جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 3 May 2024
 
۰

روایت رویترز از سرنوشت شیعیان کویته

جمعه ۵ آبان ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 251552
خبرگزاری رویترز در گزارش مفصلی به بررسی وضعیت شهر کویته پاکستان و حملات گروه های تروریستی سپاه صحابه و لشکر جنگوی به شیعیان و سرنوشت غمبار برخی از مردم این شهر پرداخته است.
به گزارش جهان به نقل از شفقنا، این گزارش با روایت "وراسی"، یک نوجوان اهل این شهر آغاز می شود که به همراه جمعی از دوستان و همشهریان خود برای در امان ماندن از وضعیت اسفناک و مرگبار این شهر در اثر حملات مکرر گروه های تروریستی سوار بر قایقی از طریق آب های اندونزی مسیر کشور استرالیا را در پیش می گیرند تا به زعم خود مکان امن تری را برای زندگی فراهم آورده باشند. اما در میانه راه در آب های جاوای اندونزی این قایق حامل پناهجویان پاکستانی غرق می شود و اجساد کشته شدگان پس از اندکی زمان یک به یک بر روی آب شناور می ماند. وراسی به همراه دوست دوران کودکی اش توانسته بودند با چسبیدن به بدنه ی قایق غرق شده خود را نجات دهند.
 
بر اساس گزارش پایگاه خبری رویترز، عزم این دو جوان برای زنده ماندن پس از 48 ساعت روی آب بودن شاید بازتابی از وخامت شرایط آزاردهنده و زجر آوری باشد که در نتیجه جنگ قومیتی علیه هزاره های این شهر که اغلب آنها را شیعیان پاکستانی تشکیل می دهند به وجود آمده است.
 
سال گذشته، لشکر جنگوی که یک گروه افراطی و متعصب سنی است، شهر کویته پاکستان را به میدان نبرد تبدیل کرد. مردان مسلح این گروه هر چند روز یک بار مردم هزاره را هدف قرار می داند، در لابلای درب های خانه های آنها شب نامه هائی قرار می دادند که در آن نوشته شده بود که "آنها کافر هستند و به زودی سزاوار مرگ خواهند بود". از این روز بود که هزاران  تن از مردم آن شهر، وحشت اقیانوس را بر وحشت رویاروئی با جوخه های مرگ در خیابان های شهرشان ترجیح داده و سفرهای دریائی را آغاز کردند.
 
خلیق هزاره، رئیس حزب دموکراتیک هزاره که یک حزب سیاسی مستقر در کویته پاکستان به شمار می رود در این رابطه به رویتر می گوید که مادران، بسیاری از جواهراتشان را می فروختند تا به پسرانشان کمک کنند که از کویته به خارج از کشور فرار کنند. این فعال سیاسی و حزبی پاکستانی می گوید: "ما در محاصره هستیم".
 
به گزارش رویترز، ده هزار کیلومتر یا شش هزار مایل دورتر از کویته پاکستان اجتماعات هزاره های پاکستانی در سرزمین های زیباتر آدلاید، ملبورن و سیدنی قرار دارد که تنها بخش کوچکی از شبکه پناهندگان جهان را نشان می دهد. طی سال های گذشته به دلیل افزایش تعداد پناهجویان این منطقه، مباحث دامنه داری در خصوص این موضوع در کشور استرالیا مطرح شده است. دولت این کشور در آگوست گذشته قانونی را به تصویب رسانده که به موجب آن پناهجویان نجات یافته از دریا باید به بازداشتگاه هائی در جزیره های اقیانوس آرام منتقل شوند.
 
اما این تصمیم جدید دولت استرالیا با اعتراض گروه های مدافع حقوق بشر روبرو شده است. آنها می گویند که این افراد در این کمپ ها برای سالیان طولانی افسرده خواهند شد و از اقوام و مردم دیگر منزوی بوده و دیگر قادر به کار نخواهند بود.
 
به گزارش رویترز استیصال پناهجویان استرالیائی برای زندگی در این کشور، این سوال را مطرح می کند که تلاش ها برای منصرف کردن زنان و مردانی که در جستجوی زندگی بهتر راه آب های اروپا و استرالیا را در پیش می گیرند، تا چه میزان می تواند موثر باشد. اما وراسی (نوجوانی که در ابتدای این گزارش از وی صحبت شد) در این رابطه وضعیت وخیم زندگی و کشتار هر روزه مردم در کویته را یادآور می شود و می گوید «ما جوجه قربانی بودیم و انگار در قفس بودیم».
 
کویته پاکستان زمانی شهری بوده است که در آن گروه ها و طوائف قومی به طور آزادانه زندگی می کردند. اما امروزه لشکر جنگوی در این کشور برای مردم هزاره دو راه باقی گذاشته است: «یا شهر را ترک کنند یا بمیرند».
 
لشکر جنگوی محدودیت های جابجائی و حرکت زیادی را نیز برای مردم هزاره کویته که حدود پانصدهزار نفر از جمعیت دو میلیونی این شهر را تشکیل می دهند، ایجاد کرده اند. هزاره ها به این دلیل که هم اقلیتی قومی و هم شیعه محسوب می شوند، هدف های جذابی برای افراط گرایان هستند. یک شهروند شیعه این شهر در این رابطه به رویترز گفته است که «اگر شما صبح خانه را ترک کنید نمی توانید مطمئن باشید که به سلامت به خانه باز می گردید». در یک مدرسه تزئین شده دولتی این شهر، دختران نوجوان مشتاق به تحصیل همواره نگران هستند که والدین آنها هراسان از امنیت آنها دیگر به این دانش آموزان اجازه تحصیل ندهند. فرهین یک دختر پانزده ساله در این رابطه می گوید که "ما می توانیم مارک زوکربرگ (موسس شبکه فیس بوک) یا بیل گیتس (رئیس شرکت مایکروسافت) باشیم، ما می توانیم به دنیا نشان دهیم که مستعد هستیم".
 
مطابق گزارش دیده بان حقوق بشر، قبرکنان این شهر به سرعت بیشتری به حفاری قبر مشغول هستند و حتی حفاری منطقه جدیدی را در قبرستان هزاره ها آغاز کردند تا بتواند پاسخگوی نیاز به قبر افرادی باشند که هر روزه در پاکستان کشته می شوند و حتی از ژانویه گذشته این روند سرعت نیز یافته است.
 
ناکامی آشکار نیروهای دولتی پاکستان در تامین امنیت مردم هزاره کویته، این شائبه را در میان آنان تقویت کرده که بسیاری از نیروهای امنیتی از حامیان لشکر جنگوی هستند که این گروه تروریستی را به لحاظ اطلاعاتی تغذیه می کنند. هم چنین هیچ آمار رسمی از مردم هزاره که تاکنون به استرالیا گریخته اند وجود ندارد اما رهبران این گروه گفته اند که هزاران تن از مردم به قاچاقچیان انسان، ده تا پانزده هزار دلار پول داده اند تا از دو گانه مرگ یا فرار لشکر جنگوی بگریزند.
 
گفتنی است خبرگزاری رویترز روز گذشته نیز به ارائه گزارشی در خصوص حمله اخیر گروه تروریستی جنگوی به مسافرین شیعه یک اتوبوس پرداخت. به گزارش این خبرگزاری، حدود بیست مرد پاکستانی که لباس نظامیان پاکستان  را بر تن داشتند اقدام به بازرسی اتوبوسی  کردند که راهی جشنواره ای برای مسلمانان شیعه در خارج از این شهر کوهستانی بود. آنها با بررسی کارت های شناسائی مسافران اتوبوس حدود 19 نفر از شیعیان سوار بر این اتوبوس را جدا کرده و اقدام به شلیک به آنها و قتل عام این مسافران نموده اند. سربازانی که اقدام به این قتل عام نموده اند، در ارتش پاکستان عضویت نداشته اند بلکه آنها عضو یک گروه افراطی مسلمانان سنی به نام لشکر جنگوی بودند. آنها از ماه آگوست در بالای کوه های همیالیا در کمین زائرانی هستند که از این منطقه عبور می کنند.
 
از ماه مارس امسال در این منطقه و در سراسر پاکستان خشنونت ها توسط مسلمانان سنی افراطی، برعلیه مردم شیعه به شدت رو به افزایش نهاده است. سازمان اطلاعات و پلیس پاکستان می گویند که هدف اصلی این گروه سرسخت افراطی متشکل از چندصد نفر، ازاین خشونت های فرقه ای برعلیه اقلیت شیعه این کشور، ایجاد زمینه برای به وجود آمدن یک حکومت دینی سنی در ایالات مختلف پاکستان است. همچنین آنها اظهار کرده اند: هدف فوری این اقدامات آن است که با شعله ور ساختن اختلافات میان مسلمانان شیعه و سنی در کشورهایی مانند عراق، آنها را به سمت جنگ داخلی بکشانند.
 
بر اساس گزارش گروه های حقوق بشری در پاکستان، در سال جاری میلادی تا کنون بیش از 300 نفر از مسلمانان شیعه در درگیریهای داخلی فرقه ای جان باخته اند. میزان این حملات در مناطق روستایی و نیز مناطق شهری مانند کراچی؛ بزرگ ترین شهر پاکستان در حال افزایش است. شیعیان هدف اصلی این حملات هستند. آنها در حدود 20 درصد از جمعیت یکصد و هشتاد میلیونی کشور پاکستان را نشکیل می دهند.
 
در ماه ژانویه  لشکر جنگوی مسوولیت انفجار یک بمب دست ساز که در یک اجتماع شیعیان در استان پنجاب صورت گرفته و منجر به کشته شدن 18 نفر و زخمی شدن 30 نفر شده بود را برعهده گرفتند. عملیات های خشنوت بار لشکر جنگوی از پاکستان نیز فراتر رفته است و این گروه اواخر سال گذشته مسوولیت بمب گذاری ای که در افغانستان انجام شده بود را نیز بر عهده گرفته است. این بمب گذاری که باعث کشته شدن 59 نفر شد بدترین حمله فرقه ای بعد از حمله حکومت طالبان در سال 2001 لقب گرفت.
 
چودری اسلم، مقام ارشد پلیس کماندویی ضد تروریسم مستقر در کراچی که خانه اش توسط لشکر جنگوی منفجر شده است، می گوید: «بدون شک لشکر جنگوی خطرناک ترین گروه تروریستی است. ما تا آخرین قطره خون خود با آنها مبارزه خواهیم کرد.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *