مدعی هستند، این لایحه، استقلال سیاسی هنگ‌کنگ را هم به خطر می‌اندازد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *