پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2 May 2024
 
۰

آقای رئیس جمهور سیل‌زدگان هم هستند

دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 253155
سفر رئیس جمهور به منطقه سیل‌زده شهرستان بهشهر به منظور فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های موجود، پیگیری سریع اجرایی شدن مصوبات بر زمین مانده و شتاب‌بخشی به بازسازی این شهرستان خواسته به‌حق مردم این شهرستان است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، درصد بالای حضور ملت ایران در فرایندهای مشارکتی در کشور در کنار شاخصه‌های بی‌نظیر شخصیتی و مدیریتی رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایران، مهم‌ترین عوامل شکل‌دهنده قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.
 
تکیه بر همین دو عامل تعیین‌کننده و استراتژیک است که باعث شده هزینه‌های گزاف و توطئه‌های پیاپی دشمنان و کینه‌توزان علیه کشورمان هیچ گاه به ثمر ننشسته و ملت قهرمان ایران به یمن تبعیت از رهبر معظم انقلاب گام‌های بلندتری به سوی فتح قلل افتخار بردارد.
 
هر ناظر بی‌طرفی با مشاهده تصاویر سفر اخیر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی و استقبال بی‌نظیر مردم ولایتمدار این استان ناگزیر به اعتراف می‌شود که با وجود همه فشارهایی که ملت ایران این روزها به سبب فشارهای خارجی و بی‌تدبیری‌های داخلی تحمل می‌کند، هنوز هم برای تحقق ایده‌های خود در تاسیس نظام اسلامی با انگیزه و شاداب و سرزنده است.
 
حقیقت امر اینکه مشاهده این صحنه‌های باشکوه پس از گذشت 33 سال از عمر یک انقلاب، چیزی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و پیام‌های آن را نادیده گرفت.
 
همراهی بی‌بدیل ملت ایران با نظام اسلامی، نعمتی بس بزرگ است که ضرورت شکرگزاری مسئولان به دلیل برخورداری از این نعمت بزرگ الهی بارها و بارها مورد تاکید مقام معظم رهبری قرار گرفته است اما سوال اینجاست که مدیران کشور در قوای سه گانه قدردان این مشارکت و همدلی ملت بوده‌اند یا خیر؟
 
تجربه حوادث اخیر غیرمترقبه در کشور حاکی از نوعی سردرگمی و انفعال در دستگاه‌های اجرایی کشور است که در اغلب موارد از نیروهای خودجوش مردمی عقب مانده‌اند. به بیان دیگر به‌جای اینکه دولت، مدیریت لازم در رفع مشکلات و نیازهای مردم را به خرج داده و نیروهای مردمی را بسیج کند، نیروهای مردمی، آن‌ هم با اصرار، موتور محرک دولت برای خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان حوادث شوند.
 
البته بسیج و حضور سریع نیروهای مردمی در امدادرسانی‌ها فی نفسه امر مبارکی است اما دولت هیچ گاه نباید به بهانه این مشارکت در برنامه‌ریزی برای رفع معضلات خود را فارغ بال احساس کند.
 
نزدیک‌ترین و روشن‌ترین نمونه از این دست، سیل اخیر در شهرستان بهشهر است که باعث خسارت‌های فراوانی به مردم این منطقه شد معلوم نبود اگر سپاه و بسیج در این منطقه حضور نداشته و بار کوتاهی دولت در رسیدگی به مشکلات مردم را به دوش نمی‌کشیدند، امروز مردم این شهرستان با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کردند.
 
سفری کوتاه به این شهرستان و شنیدن درد دل مردم مصیبت‌زده این شهر، حکایت از گلایه‌های زیاد آنان از روند لاک‌پشتی خدمت‌رسانی به آسیب‌دیدگان دارد. حرف‌هایی که شنیدن آن هر دلی را به درد می‌آورد که چگونه مسئولان استان و در سطح بزرگ‌تر مدیران کشوری این مردم را به حال خود رها کرده‌اند؟
 
در این میان اقدامات و اظهارات بی‌نتیجه برخی مسئولان، داغ مردم را تازه‌تر می‌کند.
 
به راستی چند درصد از مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهور به بهشهر اجرایی شد؟
 
آیا مصوبه‌های فراوان بدون اجرا، برای خانه‌های ویران شده سقف می‌شود؟
 
مصوبه‌هایی که تنها بر روی کاغذ مانده‌اند، برای خانواده‌هایی که متحمل خسارات مالی شده‌اند چه دردی را دوا می‌کنند؟ اینکه پس از گذشت یک ماه از وقوع سیل، یکی از مدیران اجرایی استان در مصاحبه‌ای به سهم 20 درصدی دستگاه متبوعش در وقوع سیل بهشهر اشاره کرده و بابت آن تنها عذرخواهی کند چه حسی در مردم این شهر ایجاد می‌کند؟
 
هرچه بیشتر به دنبال پاسخ این سوالات باشید به این نتیجه خواهد رسید که مسئولان استانی در این باره با بی‌تدبیری و بی‌تفاوتی عمل می‌کنند. کدام تئوری مدیریتی این نوع عملکرد را می‌پسندد که در شرایط عادی دست روی دست بگذاریم و پس از وقوع سیل برای جبران خسارات وارد شده از رئیس جمهور درخواست مساعدت مالی کنیم؟ چرا مدیران مازندرانی هنوز هم به علاج واقعه قبل از وقوع، اعتقادی ندارند؟
 
مردم نجیب بهشهر این روزها شرایط خوبی را تجربه نمی‌کنند، اما همین مردم مصیبت زده در راهپیمایی روز 13 آبان همه مشکلات را به فراموشی سپرده و باز هم حماسه دیگری از حضور توام با بصیرت خود خلق کرده‌اند. در اولین روزهای پس از وقوع سیل که مردم این شهر درگیر مشکلات زیادی بودند، سازمان مجاهدین خلق با هدف سوء‌استفاده از این مردم و تحریک احساسات آنان، خود را غمخوار مردم بهشهر نشان داد اما همین مردم با درکی بی‌نظیر از این نیت شوم دست رد بر سینه بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران زدند.
 
مشاهده این حضور و بصیرت به طور یقین بار مسئولیت مدیران اجرایی را افزون می‌کند. دلسرد شدن مردم از خدمت‌رسانی مسئولان و اجرایی نشدن مصوبات سفر معاون اول رئیس جمهور به این منطقه، کفران نعمت بزرگی است که در کارنامه عملکرد کوتاهی‌کنندگان در ادای دین به مردم ثبت می‌شود.
 
سفر ریاست جمهوری اسلامی ایران به این منطقه به منظور فعال‌سازی تمام ظرفیت‌های موجود، پیگیری سریع اجرایی شدن مصوبات بر زمین مانده و شتاب‌بخشی به بازسازی این شهرستان، خواسته به‌حق مردم این شهرستان است که امیدوارم همچون درخواست مردم زلزله‌زده آذربایجان مشمول مروز زمان نشود، شاید به برکت این سفر مدیران استانی نیز از خواب بیدار شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *