يکشنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 28 Apr 2024
 
۰

ترکیه عملیات در شمال سوریه را از سر نمی‌گیرد

دوشنبه ۴ آذر ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۳۵
کد مطلب: 708691
رویترز به نقل از یک منبع امنیتی گزارش داد، آنکارا به توافقات خود در خصوص شمال شرق سوریه متعهد است و خواهان از سرگیری عملیات نظامی در این منطقه نیست.
ترکیه عملیات در شمال سوریه را از سر نمی‌گیرد
 به گزارش جهان نيوز، یک هفته بعد از تهدید وزیر امور خارجه ترکیه درباره احتمال از سر گرفتن عملیات نظامی این کشور در شمال شرقی سوریه، یک منبع امنیتی بی‌نام ترکیه‌ای از تعهد آنکارا به ادامه توافقات خود با مسکو و واشنگتن در خصوص توقف این عملیات خبر داده است.

آنطور که خبرگزاری «رویترز» امروز (دوشنبه) خبر داد، ترکیه در نظر دارد که کاملا به توافقات خود با آمریکا و روسیه در خصوص تحولات شمال شرق سوریه پایبند بماند و خواهان از سرگیری عملیات نظامی خود در این منطقه نیست.

ترکیه هفدهم مهرماه دست به یک اقدام نظامی جدید در خاک سوریه زد و این بار در عملیات موسوم به «چشمه صلح» حملات به مناطق تحت کنترل گروه‌های کُرد سوری را در دستور کار قرار داد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه همزمان با آغاز این عملیات و در توجیه آن در صفحه رسمی توئیتر خود نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ‌ک‌ک/ی‌پ‌گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».

وی همچنین مدعی شد: ‌«عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی کرده و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود که بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان را تسهیل می‌کند».

به دنبال این اقدام نظامی، ترکیه با محکومیت‌های بین‌المللی مواجه شد و با گذشت چندین روز از آغاز این عملیات نظامی در مناطق شمالی سوریه، آنکارا به صورت جداگانه با واشنگتن و مسکو برای توقف این عملیات دو توافق کرد؛ توافق‌هایی که وجه مشترک آنها دور شدن ی‌پ‌گ از مرز ترکیه بوده است.

طبق توافق ۲۲ اکتبر گذشته (۳۰ مهر) «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در شهر سوچی روسیه باید شبه‌نظامیان کُرد سوریه تا عمق ۳۰ کیلومتری در شمال سوریه عقب‌نشینی کنند و مقرر شد تا دو کشور گشت‌زنی مشترک در این منطقه داشته باشند.

پیشتر به دنبال دیدار ۲۵ مهر ماه «مایک پنس» معاون دونالد ترامپ با اردوغان در آنکارا،  ترکیه و آمریکا توافق کردند که آنکارا به مدت ۱۲۰ ساعت عملیات خود در سوریه را متوقف کند تا شبه‌نظامیان «یگان‌های مدافع خلق» کُرد از منطقه امن خارج شوند.

با وجود این دو توافق، «مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه دوشنبه هفته گذشته گفت که آمریکا و روسیه به تعهداتشان در توافق با ترکیه درباره شمال شرق سوریه عمل نکرده‌اند.

وی همچنین هشدار داده بود: «در صورتی که منطقه (شمال شرق سوریه) از تروریست‌ها پاکسازی نشوند در آن صورت نیروهای ترکیه عملیات در این منطقه را از سر می‌گیرند».

رویترز در حالی از احتمال ادامه تعهد ترکیه به توقف عملیات در سوریه خبر داده که در هفته‌های اخیر  «بشار اسد» رئیس‌جمهور، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه و برخی دیگر از مقام‌های این کشور بارها مواضع آنکارا را محکوم کرده و حضور نظامیان ترکیه در سوریه را «اشغالگری» خوانده‌اند.

منبع: فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *