شنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 27 Apr 2024
 
۰

اسراف در افطاری‌ها عبور از حد و مرز خداست

پنجشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۱ ساعت ۰۸:۴۴
کد مطلب: 237336
عضو هئیت علمی جامعة‌المصطفی(ص) العالمیه گفت: افرادی که افطار می‌دهند باید حد و مرز خدا را رعایت کنند و وارد حریم خداوند نشوند، یکی از مهم‌ترین این حدود «اسراف» نکردن است.
به گزارش جهان، حجت‌السلام والمسلمین مهدی رستم‌نژاد عضو هئیت علمی جامعةالمصطفی العالمیه در گفت‌وگو با فارس در مورد حد و حدود آیین افطاری که متأسفانه این روزها از سوی برخی مردم و بسیاری از ارگان‌ها، نهاد‌ها و مؤسسات رعایت نمی‌شود، اظهار داشت: افطار در اسلام سفارش شده است. پیامبر اکرم فرمود: طعام بدهید حتی با نیمی از خرما!

وی افزود: افرادی که افطار می‌دهند باید حد و مرز خدا را رعایت کنند و وارد حریم  خداوند نشوند. یکی از حد و مرز اسلام اسراف نکردن است به خصوص نیت اگر قرب به خداوند باشد آنچه که موجب رشد انسان می‌شود حقیقت قرب است.

رستم‌نژاد ادامه داد: اصلی در دین ما وجود دارد که برای رسیدن به امر متعالی نباید از ابزار نامتعالی استفاده کرد. بنابراین برای تقرب خدا، خود ابزار و وسیله نیز باید پاک باشد.

وی افزود: اسلام با مکتب‌های مادی فرق دارد که هدف وسیله را توجیه می‌کند. اسلام منطقا این باور را دفاع می‌کند که برای دستیابی به امر مقدس خود ابزار باید مقدس باشد.

عضو هئیت علمی دانشگاه در پاسخ به این پرسش که روایتی از ائمه در افطاری دادن وجود دارد، خاطرنشان کرد: امام حسن(ع) که به «کریم اهل بیت» معروف است، هر فقیری که از راه می‌رسید مهمان می‌کرد. امیر مومنان(ع) نیز در 4 سال حکومت خود در کوفه افطار می‌داد و بعد از افطار سخنرانی می‌فرمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *