يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

وقتي كامپيوتر ويروسي شد چه كنيم؟

شنبه ۲۵ شهريور ۱۳۹۱ ساعت ۱۳:۲۱
کد مطلب: 244731
خلاصي از شريك ويروس برخي مواقع آسان بوده ولي بعضي اوقات به اندكي تدبير و زيركي نياز دارد هرچند ميزان موفقيت شما بستگي به موقعيت و شرايط دارد با اين حال هميشه يك راه يا بيشتر براي خلاصي از شر ويروس‌ها وجود دارد.
به گزارش جهان به نقل از ايسنا، شركت مايكروسافت ابزاري را پيشنهاد مي‌كند كه قادر از بين بردن انواع مختلفي از نرم افزارهاي مخرب است؛ اين ابزار Windows Malicious Software remoaval Tool (ابزار از بين بردن نرم‌افزارهاي مخرب ويندوز) نام دارد اما مايكروسافت نرم‌افزار ديگري را به نام Microsoft Safety Scaaner معرفي و عرضه كرده است.
 
اين اسكنر با فرض از بين بردن تمامي ويروس‌ها، Spyware و ديگر نرم‌افزارهاي مخرب رايانه شما عرضه شده است. انبوهي از نرم‌افزارهاي مشابه ديگر نظير اسكنرهاي آنلاين وجود دارند، اما برخي از آن‌ها ممكن است به جاي حذف ويروس‌ها و جاسوس‌افزارها شما را حتي مجبور به دانلود آن‌ها كنند.
 
با استفاده از اين ابزار مايكروسافت ديگر مطمئن خواهيد بود كه اين ابزار خواهان از بين بردن هرگونه بدافزار از رايانه شماست نه ترغيب به دانلود آن‌ها.
 
نصب نرم افزار ضدويروس
 
اگرچه احتمالا قبل از استفاده از قابليت حفاظت بي‌درنگ (Real –time Protection) مجبور به نصب آن خواهيد بود ولي نصب يك نرم‌افزار آنتي ويروس در حال حاضر كمك شاياني به حذف بدافزار مخربي مي‌كند كه رايانه‌ي شما را تهديد كرده و احتمالا باعث از بين رفتن اطلاعات آن خواهد شد.
 
علاوه بر اين يك ابزار ضد ويروس قادر به اسكن و پويش فايل‌هاي ديگري خواهد بود كه داراي ويروس‌هاي مخرب در درونشان بوده و منتظر فعالي سازي‌شان از طرف شما هستند. تعدادي از اين ابزارها به صورت رايگان كه اتفاقا بسيار نيز موثر و كارآمد هستند، همچون AVGR، Microsoft Security Essentioals و Avast در دسترس‌اند. اين ابزارها با قدرت زيادي قادر به از بين بردن ويروس‌هاي مزاحم پيش از آسيب‌رساني بيشتر به سيستم شما خواهند بود.
 
به گزارش ايسنا، با توجه به اين كه استفاده از اينترنت هنگام آلودگي رايانه‌تان به ويروس كار صحيحي نيست (به اين دليل كه ممكن است ويروس مورد نظر اطلاعاتي را از سيستم شما به بيرون انتقال دهد) مي‌توانيد از يك سيستم سالم آنلاين شده و به دنبال ويروسي كه رايانه‌تان بدان دچار شده (براساس علائمي كه كامپيوترتان بروز مي‌دهد) گشته و راه‌هاي از بين بردن آن را بياييد. با كمي خوش شانسي، مي‌توانيد راه حلي عملي و آزمايش شده را پيدا كرده و از شر ويروس مزبور رهايي يابيد.
 
ويندوز را دوباره نصب كنيد
 
آخرين راه چاره در صورت شكست ساير روش‌ها، نصب دوباره ويندوز يا انتقال به سيستم عامل‌هاي ديگري نظير لينوكس است. اگر ويروس چنان مخرب باشد كه نتوان كاري كرد بهتر است اجازه دهيد ويندوز، خود را نابود كرده و پس از آن شما بار ديگر از خاكستر آن ويندوز ديگري بر پا سازيد.
 
پيش از شروع به نصب دوباره حتما از اطلاعاتتان نسخه‌ي پشتيبان تهيه كنيد. لطفا تمامي فايل‌هايتان را به جهت بررسي نبود ويروس اسكن كنيد تا احيانا ويروس را ذخيره نكرده و پس ازنصب دوباره ويندوز، رايانه‌تان دچار همان ويروس نشود. اين پروسه، فرايندي زمان بر و سخت است ولي آخرين راه چاره بوده و در عوض در هر زماني قابل اجراست.
 
رايانه‌ي جديدي نخريد
 
بر اساس اطلاعات نشريه ارتباطات، برخي افراد فكر مي‌كنند زماني كه رايانه‌شان ويروسي شده، حتما بايد آن را دور انداخته و يك رايانه جديد بخرند. اين كار صحيح نيست مخصوصا زماني كه سخت افزار به خوبي كار مي‌كند نصب دوباره ويندوز، همانند ريست كردن سيستم بوده و شما با اين عمل از شر ويروس‌ها رهايي مي‌يابيد. هيچ احتياجي به خرج هزينه‌ي اضافي تنها به اين جهت كه رايانه‌تان ويروسي شده نداريد.
 
نتيجه‌گيري
 
خلاصي از شر يك ويروس برخي مواقع آسان بوده ولي بعضي اوقات به اندك تدبير و زيركي نياز دارد. ميزان موقعيت شما بستگي به موقعيت و شرايط دارد با اين حال هميشه يك راه يا بيشتر براي خلاصي از شر ويروس‌ها وجود دارد اميدواريم كه ويروسي شدن سيستم شما به قيمت از دست دادن اطلاعات ارزشمندتان تمام نشود. تنها به ياد داشته باشيد هنگام ويروسي شدن سيستم، پيشگيري بهتر از درمان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *